۸ تیر ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۷
 خانه‌های خلاق صنایع‌دستی، ۱۰۰ میلیارد تومان تسهیلات ارزان می‌گیرند
مدیرعامل صندوق حفظ و احیای بناهای تاریخی و فرهنگی کشور:

خانه‌های خلاق صنایع‌دستی، ۱۰۰ میلیارد تومان تسهیلات ارزان می‌گیرند

میرزایی، مدیرعامل صندوق حفظ و احیای بناهای تاریخی و فرهنگی کشور می‌گوید: برای حمایت از خانه‌های خلاق صنایع‌دستی و بافندگی، تسهیلات ارزان در نظر گرفته شده است.

به گزارش بازار به نقل از اتاق ایران، مدیرعامل صندوق حفظ و احیای بناهای تاریخی و فرهنگی کشور گفت: با همکاری برخی دستگاه‌ها ازجمله وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و امضای تفاهم‌نامه با آنها، در سال جاری ۱۰۰ میلیارد تومان تسهیلات حمایتی کم‌بهره برای خانه‌های خلاق صنایع‌دستی و بافندگی‌ها در نظر گرفته شده است.

 هادی میرزایی، در نشست اعضای کمیسیون گردشگری و صنایع‌دستی اتاق کرمان، افزود: سال گذشته قرار شد برای دو سال پیاپی اعتبارات بیمه فعالان صنایع‌دستی برای یک‌میلیون و ۴۰۰ هزار نفر در نظر گرفته شود و این حمایت‌ها تا سال ۱۴۰۱ ادامه یابد.

او با اشاره به اینکه فستیوال خانه‌های خلاق صنایع‌دستی کشور از مردادماه سال جاری تا مردادماه سال آینده برگزار خواهد شد، ادامه داد: امیدواریم این تسهیلات و اعتبارات بتواند بخش عمده‌ای از نگرانی فعالان این حوزه را پوشش دهد.

میرزایی اظهار کرد: ظرفیت تسهیلات در نظر گرفته شده تا سقف ۵۰ میلیارد تومان و به ازای هر خانه ۵۰۰ میلیون تومان از ظرفیت ۶ درصدی از محل سامانه کاراست که به ازای هر مشتری نیز تا سقف ۲۰ میلیون تومان تسهیلات به فروشندگان پرداخت می‌شود.

مدیرعامل صندوق حفظ و احیای بناهای تاریخی و فرهنگی کشور بیان کرد: مقرر شده صندوق بیمه اجتماعی عشایر و روستائیان عملیات اجرایی و زیرساخت فستیوال خانه‌های خلاق صنایع‌دستی را فراهم کند که امیدواریم به‌زودی این خبر خوب محقق شود، مسئولان استان کرمان نیز نسبت به معرفی و صدور کارت‌های مهارت فعالان صنایع‌دستی اقدام کنند.

او با تأکید بر اینکه استان کرمان در زمینه صنایع‌دستی و دستبافته‌های روستایی و عشایری متمایز است، تصریح کرد: خانه خلاق صنایع‌دستی کرمان نیز در یکی از مجموعه کاروانسراهای استان راه‌اندازی می‌شود.

میرزایی، در پاسخ به پرسش فعالان حوزه صنایع‌دستی مبنی بر اینکه چرا دولت اهتمام لازم را برای همگرا کردن سیاست‌ها و حمایت از فعالان صنایع‌دستی ندارد، اظهار کرد: مهم‌ترین رویکرد ما همگرا کردن سیاست‌ها و همه دستگاه‌های ذی‌ربط در راستای مأموریت‌هایمان بوده که در بررسی، یا قوانین را دچار مسئله می‌دانستیم یا تفاهم‌نامه‌ها ظرفیت اجرایی نداشتند.

او در بخش دیگری به موضوع اماکن تاریخی به‌عنوان یکی از موارد تجدیدنظر برای واگذاری امور بهره‌برداری و احیای ابنیه پرداخت و گفت: تا پایان سال ۹۸، ۸۰ ابنیه تاریخی به بخش خصوصی واگذار شده بود که فقط ۲۷ مجموعه به بهره‌برداری رسید که کند طی کردن این مسیر، زمان زیادی را برای احیا بناها نیاز دارد.

میرزایی اظهار کرد: در طول یک سال و نیم گذشته در رویکردی جدید توانسته‌ایم ۷۰ مجموعه را به بخش خصوصی واگذار و به بهره‌برداری برسانیم که در این رابطه مرمت و احیای خانه غفاری کرمان به‌زودی توسط شرکت توسعه عمران کرمان آغاز با کاربری گردشگری به بهره‌برداری خواهد رسید.

مدیرعامل صندوق حفظ و احیای بناهای تاریخی و فرهنگی کشور، از واگذاری خانه حاج علی رفسنجان به بخش خصوصی خبر داد و گفت: این خانه شرایط واگذاری به بخش خصوصی را دارد که با همکاری اوقاف و امور خیریه انجام خواهد شد.

او با بیان اینکه تغییر سیاست‌ها و دولت‌ها هیچ مانعی برای سرمایه‌گذاران ایجاد نمی‌کند، ادامه داد: باید وظایف و مسئولیت‌های دولت را به مردم واگذار کرد و محدوده حاکمیتی و نظارتی دولت را افزایش داد تا بتوانیم موفق‌تر از گذشته عمل کنیم.

در ادامه این نشست رئیس اتاق کرمان گفت: صنایع‌دستی، فرش و گردشگری از اولویت‌های اصلی اتاق و فعالان اقتصادی در کرمان است و همواره تلاش شده از هر موقعیتی برای مطرح کردن کرمان به‌عنوان خاستگاه فرش و صنایع‌دستی کشور استفاده شود اما متناسب با آن جایگاه و شأن، اقدامی انجام نشده که امیدواریم با کمک همه فعالان این حوزه انجام شود.

سیدمهدی طبیب زاده افزود: تأمین مالی پاشنه آشیل این‌گونه فعالیت‌هاست و اگر تسهیلات قابل‌رقابت به فعالان حوزه‌های گردشگری و صنایع‌دستی داده نشود، نمی‌تواند در بازارهای بین‌المللی به‌عنوان مهم‌ترین ابزار رشد، حضور داشته باشند و رقابت کنند.

او اظهار کرد: هدایت سرمایه‌گذاری‌های استان از منابع معدنی به سمت شرکت‌های دانش‌بنیان و اقتصاد دانش‌پذیر در دستور کار است که صنایع‌دستی هم می‌تواند در این حوزه تأثیرگذار باشد.

طبیب زاده، خاطرنشان کرد: طی تفاهم‌نامه بین اتاق کرمان، بانک رسالت، نمایندگان مجلس، استانداری و اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی، قرار است در سال جاری ۱۲ هزار شغل در مشاغل خانگی و خرد سرمایه‌گذاری شود و حتماً بخش مهمی از آن را به گردشگری، فرش و صنایع‌دستی اختصاص خواهیم داد.

او با بیان اینکه صنایع‌دستی، فرش و گردشگری جزو پیشران‌های اقتصادی استان خواهند بود، گفت: تلفیق امکانات بخش خصوصی، برندینگ و بازاریابی بین‌الملل با استفاده از دانش و تجربه کارشناسان و فعالان می‌تواند حرکت خوبی برای ارتقا و رشد این صنعت باشد.

رئیس کمیسیون گردشگری و صنایع‌دستی اتاق کرمان نیز در این نشست بیان کرد: با توجه به اینکه صنایع‌دستی سرمایه‌گذاری کمتری نسبت به صنعت و معدن برای ایجاد اشتغال نیاز دارد، این سؤال مطرح می‌شود که چرا دولت حمایت لازم را تاکنون انجام نداده که باید آسیب‌شناسی انجام شود.

محمدرضا بهرامی افزود: در استان کرمان حدود ۱۰۰ رشته صنایع‌دستی و ۱۰۰ هزار صنعتگر وجود دارد که حمایت لازم از آنها صورت نگرفته است.

کد خبر: ۹۶٬۲۱۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha