۸ تیر ۱۴۰۰ - ۰۸:۱۷
ترفند ژاپن برای کنار زدن محصول ایرانی| رهبری بدون درخواست ما دستور رسیدگی به مشکلاتمان را داده بودند
گفتگو با اولین تولیدکننده دستگاه سونوگرافی در ایران؛

ترفند ژاپن برای کنار زدن محصول ایرانی| رهبری بدون درخواست ما دستور رسیدگی به مشکلاتمان را داده بودند

کرج- دولت ژاپن به محض اطلاع از تولید دستگاه سونوگرافی در ایران ۱۰۰ دستگاه سونوگرافی از یکی از برندهای نامعتبر خریداری و به دولت ایران هدیه کرد، تا مانع رشد و پیشرفت تولید ایران در این زمینه شود.

خدیجه ستارزاده؛ بازار: «مدفناوران پلاس» اولین تولیدکننده دستگاه سونوگرافی در غرب آسیا که در «منطقه ویژه اقتصادی پیام» مستقر است و در حال حاضر به طور مستقیم و غیر مستقیم۱۵۰ نیروی مشغول به کار دارد، با طرح توسعه ای که در دست اجرا دارد، به عنوان بزرگترین کارخانه مدپزشکی ایران، علاوه بر افزایش اشتغال تا ۷۰۰ نفر، با حمایت مسئولان می تواند با صادرات دستگاه های سونوگرافی به دیگر کشورها ارزآوری خوبی برای ایران داشته باشد.

۵۳ نفر از شاغلان شرکت «مدفناوران پلاس» فارغ التحصیل دانشگاه صنعتی شریف، امیرکبیر یا دانشگاه تهران هستند که اغلب آنها مدرک تحصیلی بالایی دارند.

بیش از ۲ سال از تولید و بهره برداری این شرکت از دستگاه های اولتراسوند می گذرد، اما با وجود برابری کیفیت محصول تولیدی داخل کشورمان با دستگاه های خارجی، متاسفانه هنوز برای واردات دستگاه های سونوگرافی خارجی ارز دولتی تخصیص داده می شود.

این شرکت دانش بنیان البرزی که اولین تولیدکننده دستگاه سونوگرافی در غرب آسیا است، با طرح توسعه ای که در دست اجرا دارد، در صورت حمایت می تواند با صادرات به دیگر کشورها ارزآوری خوبی برای کشور داشته باشد.

صنایع ما در تامین انرژی خود دچار مشکل هستند
به گفته «مصطفی تقی پور» موسس و مدیرعامل شرکت دانش بنیاد «مدفناوران پلاس» از ابتدا چالش های متعددی پیش پای تولیدشان وجود داشته که مهمترین آن استفاده از ارز دولتی برای واردات دستگاه های مشابه خارجی توسط هیات امنای صرفه جویی ارزی وزارت بهداشت است.

تقی پور اظهار کرد: بهره مندی از معافیت در پرداخت حقوق و عوارض گمرکی در مجموعه هیات امنای صرفه جویی ارزی وزارت بهداشت از دیگر مشکلاتی است که  باعث می شد در تولید داخل اختلاف بیفتد.

وی افزود: عدم شفاف سازی نیازهای کشور از دیگر مشکلاتی است که من به عنوان تولید کننده نتوانم برنامه ریزی کنم که چند دستگاه می توانم برای وزارت بهداشت، چند دستگاه برای تامین اجتماعی و چند دستگاه برای بخش خصوصی و غیره تولید کنم.

امروزه صنایع ما گاها" روزی ۴ تا ۵ ساعت برق ندارند و این مشکل اساسی ما فاجعه بار و خطرناک است

مدیرعامل مدفناوران با اشاره به اینکه متاسفانه امروزه صنایع ما در تامین انرژی خود دچار مشکل هستند، گفت: زمان توسعه صنایع به فکر تامین انرژی و زیرساخت ها نیستیم و اگر در کوتاه مدت و بلندمدت برای این مسئله چاره اندیشی نشود خیلی از صنایع ما آسیب می بینند چرا که به انرژی وابسته هستند.

تقی پور افزود: امروزه صنایع ما گاها" روزی ۴ تا ۵ ساعت برق ندارند و این مشکل اساسی ما فاجعه بار و خطرناک است.

انتظار از دولت جدید برای مبازره با فساد در ارز دولتی و معافیت ها
وی با اشاره به روی کار آمدن دولت جدید گفت: توقع ما از دولت جدید این است که آقای رئیسی در مرحله اول طبق شعار خودشان با فساد مقابله کنند و ما واقعا به این دولت امید بستیم. 

امروزه فساد در قالب ارز دولتی و در قالب معافیت هاست.

تقی پور افزود: همین طور که مردم توقع دارند برای یک تولید داخلی انحصار ایجاد نشود تولید کننده هم توقع دارد حداقل، از شرایط برابر در مقابل واردکننده استفاده کند. مردم ما فکر می کنند اگر کسی تولید می کند، فرش قرمزی زیرپا دارد و به راحتی وام می گیرد و دولت محصولاتش را خریداری می کند. اما اینطور نیست، نه بانک به تولید کنندگان بهره کم می دهد و نه برخی از ارگان های دولتی همکاری خوبی دارند.  

مدیرعامل مدفناوران اظهار کرد: توقع ما از دولت جدید این است که بساط ارز دولتی را که به تولید داخلی و معیشت مردم کمک نکرد برچیند و شرایط را برابر کند تا قیمت ارز پایین آید.

وی با تاکید بر نقش بحث دیپلماسی، گفت: ما در کنار تعامل با دنیا از نظر سیاسی، نیاز به تعامل اقتصادی هم داریم و انتظار داریم سکاندار وزارت خارجه در دولت جدید به آن توجه کند و شاهد آن باشیم که این مسیر به نفع مردم و تولید تغییر کند.

ترفند دولت ژاپن زمان اطلاع از تولید دستگاه سونوگرافی در داخل ایران
تقی پور در تشریح این مساله به موضوعی اشاره کرد و گفت: دولت ژاپن به محض اینکه دید در ایران کارخانه ای شروع به تولید دستگاه سونوگرافی کرده از یکی از شرکت هایی که برند و کیفیت چندانی نداشت و از نظر اقتصادی هم شرایط خوبی نداشت، ۱۰۰ دستگاه سونوگرافی خریداری و به ایران اهدا کرد. با این کار چندین اتفاق را رقم زد. اول اینکه مانع رشد تولید ایرانی شود. دوم اینکه دستگاه ها برای کار کردن نیاز به قطعه ای مصرفی داشتند که بدین وسیله ۱۰۰ مرکز جدید نیازمند آن قطعه بودند و یک مصرف کننده جدید برای آن کمپانی ایجاد کرد علاوه برآنها به صنعت خود هم جانی دوباره بخشید.

وی افزود: مطلب بعدی متخصص و رزیدنت ما که بالاجبار باید با این دستگاه کار می کرد بعد از چند سال کار با این دستگاه به آن عادت کرده و کشور ما را تا ۱۰ سال به خدمات پس از فروش به خود وابسته کرد. این یک دیپلماسی در حوزه اقتصادی است که انتظار می رود در دولت جدید به آن توجه شود. البته در کشورهایی نمایشگاه هایی برگزار می شود اما کافی و جوابگو برای تقویت تولید ایران نیست بلکه برای تقویت تولید داخلی نیاز به تغییر نگرش در دیپلماسی داریم.

بدون درخواست یا انتظار من «مقام معظم رهبری» برای حمایت از شرکت ما ورود و نامه نگاری کرد
تنها تولید کننده دستگاه سونوگرافی در غرب آسیا با بیان اینکه تاکنون حداقل ده ها مصاحبه خبری یا مطلب مرتبط با مشکلات تولید در سایت های مختلف و فضای مجازی نوشته و یا در جلساتی در حضور مسئولان وزارت خانه و غیره صحبت کرده ام، گفت: تنها کسی را که بدون درخواست یا توقع من از ایشان به طور ملموس از ما حمایت کرد «مقام معظم رهبری» بود.

تقی پور در باره چگونگی این حمایت گفت: بدون اینکه من درخواستی کنم و یا انتظاری داشته باشم، مقام معظم رهبری یا از طریق فضای مجازی و یا اطلاعاتی که به ایشان رسیده بوده، نامه ای را به رئیس جمهور نوشتند که به مشکلات شرکت مدفناوران رسیدگی شود.

ایشان به طور کامل و ریز جزئیات را مطالعه کرده و تاکید کردند عده ای نیازها را سرکوب می کنند تا کشور وارد بحران شود و دولتمردان را وادار به خرید کنند و برخی هم شرایطی را به بهانه های واهی در مناقصات می گذارند و تاکید بر رسیدگی بر این وضعیت داشتند.

تقی پور اظهار کرد: من هنوز افتخار نداشتم حضورا" خدمت ایشان برسم و دوست دارم مراحل تولید و مشکلات را حضورا" مطرح کنم. اما خیلی خوشحال و دلگرم هستم که عالی ترین مقام کشور و رهبرم وارد این قضیه شده و حمایت کرده و تذکر و دستور رسیدگی  دادند.

هرچند عده ای وارد کننده برای اینکه منافعشان به خطر افتاده یا واردات، منافع مالی برایشان دارد هیاهو می کنند، اما بدانیم اگر مسیر درست طی شود « منظور انحصار برای تولید نیست» منظور این است که در شرایط مساوی با اولویت قرار دادن کالای تولید داخل که فرزندان ما و خانواده ما در ساخت آن شریک هستند آینده کشور روشن است.

مدیرعامل این شرکت دانش بنیان البرزی گفت: امیدوارم روزی برسد که در مملکت ما هرکسی سوای از هر تفکر سیاسی فقط به ایران و بالندگی ایران فکر کند و بداند مسیری که امثال کشور ما شروع کردند مسیر غلطی نبوده و برای توسعه و اقتدار کشورمان و فرزندان ماست.

وی افزود: هرچند عده ای وارد کننده برای اینکه منافعشان به خطر افتاده یا واردات منافع مالی برایشان دارد هیاهو می کنند، اما بدانیم اگر مسیر درست طی شود « منظور انحصار برای تولید نیست» منظور این است که در شرایط مساوی با اولویت قرار دادن کالای تولید داخل که فرزندان ما و خانواده ما در ساخت آن شریک هستند آینده کشور روشن است. هرچند که روزهای سختی را می گذرانیم اما به آینده روشن برای ایران و فرزندانمان امیدواریم.

سالانه چندین میلیون دلار بابت واردات کالاهایی صرف می شود که در داخل تولید مشابه داریم
تقی پور با بیان اینکه سالانه چندین میلیون دلار بابت واردات کالاهایی صرف می شود که تولید داخلی مشابه و با کیفیت مناسب دارد، گفت: این کالاها نباید با ارز دولتی وارد شود تا تولیدکننده ای که این امکان را ندارد که از ارز دولتی استفاده کند، بتواند رقابت کند. من بعد از دو سال تولید این محصول که تاکنون فقط واردات داشتیم در شرایطی صحبت می کنم که هنوز برخی از نهادهای دولتی مثل وزارت بهداشت محصول مشابه ما را با ارز دولتی وارد می کند و بدون پرداخت عوارض گمرکی از گمرک خارج می کند و در بیمارستانها استفاده می کند.

وی با بیان اینکه تولید کننده باید به هر نحو و قیمتی مواد اولیه را تامین کند، گفت: اگر مواد اولیه باشد باید با سختی تمام و پرداخت حقوق و عوارض ترخیص کند و وقتی با یک کالای خارجی مشابه در واحد درمانی قیاس شود گفته می شود که کالای خارجی را ۲۰۰ میلیون تومان و کالای ایرانی ۵۰۰ میلیون تومان خریداری شده و اینطور به نظر می رسد که کیفیت کالای خارجی بهتر است. در حالیکه قیمت ۲۰۰ میلون تومان در واقع یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان بوده چرا که یارانه پنهان از جیب تک تک ۸۰ میلیون ایرانی خارج و پرداخت شده است و در این بین تولید داخلی و اشتغال نابود می شود و در نهایت مردم فکر می کنند تولید در ایران صرفه ندارد.

تقی پور تاکید کرد: در حالیکه امروز اگر از حقوق و عوارض مساوی تولید کننده و وارد کننده از ارزهای برابر استفاده کنند ما می توانیم رقابت و زیرساخت های مناسب فراهم کنیم.

کد خبر: ۹۶٬۰۷۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha