۱۱ تیر ۱۴۰۰ - ۰۷:۰۰
پاکستان متعهد به تقویت روابط تجاری با چین است| هند از تجارت با پکن سود می برد
بازار گزارش می دهد؛

پاکستان متعهد به تقویت روابط تجاری با چین است| هند از تجارت با پکن سود می برد

«عمران خان» معتقد است که رابطه چین و پاکستان هیچ ارتباطی با اقدامات هند و امریکا ندارد و دو کشور از روابط دوجانبه قوی اقتصادی و سیاسی برخوردار هستند.

بازار؛ گروه بین الملل: چین و پاکستان در طول نیم قرن گذشته روابط گسترده و استراتژیک با یکدیگر داشته‌اند. سطح بالای این روابط تا حدی است که برخی مناسبات میان چین و پاکستان را همانند روابط ایالات متحده و اسرائیل دانسته و پاکستان را اسرائیل چین در جنوب آسیا قلمداد می کنند.

در همین راستا، «عمران خان» نخست وزیر پاکستان، روز گذشته طی یک کنفرانس مطبوعاتی اعلام کرد که این ایده که هند قرار است برای متعادل کردن رویکرد چین به سمت دنیای غرب متمایل شود، برای این کشور بسیار مضر است.

وی همچنین گفت که به دلیل آنکه چین بیش از حد قدرتمند است، هند از تجارت با این کشور سود خواهد برد که بسیار سودمندتر از اقدامات مربوط به ایجاد توازن است. نخست وزیر پاکستان اضافه کرد که اگر کشوری ضرر کند، هند خواهد بود.

عمران خان خاطرنشان کرد که روابط چین و پاکستان هیچ ارتباطی با اقدامات هند ندارد. این دو کشور سابقه طولانی در روابط دیپلماتیک دارند و از روابط دوجانبه قوی برخوردار می باشند.

عمران خان: روابط چین و پاکستان هیچ ارتباطی با اقدامات هند ندارد

نخست وزیر پاکستان اخیراً مورد حملات برخی رسانه های غربی قرار گرفته است، زیرا وی در جریان مصاحبه با وب سایت خبری اکسیوس از سیاست چین در سین کیانگ انتقاد نکرده است. حتی برخی ادعا کردند که این مصاحبه نشان می دهد که چگونه چین سکوت پاکستان علیه مسلمانان اویغور و سرکوب آنها را خریده است.

وی در گفتگو با گلوبال تایمز عنوان کرد که اقدامات چین در مورد آنچه در سین کیانگ اتفاق می افتد، کاملا متفاوت از آنچه توسط رسانه های غربی و دولت های غربی به تصویر کشیده می شود، است. 

وی از رسانه های غربی به دلیل ریاکاری انتقاد کرد چرا که آنها چشم خود را بر مشکلات جدی حقوق بشر در کشمیر بستند. نخست وزیر پاکستان همچنین فشار آمریکا علیه این کشور برای کاهش ارتباط با چین را غیرمنصفانه دانست و اعلام کرد که روابط پاکستان با چین بسیار عمیق و ۷۰ سال قدمت دارد و کشورش هیچ توجهی به فشارهای خارجی نخواهد کرد و رویکرد جانبدارانه را اتخاذ نخواهد نمود.

نخست وزیر پاکستان: فشار آمریکا علیه این کشور برای کاهش ارتباط با چین غیرمنصفانه است. روابط پاکستان با چین بسیار عمیق و ۷۰ سال قدمت دارد و کشورش هیچ توجهی به فشارهای خارجی نخواهد کرد و رویکرد جانبدارانه را اتخاذ نخواهد نمود

در جریان کنفرانس مطبوعاتی، عمران خان همچنین صدمین سالگرد تاسیس حزب کمونیست را به چین تبریک گفت. وی جنگ ضد فساد چین و این معجزه را که چین و حزب کمونیست توانستند صدها میلیون نفر را از فقر نجات دهند، اقدامی بسیار ستودنی توصیف کرد.

وی به رسانه ها گفت که عملکرد حزب کمونیست چین یک مدل منحصر به فرد است. در حالی که به آنها گفته شده بود که بهترین راه برای بهبود جامعه، پیروی از سیستم لیبرال دموکراسی غربی است، اما حزب کمونیست چین با پرورش جامعه ای که امور را پیش می برد، در واقع همه دموکراسی های غربی را شکست می دهد.

عمران خان معتقد است که آنچه حزب کمونیست انجام داده این است که بدون دموکراسی انتخاباتی در واقع عملکرد کشور بسیار بهتر بوده است. وی همچنین اظهار کرد که هنگام بازدید از مقر حزب کمونیست و هنگامی که آنها به ما اطلاعاتی در مورد سیستم خود در جهت غربال کردن استعدادها و پرورش آنها ارائه کردند، متوجه شدم که رویکرد آنها برای من قابل توجه تر از هر دموکراسی انتخاباتی است.  

وی تأکید کرد که  حزب کمونیست چین از یک سیستم انعطاف پذیر جهت امتحان و آزمایش قرار دادن مسائل و موضوعات برخوردار است. این سیستم به آنها امکان ایجاد تغییرات را می دهد، در حالی که در دموکراسی های غربی این کار بسیار دشوار است. علاوه بر این، چین برنامه ریزی طولانی مدت دارد، در حالی که در دموکراسی های انتخاباتی مردم فقط به دنبال دوره ریاست جمهوری بعدی هستند.

نخست وزیر پاکستان ضمن اشاره به هفتادمین سالگرد برقراری روابط دیپلماتیک بین چین و پاکستان، اظهار داشت که پاکستان متعهد به تقویت روابط سیاسی و تجاری و اقتصادی خود با چین است.

نخست وزیر پاکستان ضمن اشاره به هفتادمین سالگرد برقراری روابط دیپلماتیک بین چین و پاکستان، اظهار داشت که پاکستان متعهد به تقویت روابط سیاسی و تجاری و اقتصادی خود با چین است

این مقام پاکستانی خاطر نشان کرد: کریدور اقتصادی چین و پاکستان (سی پک) یک طرح برجسته ابتکار عمل «یک کمربند-یک جاده» است و برای پاکستان پروژه ای است که بیشترین خوش بینی و امید را برای توسعه اقتصادی آینده کشور ایجاد می کند. 

 پروژه بندر گوادر عامل دیگری در افزایش روابط تجاری دو کشور بوده و تحت سناریو پیش رو انتظار می‌رود که مسیر تجارت دوجانبه با سرعت بیشتری رشد کند زیرا با این که دو کشور در بسیاری از ابعاد دارای روابط محکمی با یکدیگر هستند، اما حجم تجارت فی مابین تا حد بسیاری همچنان اندک باقی مانده است. 

عمان خان در ادامه اظهارات خود اعلام کرده که پاکستان امیدوار است با ارائه طرح های تشویقی و بسته های مالی برای مشاغل، صنعت چین را به مناطق ویژه اقتصادی این کشور جذب کند. در پاکستان، نیروی کار بسیار ارزان تر از چین است. ما امیدواریم که مشاغلی را جذب کنیم که از نیروی کار ارزان تر ما بهره مند شوند. 

در پاکستان، نیروی کار بسیار ارزان تر از چین است و پاکستان امیدوار است که مشاغلی را جذب کند که از نیروی کار ارزان تر بهره مند شوند 

نخست وزیر ضمن اینکه همچنین امیدوار است برای توسعه کشاورزی و بهبود بهره وری از چین کمک بیشتری دریافت کند، تصریح کرد که رقابت قدرتی در عرصه تجاری بین ایالات متحده و چین در منطقه در جریان است و این مسئله مشکلاتی را ایجاد می کند، زیرا آنچه ایالات متحده انجام می دهد، ایجاد یا ساخت اتحاد منطقه ای به نام «کواد» Quad  یا گفتگوی امنیتی چهار ضلعی است که اوضاع را پیچیده تر می سازد.

ایالات متحده، هند، ژاپن و استرالیا «کواد» را که در سال ۲۰۰۷ و با هدف متحد کردن دموکراسی های کلیدی در منطقه هند_آرام تشکیل شده بود، تشکیل داده اند تا به قول خود تجاوزات چین در این منطقه و در هر صحنه ژئوپلیتیک را مورد بررسی قرار داده و به نوعی از نفوذ رو به رشد چین جلوگیری نمایند زیرا این منطقه هند_پاسیفیک است که اکنون سرنوشت جهان در قرن ۲۱ را رقم خواهد زد.

در حقیقت، گروه کواد موظف است تا اقدامات بیشتری را برای مقابله با چالش های استراتژیک مربوط به چین انجام دهد. رهبران کشورهای عضو این ائتلاف در واقع متعهد شده اند به جای این که کواد را به دیواری در برابر چین تبدیل کنند، در پی یافتن راه حل های عملی باشند زیرا از دیدگاه این کشورها کواد ابزاری مهم برای بازگشت چین به مسیر درست است.

این ائتلاف علاوه بر موضوع چین، همچنین اعلام کرده که در چند ماه گذشته در نشستی مجازی که گام مهمی برای توسعه استراتژی های مربوط به تامین امنیت در این منطقه بود، اعلام کرده اند که یک میلیارد واکسن کرونا به کشورهای آسیایی خواهند فرستاد. 

عمران خان در طی نشست مطبوعاتی خود علاوه بر اشاره به کواد از فشار واشنگتن بر پاکستان سخن گفت و این موضوع که امریکا در تلاش است تا با فشارهایی کشورش را مجبور به کاهش روابط با چین کند در حالی که روابط و مناسبات بین پاکستان و چین بسیار عمیق است و فقط بین دولت ها نیست، بلکه میان مردم دو کشور در جریان است. 

پاکستان همچنان مجبور است تا به تعامل با آمریکا برای تامین دیگر منافع اقتصادی، امنیتی و حتی نظامی بپردازد

برخی از کارشناسان می گویند که عمران خان در اظهارات خود به پیچیدگی اوضاع با وجود ائتلاف چهار کشور اشاره کرده که امریکا بر اساس گفتگوهای خود با سه کشور دیگر، مشکلاتی را ایجاد خواهد کرد، در حالی که چند ماه پیش وزیر امور خارجه پاکستان اعلام کرده بود که پاکستان به کواد علاقه مند است و هیچ نگرانی از مذاکرات این ائتلاف ندارد.

زمانی پاکستان به عنوان متحد ایالات متحده شناخته شده بود در حالی که روسیه با هند رابطه نزدیک داشت. اما وضعیت ژئوپلیتیک با ظهور چین به عنوان یک قدرت اقتصادی و نظامی  بازی را کاملاً تغییر داد و پاکستان در کنار چین قرار گرفت و امریکا نیز با در نظر گرفتن منافع استراتژیک خود رابطه نزدیکی با هند برقرار کرد. 

اما با این حال و تمامی این اظهارات و نارضایتی های پاکستان از امریکا به دلیل فشار بر این کشور در جهت کاهش روابط با چین و تاکید بر این مسئله که رابطه پاکستان و چین به ضرر امریکا نیست و همچنین در نظر گرفتن این مسئله که چین به عنوان همسایه قدرتمند و شریک اول اقتصادی پاکستان قلمداد می شود، اما از طرفی همچنان مجبور است تا به تعامل با آمریکا برای تامین دیگر منافع اقتصادی، امنیتی و حتی نظامی بپردازد.

کد خبر: ۹۶٬۳۵۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha