۸ تیر ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۷
برای بیش از ۱۰۰ مورد ترک فعل پرونده تشکیل دادیم| دریافت ۲۵۰ هزار دلار برای ۳ دقیقه بازی در فوتبال
رئیس سازمان بازرسی کل کشور مطرح کرد

برای بیش از ۱۰۰ مورد ترک فعل پرونده تشکیل دادیم| دریافت ۲۵۰ هزار دلار برای ۳ دقیقه بازی در فوتبال

درویشیان، رئیس سازمان بازرسی کل کشور با اشاره به پرداخت ۱۸۰ هزار دلار به برخی از مربیان یا بازیکنان خارجی گفت: آن‌ها در برخی از تیم‌ها برای سه دقیقه بازی ۲۵۰ هزار دلار دریافت کردند.

به گزارش بازار، حجت الاسلام و المسلمین حسن درویشیان افزود: در حوزه ورزش اقدامات اصلاحی خوبی انجام شده است به عنوان مثال ابطال واگذاری تابلوها و بیلبوردهای اماکن ورزشی ابتدا سه میلیارد تومان به مزایده گذاشته شده بود که کم بود و به عدد ۱۳ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان رسید یا از جذب و استخدام مربی یا بازیکن خارجی در تیم‌های لیگ برتر جلوگیری شد.

وی گفت: تعداد قابل توجهی از باشگاه‌ها و تیم‌های لیگ ما مربی داخلی دارند؛ مانند استقلال، فولاد و پرسپولیس. ما در سوابقی که بررسی کردیم متوجه شدیم پرداخت‌هایی به برخی از مربیان خارجی می‌شده است مثلاً برای یک دقیقه ۱۸۰ هزار دلار پرداخت شده است یا برای سه دقیقه بازی ۲۵۰ هزار دلار پرداختی داشته است و برخی از باشگاه‌ها خودشان به ما مراجعه می‌کنند و درخواست بررسی دارند.

وی گفت: اکنون البسه تیم‌های ما که به المپیک توکیو می‌روند تولید داخل است درحالی که قبلاً این طور نبود و همکاران ما هم در این هیأت‌ها حضور دارند و به همه موارد نظارت می‌کنند.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور افزود: در بحث حمایت از تولید، ۵۲۳ بازدید از واحد تولیدی داشتیم که ۴۱۷ اقدام در این ارتباط صورت گرفت و مشکلات مرتفع شد. افزایش تولید ۷۰ واحد، جلوگیری از تعطیلی ۸۰ واحد، ۱۹۲ پرونده بازرسی در حوزه تولید، ۶۹۰ پیشنهاد برای حل مشکلات تولیدی و ۵۸ پیشنهاد اصلاح مقررات داشتیم. ۶۳۰ اقدام غیر بازرسی با پیگیری‌های تلفنی و جلسه انجام دادیم و مشکلات ۴۳۳ واحد صنعتی، ۹۶ واحد کشاورزی، ۲۲و احد معدنی و … را بررسی کردیم.

وی ادامه داد: هر دستگاهی اعم از تولیدی یا اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی، مبتنی بر یک سری قوانین و وظایفی تأسیس شده است و به عنوان مثال وزارت جهاد کشاورزی متولی حوزه کشاورزی و تولید محصولات است. وزارت صمت نیز همینطور. ما ناظر بر نحوه اجرای این قوانین مأموریت‌های دستگاه‌های اجرایی هستیم که آیا خوب عمل می‌کنند یا نه و اینکه وضع موجود را با وضع مطلوب مقایسه خواهیم کرد. پیشنهادمان را نیز به دستگاه‌ها می‌دهیم و ما حسب قانون تشکیل سازمان بازرسی کشور، گزارش‌هایی تهیه می‌کنیم و پیشنهادهایی می‌دهیم از جمله پیشنهادهای اصلاحی که دستگاه‌های اجرایی طبق قانون مکلف به اجرا هستند، مگر ادله‌ای بیاورند که نمی‌شود آن را اجرا کرد.

حجت الاسلام والمسلمین درویشیان ادامه داد: ما تخصص‌های مختلفی داریم در حوزه تولیدی و مسکن و مالیات متخصصانی هستند که وظیفه بازرسی را بر عهده دارند. براساس سند تحول قضایی، ماموریت‌هایی که بر عهده ما واگذار شده است مانند بعضی از خلاء‌های قانونی برای اجرای سند تحول، که باید پیگیری شود و باید اصلاحاتی در برخی از قوانین به وجود آید.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور بیان کرد: برای بیش از ۱۰۰ مورد ترک فعل پرونده تشکیل دادیم که یکی سیل خوزستان بود، در حوزه مسکن کوتاهی‌هایی صورت گرفته است و در حوزه تولید نهاده‌های دامی نیز ترک فعل‌هایی داشتیم و توجه سازمان در گذشته بیشتر توجه به عملکردها بوده، اما اکنون بیشتر توجه به عملکرد نکرده است.

حجت الاسلام و المسلمین حسن درویشیان در پاسخ به این سوال که با توجه به حضور آقای رئیسی در مقام ریاست جمهوری و سابقه حضورشان در قوه قضائیه آیا این سخت گیری‌ها درباره عملکردها وجود خواهد داشت؟ گفت: کارهای ما سخت گیرانه نیست، ملاک ما قانون بوده است هر کجا تخلفی بوده گفته ایم که طبق قانون عمل شود، کار ما پیشگیرانه و کمک به دستگاه‌های اجرایی است و آقای رئیسی نگاه نظارتی دارد و به شدت مسئولان را به نظارت پذیری تشویق می‌کند. خودشان هم بستر فساد را دنبال می‌کند که دیگر فسادی نباشد و از این رویه نظارت استقبال می‌کند، چون یکی از شاخص‌های انتخاب مدیران برای ایشان فسادستیزی است.

وی بیان کرد: مسئولیت مسئولان محدود به زمان خود نیست و باید بعد از آن نیز پاسخگو باشند به عنوان مثال مسئولی ده سال پیش از ساخت و ساز در بستر رودخانه جلوگیری نکرده است و بعد از ده سال این پرونده بررسی شده و حتی آن مسئول به زندان رفت و در این موارد مسئولان باید بتوانند پاسخگوی عملکردشان حتی بعد از مسئولیتشان باشند.

سازمان بازرسی دو مأموریت نظارت بر اجرای قوانین و نظارت بر حسن انجام امور را دارد و بر این اساس اختیارات سازمان تبیین و تشکیلات این سازمان مستقر شده است و در مرکز ۴ معاونت مختلف داریم که موضوع‌های مربوط به خودشان را پیگیری می‌کنند مثل معاونت فرهنگی، تولیدی، اقتصادی و سیاسی-قضایی و حتی سازمان بازرسی بر بخش‌های قوه قضائیه و مجلس را هم نظارت می‌کند و فقط قانون‌گذاری و قضاوت نمی‌کنیم.

حجت الاسلام والمسلمین درویشیان درخصوص نظارت بر تولید گفت: تأسیس هر دستگاهی اعم از تولیدی و اقتصادی مبتنی بر مقررات است و وظایف و مسئولیت‌هایی دارد ما ناظر بر نحوه اجرای قوانین و مأموریت‌های دستگاه‌های اجرایی هستیم که آیا خوب عمل می‌کنند یا نه و ما آنچه را که هست و باید باشد، بررسی می‌کنیم.

وی افزود: ما حسب قانون تشکیل سازمان، گزارش‌های مان حاوی پیشنهادهایی از جمله پیشنهادهای اصلاحی است و دستگاه‌های اجرایی مکلف به اجرای پیشنهادهای سازمان هستند و بر اساس یافته‌ها و مستندات باید پیشنهادها قابلیت اجرا داشته باشند و ما در سازمان تخصص‌های مختلفی داریم که کار بازرسی حوزه‌ها را انجام می‌دهند.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور درباره نیاز به اصلاحات در سازمان بازرسی گفت: بر اساس سند تحول در ماموریت‌هایی که داریم خلاء‌های قانونی وجود دارد و اصلاحاتی در قوانین باید انجام شود و حتی قانون خود سازمان بازرسی هم باید اصلاح شود که پیش‌نویس آن آماده شده است و همچنین بخش‌های غیردولتی که مشمول نظارت سازمان بازرسی نیستند مثل بانک‌های خصوصی باید تحت نظارت سازمان بازرسی درآیند و ما همچنین باید در وظایف سازمان بازرسی در ارتباط با احیای حقوق عامه هم بازنگری کنیم که قوه قضاییه مصمم به این اصلاحات است.

درویشیان در ارتباط با پیش‌نویس قانون سازمان بازرسی گفت: یکی از نقص‌ها، این است که مستقیم نمی‌توانیم به آرای قضائی اعتراض کنیم و اعتراض باید از طریق دادستان باشد که باید اصلاح شود.

کد خبر: ۹۶٬۱۶۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha