۱۴ تیر ۱۴۰۰ - ۰۷:۰۲
تولیدکنندگان «کشمش» در کشمکش مشکلات؛ انگور صادراتی برگشت می‌خورد
بازار از قوچان گزارش می‌دهد؛

تولیدکنندگان «کشمش» در کشمکش مشکلات؛ انگور صادراتی برگشت می‌خورد

قوچان- شهرستان قوچان با تولید ۸۰ هزار تن انگور یکی از قطب‌های تولیداین محصول است که شهد محصولاتش را ایتالیایی‌ها هم چشیده‌اند اما مشکلات سد راه تولید کام تولید کنندگان داخلی را تلخ کرده است.

بازار؛ گروه استان‌ها: در شهرستان قوچان ارقام مختلف انگور ازجمله عسگری، خلیلی، صاحبی، سفید انگور، سبز انگور، لعل، یاقوتی، شست عروس، گل بر طبق و همچنین انگور کشمشی کشت می‌شود که سهم بسزایی در درآمد ارزی دارد.

در این شهرستان ۷۰ درصد انگور به کشمش تبدیل‌شده و به کشورهای اروپایی و عربی صادر می‌شود اما در حال حاضر بنا بر گفته باغداران مشکلات بسیاری سد راه آن‌ها شده تا راه صادرات را بر روی آن‌ها ببندد!

کاهش نزولی قیمت کشمش در گفت‌وگو با بازار اظهار می‌کند: حدود چهار سال است که قیمت کشمش سیر نزولی پیدا نموده است به‌طوری‌که از ۲۲ هزار تومان به ۱۶ هزار تومان رسیده است.

سقوط قیمت‌ها صعود هزینه‌ها
در همین راستا مدیرعامل شرکت تعاونی باغداران قوچان با اشاره به پایین آمدن قیمت کشمش از سال ۹۶ تاکنون در گفت‌وگو با بازار اظهار کرد: با پایین آمدن قیمت کشمش از طرفی قیمت نهادهای دامی رو به افزایش است به‌طوری‌که اگر این افزایش قیمت طی دو سال آینده بیش‌تر شود شاهد پایین آمدن انگیزه باغدار و جایگزین کردن کشت‌های دیگر در شهرستان می‌شویم و تولید انگور در قوچان کاهش پیدا می‌کند.

علی‌اصغر مهاجر در خصوص مواد ترکیبی که برای خشک‌کردن انگور و کشمش که چندین سال از شرکت ایتالیایی خریداری و بین باغداران توزیع می‌شد اشاره کرد و گفت: طی چند سال گذشته از طرف شرکت باغداران مواد ترکیبی روغن سبزه و پودر کربنات پتاسیم شرکت ایتالیایی واردمی شد و پس از توزیع بین باغداران موجب افزایش کیفیت محصول می شد.

تولیدکنندگان «کشمش» در کشمکش مشکلات؛ انگور صادراتی برگشت می‌خورد

وی ادامه داد: متأسفانه مشکل ازآنجا شروع شد که طی سال‌های اخیر برخی از فروشگاه‌های سموم کشاورزی این پودر از نوع چینی و کره‌ای را بین باغداران توزیع کردند و لذا موجب شد تا کشمش‌هایی که به کشورهای اروپایی صادر می‌شود به دلیل نبود کیفیت برگشت بخورد و لذا باید در این رابطه چاره‌ای اساسی اندیشید.

مدیرعامل شرکت تعاونی باغداران قوچان  هم‌چنین به عدم تعهدات بانک کشاورزی به باغدار در خصوص بیمه باغات نیز اشاره کرد و گفت: بانک کشاورزی اصلاً به تعهدات خودش عمل نمی‌کند زیرا باوجوداینکه بالای ۵۰ درصد از باغات شهرستان خسارت خورده است ولی میزان خسارت ان به کشاورز و باغدار سهم ناچیزی داده می‌شود که سبب آسیب‌های فراوان و خسارت‌های زیادی است .

انگورهای صادراتی برگشت می‌خورد
ساجدی یکی دیگر از تولیدکنندگان کشمش نیز اظهار کرد: عدم نظارت کافی و افزایش عوامل خرید بیرونی از سایر نقاط کشور یکی از مشکلات تولیدکنندگان است که سود انگور این شهرستان را نصیب دلالان می‌کند.

این تولید کننده انگور در گفت‌وگو با بازار اظهار کرد: متأسفانه به دلیل نبود بی‌کیفیت گرد و روغن‌های تیزاب محصول فراوری‌شده نیز بی‌کیفیت بوده و لذا به دلیل رطوبت بالای محصول خیلی از کارخانه‌ها تولیدات را خریداری نکرده و لذا دسترنج تولیدکنندگان برگشت می‌خورد.

وی در خصوص عدم  رتبه‌بندی و یا «گرید بندی» محصول فله‌ای نیز گفت: اگر می‌خواهیم محصولات کشمش و انگور را به سمت بورس ببریم نیاز است گرید بندی برای محصولات فله نیز داشته باشیم و در کنار آن عدم قیمت‌گذاری صحیح با توجه به کیفیتی محصول سبب شده است تا کیفیت محصول فله را به‌صورت علمی تعریف نکنیم!

ساجدی بیان کرد: تنها مزیتی که انگور قوچان به نسبت محصولات دیگر دارد در این است که باقیمانده سموم نداریم و از طرفی که از ملایر به سمت قوچان می‌آیند همین انگور قوچان را به اسم خودشان به کشورهای اروپایی صادر می‌کنند.

این تولیدکننده محصولات کشمش خاطرنشان کرد : اگر این مزیت را بتوانیم کنترل نماییم و به سمت محصول سالم و ارگانیک برویم در بازار برند اول در دنیا نیز می‌شویم و در غیر این صورت سبب افت محصول خواهیم شد .

پیچ‌وخم‌های اداری زیاد است
قنبری دیگر باغدار نمونه استان نیز که از بانک‌ها دل پردردی دارد به بازار می‌گوید: ضمانت‌های بانکی  خود به مشکلی بزرگ بر سر راه توسعه تولید قرار دارد که هنوز حل‌نشده است.

وی اظهارمی کند: متأسفانه اگر فردی بخواهد مجوز باغداری را بگیرد مشکلات و پروسه‌های زیادی را باید طی کند که برخی وقت‌ها از ادامه کار پشیمان می‌شوید.

تولیدکنندگان «کشمش» در کشمکش مشکلات؛ انگور صادراتی برگشت می‌خورد

وی یکی از عوامل موفقیت خود را استفاده از مکانیزاسیون کشاورزی می‌داند و می‌گوید: از سال ۹۳ کاشت و برداشت را به سمت شیوه‌های نوین بردیم  و لذا این موضوع موجب شد تا رکورد تولید را کسب کنیم.

قنبری اذعان می کند: مکانیزاسیون سبب بهبود کیفیت بالای محصول و درنهایت استقبال بیشتر مشتریان جهانی می‌شود اما واقعیت این است که برای رسیدن به این استانداردها و استفاده از مکانیزاسیون کشاورزی هزینه زیادی را باید صرف کرد و لذا دولت باید به‌صورت جدی در این حوزه ورود پیداکرده و از تولیدکننده حمایت کند.

این تولیدکننده موفق به آفت‌ها و بیماری‌های این محصول نیز اشاره کرده و اذعان می کند: سال ۹۵ بیماری بنام سفیدک داخلی تولید محصول انگور را به صفر رساند اما بیمه‌ها پاسخگوی حجم خسارت وارده نبودند.

چه باید کرد؟
رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی در خصوص مشکلات پیش پای تولیدکنندگان انگور و کشمش در قوچان گفت:در این شهرستان تنها نباید به تولید کشمش و فروش آن اکتفا کرد بلکه باید با برنامه‌ریزی‌ها اقداماتی صورت گیرد تا از این محصول در مواردی چون شیرینی سازی ، پخت کیک و کلوچه نیز بیشتر استفاده شود که از این لحاظ در منازل هم بسیار کم از این محصول استفاده می‌شود.

محمدرضا اورانی در گفت‌وگو با بازار با اشاره به شرایط خوب قوچان در تولید انگور به‌ویژه کشمش بی‌دانه و صادراتی افزود: تعداد واحدهای کشمش پاک‌کنی و بسته‌بندی در قوچان باید به‌اندازه کافی وجود داشته باشد.

وی اذعان کرد: متأسفانه یکی از مشکلات قابل‌توجه دربرمی شهرستان‌ها معطلی و سرگردانی سرمایه‌گذاران در ادارات است که کاغذبازی‌ها و پاسخ‌گویی ضعیف به آنان موجب اتلاف وقت و دلسردی می‌شود درحالی‌که باید با آن‌ها همراهی شده و حمایت شوند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی تأکید کرد: همچنین لازم است از جوانان تحصیل‌کرده و خلاق رشته‌های کشاورزی حمایت‌شده و زمینه اشتغال برای آنان فراهم شود همان طور که لازم است در فعالیت‌ها چه باغداری یا کشاورزی و دامداری از این نیروها استفاده شود و همه افراد در بخش کشاورزی نسبت به بیمه محصولات خود جدی باشند.

ضرورت اصلاح روش‌ها
محمدرضا اورانی  بابیان اینکه الگوی درآمدی در این استان بیشتر بر پایه محصولات باغی است اظهار کرد: این در حالی است که این الگو در قوچان جواب نمی‌دهد و باید توانایی اقتصادی و درآمدی آن بیشتر باشد.

وی افزود: بنابراین مدیریت جهاد کشاورزی  شهرستان باید با همکاری نخبگان و افراد باتجربه و دارای تخصص ، اولویت‌بندی‌ها را به‌درستی درنظرداشته و برنامه‌ریزی کند.

تولیدکنندگان «کشمش» در کشمکش مشکلات؛ انگور صادراتی برگشت می‌خورد

مدیرکل جهاد کشاورزی خراسان رضوی با اشاره به اینکه لازم نیست برای رسیدن به ثروت کارخانه احداث کنیم درحالی‌که با اصلاح روش‌های درست ثروت ایجاد می‌شود ادامه داد: به‌طور مثال شهرستان کوچکی مانند فاروج با قوچان قابل‌مقایسه نیست اما با ایجاد تعدادی مغازه در مسیر زائران و مسافران انواع آجیل را به فروش می‌رساند و مسافران برای خرید آن توقف می‌کنند اما در قوچان چنین کاری انجام‌نشده و نسبت به این فرصت‌ها بی‌توجه بوده‌اند .

وی با اشاره به این موضوع که قوچان از مناطق مهم تولید لبنیات است و محصول کشمش و شیره انگور آن‌هم معروف است بیان کرد: در این راستا می‌توان برای عرضه این محصولات باکیفیت فروشگاه‌ها  و مکان‌هایی در مسیر مسافران و زائران حضرت رضا (ع)  در بلوار ورودی اصلی این شهر ایجاد کرد که هم‌سطح درآمدها بیشتر شده وهم محصولات آن بهتر معرفی می‌شود وعده زیادی هم مشغول به کار شوند.

افزایش قیمت‌ها مشکلی را حل نمی‌کند
رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی با اشاره به اینکه این شهرستان در بخش کشاورزی مزیت‌هایی در آب‌وهوا و خاک دارد که باید با برنامه‌ریزی درست از این مزیت‌ها به‌خوبی استفاده شود بیان کرد: در خیلی از جلسات دیده می‌شود که می‌خواهیم باقیمت گذاری و افزایش قیمت‌ها مشکلات خود را حل کنیم یعنی هرچه قیمت محصول را بالا می‌بریم به همان اندازه قدرت خرید جامعه هم در نظر باشد یعنی کسی که راندمان تولیدش کم است می‌خواهد این کمبود را با افزایش قیمت جبران کند که درست نیست.  

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان در ادامه گفت: آموزش ترویج دولتی دیگر به‌جایی نمی‌رسد که در این زمینه لازم است نسبت به تشکیل شرکت‌های تعاونی اقدام شود ویکی از وظایف تعاونی‌ها آموزش اعضا است که وقتی مثلاً ۵ تعاونی در قوچان ایجاد شود تعدادی از جوانان تحصیل‌کرده رشته کشاورزی و علاقه‌مند در آن‌ها مشغول به کارمی شوند و کارها سروسامان می‌گیرد.

وی یادآور شد: با یک سیاست واحد و برنامه‌ریزی درست و دعوت از باغداران فعالیت‌های باغداری بیشتر شده و تولید محصولات هم افزایش می‌یابد.

وی ادامه داد: وقتی تعاونی وجود داشته باشد مواد لازم در تهیه کشمش نیز از همین طریق باید به دست باغدار برسد و دیگر هر قصاب و مغازه‌دار غیر مرتبط فروشنده آن نخواهد بود.

اورانی در مورد واحدهای تولیدی نیز گفت: تعدادی از آن‌ها به دلیل مشکلات مالی و بدهی  و تحریم‌ها دچار بی‌تحرکی یا رکود شده‌اند .

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی اذعان کرد: متأسفانه بعضی از مدیران این واحدها اصلاً به دنبال فعال‌سازی نیستند لذا باید مهلتی به واحدهای نیمه فعال یا راکد داد که اگر در این مدت اقدامی نکردند باید مجوز آن‌ها باطل شود و واحدهایی که می‌خواهند به‌طورجدی فعالیت کنند با آنان همکاری شود.

اورانی گفت: اگرچه قوچان از قدیم جایگاه خوبی در کشاورزی داشته و محصولات زیاد باکیفیت تولید می‌کند اما اکنون ازلحاظ سطح زیر کشت از خلیل‌آباد یکی از شهرستان‌های کوچک استان ازاین‌جهت پایین‌تر است که متوسط تولید در این شهرستان ۲۲ تن در هکتار اما در قوچان ۱۷ تن است.

کد خبر: ۹۶٬۳۰۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • علی زارعی IR ۲۰:۲۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۳
      0 0
      برای صادرات ازکجاش شروع کنم