۹ تیر ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۴
بدهی ۳۰۰ هزار میلیاردی سازمان تأمین اجتماعی به دولت به دلیل عدم تأمین بودجه
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام کرد

بدهی ۳۰۰ هزار میلیاردی سازمان تأمین اجتماعی به دولت به دلیل عدم تأمین بودجه

شریعتمداری، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: در صورت عدم پرداخت منابعی که دولت تعهد داده و مجلس در قانون بودجه تصویب کرده، سازمان تأمین اجتماعی به عنوان یک سازمان بزرگ به شرایط بحرانی‌تری می‌رسد.

به گزارش بازار به نقل از خانه ملت، محمد شریعتمداری در نشست علنی امروز (چهارشنبه ۹ تیرماه) مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوال محمدحسین فرهنگی درباره علت تضییع گسترده حقوق قالیبافان و بافندگان فرش و قطع بیمه آنان، ضمن تشکر از رئیس، هیأت رئیسه و سوال کنندگان گفت: این فرصت فراهم شد تا در هفته‌های پایانی دولت از نمایندگان محترم که در جریان تصویب لایحه بودجه ۱۴۰۰ کل کشور توجه ویژه‌ای به بخش رفاه و به ویژه محرومان، مستضعفان و بازنشستگان داشته‌اند، تشکر ویژه کنم. همچنین تعیین سقف معین برای پرداخت بدهی‌های دولت به سازمان تأمین اجتماعی هر چند به صورت سهام موجب شد طرح همسان سازی حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی تکمیل شود و از فشاری که بر روی زندگی بازنشستگان بود تا حدودی کاسته شود.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: همچنین بابت افزایش منابع سازمان بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی (ره) به ویژه در پرداخت‌های مددجویان و معلولان از سوی مجلس شورای اسلامی در قانون بودجه سال ۱۴۰۰ که شرایط بهتری برای آنها فراهم کرد، از شما نمایندگان محترم تشکر می‌کنم و با توجه به اینکه ممکن است این آخرین فرصت من در جمع نمایندگان در مجلس باشد جا دارد از همکاری کمیسیون اجتماعی و اعضای هیأت رئیسه به ویژه دکتر عیسی زاده که ریاست کمیسیون را به عهده داشته و نایب رئیس ایشان آقای اسماعیلی که اکنون ریاست کمیسیون برعهده دارند، نهایت تشکر را دارم. همچنین از کمیسیون‌های بهداشت و برنامه و بودجه به عنوان کمیسیون‌های همراه وزارت کار و تعاون نهایت تشکر را دارم.

وی افزود: ما هر چه با اقشار هنرمند و کارآفرین، قالیبافان کشور که با تار و پود نقش می‌زنند و هنر خود را به بازارهای کشور عرضه و فرهنگ ایران را با محصول خود به جهانیان عرضه می‌کنند؛ همراهی کنیم، کم است. در قانون مصوب مجلس شورای اسلامی برای کمک به اقشار گوناگون در طی سال‌های دهه ۸۰ مصوبات گوناگونی تصویب شده و نقشی را برای دولت خدمتگزار با پیش‌بینی منابع در بودجه عمومی قائل شدند.

شریعتمداری اضافه کرد: بر اساس ماده (۳) قانون بیمه قالیبافان و صنایع دستی شناسنامه دار این تکلیف بر عهده ما گذاشته شده است که از آنها حمایت کنیم اما دعوت می‌کنم از نمایندگان که به متن قانون توجه کنند که به صراحت گفته است؛ هزینه اجرای این قانون (یعنی پرداخت ۲۰ درصد حق‌السهم کارفرمایی قالیبافان توسط دولت در سال ۸۸ تأمین می شود و در سال‌های بعد در صورت تأمین اعتبار قابل اجرا خواهد بود) صراحت متن قانون مصوب اولیه برای حمایت از این قشر بر کسی پوشیده نیست.

عضو کابینه دولت دوازدهم ادامه داد: قانونگذار تصمیم گرفته است پایداری فعالیت اقتصادی صندوق بیمه تأمین اجتماعی با تحت پوشش قرار دادن ۱۰ میلیون کارگر و در مجموع ۴۶ میلیون نفر با پرداخت منابع حفظ شود و خدماتی ارائه می‌کند که در چارچوب منابع مصوب شده باشد. همچنین از ابتدای اجرای این قانون تا پایان سال ۹۹، ۴ هزار و ۳۷۴ میلیارد تومان مازاد بر مبالغ، تأمین اعتبار شده از محل بودجه‌های سنواتی، سازمان تأمین اجتماعی از محل ذخایر خودش هزینه کرده است و علاوه بر این قانون در موارد متعدد دیگر تکالیف مشابه دیگری به سازمان محول شده است که سازمان برای پرداخت آنها در طول دوران طولانی خودش نزدیک به ۳۰۰ هزار میلیارد تومان از دولت به دلیل عدم پیش‌بینی بودجه عمومی یا عدم امکان تصویب آن در مجلس شورای اسلامی بدهکار است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: در صورت ادامه این وضعیت و عدم پرداخت منابعی که دولت تعهد داده و مجلس محترم در قانون بودجه تصویب کرده، سازمان تأمین اجتماعی به عنوان یک سازمان بزرگ به شرایط بحرانی‌تری می‌رسد و مجموعه این بدهکاری، صندوق‌ را با ورشکستگی روبرو می‌کند.

کد خبر: ۹۶٬۳۹۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha