۷ تیر ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۵
مشترکین همدانی ۶۰ درصد بیش از الگو آب مصرف می کنند
مدیر دفتر آموزش همگانی شرکت آبفای همدان:

مشترکین همدانی ۶۰ درصد بیش از الگو آب مصرف می کنند

همدان - مدیر دفتر آموزش همگانی شرکت آب و فاضلاب استان همدان از افزایش مصرف آب و عدم رعایت الگوی مصرف توسط مشترکین در شهر همدان خبر داد و گفت: مشترکین همدانی ۶۰ درصد بیش از الگو آب مصرف می کنند.

به گزارش خبرنگار بازار؛ حمید عزیزی متواضع صبح دوشنبه در گردهمایی مشاورین امور بانوان و خانواده دستگاههای اجرایی استان که همزمان با هفته صرفه جویی در مصرف آب برگزار شد، با اشاره به اینکه موضوع آب در حال حاضر موضوعی چالش برانگیز است، گفت: در حال حاضر ۶۰ تا ۷۰ درصد مشترکین شهری در استان همدان بیش از الگوی مصرف، آب مصرف می کنند ضمن اینکه شیوع ویروس کرونا مصرف آب در استان همدان را تا ۴۰درصد افزایش داده است.

وی با بیان اینکه استاندارد جهانی مصرف آب ۱۵۰ لیتر در شبانه روز است، عنوان کرد: متاسفانه این رقم در شهر همدان ۶۰ تا ۷۰درصد بیش از الگوی مصرف است.

عزیزی متواضع افزود: متوسط بارش باران در کشور یک سوم میانگین جهانی است درحالی که تبخیر آب در ایران سه برابر متوسط جهانی است.


۷۰ درصد سطح زمین پوشیده از آب است که تنها سه درصد از آن آب شیرین بوده و ۹۰درصد آن به صورت یخ و غیر قابل دسترس است

مدیر دفتر آموزش همگانی شرکت آب و فاضلاب استان همدان در ادامه با بیان اینکه قرآن صراحتا به موضوع صرفه جویی در مصرف آب اشاره کرده است، بیان کرد: ۷۰ درصد سطح زمین پوشیده از آب است که تنها سه درصد از آن آب شیرین بوده و ۹۰درصد آن به صورت یخ و غیر قابل دسترس است.

وی افزود: علیرغم اینکه کره زمین آبی شناخته می شود اما درصد اندکی از این آب به عنوان آب شیرین و در دسترس انسانها است.

عزیزی با اذعان به اینکه در حال حاضر یک میلیارد و ۲۰۰ هزار نفر از جمعیت جهان به آب شرب سالم دسترسی ندارند، عنوان کرد: پیش بینی میشود ظرف ۲۰سال آینده یک سوم جمعیت جهان به آب شرب  بهداشتی دسترسی نداشته باشند.

مدیر دفتر آموزش همگانی شرکت آب و فاضلاب استان همدان همچنین ضمن اشاره به گزارشی عنوان کرد: متاسفانه بر اساس گزارشات جهانی در هر ۲۱ثانیه یک کودک به دلیل نوشیدن آب آشامیدنی ناسالم جان خود را از دست می دهد.

باید سازوکارهای ما مطابق با شرایط موجود تغییر کند
وی با تاکید بر اینکه باید بپذیریم ایران کشوری کم آب است، گفت: بر همین اساس باید سازوکارهای ما مطابق با شرایط موجود تغییر کند.

عزیزی متواضع در بخش دیگری از سخنانش اظهار داشت: ۳۵ درصد مساحت کشور ایران در منطقه فراخشک، ۲۹درصد در قسمت در منطقه خشک و ۱۹درصد در منطقه نیمه خشک قرار دارد.

مدیر دفتر آموزش همگانی شرکت آب و فاضلاب استان همدان همچنین با اذعان به اینکه با فرونشست زمین مرگ زمین امری حتمی است،عنوان کرد: میلیون ها سال زمان نیاز داریم تا زمین با دیگر احیا شود.

وی با بیان اینکه در ۴۰سال گذشته تقریبا تمامی آبخوان های کشور را از دست دادیم،عنوان کرد: اکثر دشتهای ایران نیز در شرایط قرمز و مرده به سر میبرند.

مدیر دفتر آموزش همگانی شرکت آب و فاضلاب استان همدان عنوان کرد: اگر الگوی مصرف در حوزه آب و انرژی تغییر نکند با مشکلات عدیده ای مواجه خواهیم شد ضمن اینکه نسل آینده ما نیز محلی برای زندگی نخواهد داشت.

اقلیم فعلی با بارندگی سازگاری ندارد و بخش عمده  ای از بارندگی ها به صورت رواناب از دسترس ما خارج می شود

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینکه متاسفانه کره زمین نیز با تغییرات اقلیمی روبرو است، عنوان کرد: اقلیم فعلی با بارندگی سازگاری ندارد و بخش عمده  ای از بارندگی ها به صورت رواناب از دسترس ما خارج می شود.

آهنگ بارش در استان همدان کاهشی است در حالی که آهنگ افزایش دما بسیار افزایشی است
عزیزی متواضع با اشاره به اینکه متاسفانه روند تبخیر در استان همدان روبه رشد است،عنوان کرد: متاسفانه آهنگ بارش در استان همدان کاهشی است در حالی که آهنگ افزایش دما بسیار افزایشی است.
 
حمید عزیزی متواضع با بیان اینکه ۹۰درصد آب استحصال شده در استان همدان به مصرف کشاورزی می رسد،گفت: درحالی که راندمان تولیدات کشاورزی در کشور بسیار پایین است بخش عمده ذخایر آبی ما صرف این بخش می شود.

وی در ادامه بیان کرد: در کشور آلمان ۳۵ تا ۴۰درصد ذخایر آبی صرف صنعت می شود در حالی که در استان همدان تنها سه درصد از این ذخایر صرف این حوزه می شود.

وی همچنین ضمن اشاراتی عنوان کرد: در کشور ایران سه هزار لیتر آب صرف تولید گندم می شود در حالی که این رقم در کشور چین چیزی در حدود ۶۰۰لیتر است.

مدیر دفتر آموزش همگانی شرکت آب و فاضلاب استان همدان همچنین ضمن اشاره به افزایش ۴۰ درصدی مصرف آب با شیوع ویروس کرونا بیان کرد: بیشترین مصرف در منازل ما صرف استحمام می شود که در صورت کنترل، ۳۰درصد کاهش مصرف خواهیم داشت.

وی بر بهره‌گیری از ابزارهای کاهنده مصرف تاکید کرد و گفت: استفاده از این ابزارها تا ۵۰ درصد موجب کاهش مصرف می شود.

عزیزی در بخش پایانی سخنانش با اشاره به اینکه خوشبختانه استان همدان یکی از استانهای پیش رو در حوزه فاضلاب است،گفت: در حال حاضر برخورداری استان همدان از تاسیسات و شبکه های جمع آوری فاضلاب چیزی در حدود ۸۰درصد  است در حالی که این رقم در کشور چیزی در حدود ۵۰درصد است.

مدیر حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای استان همدان نیز با بیان اینکه در آیات و روایات دینی به صرفه جویی در مصرف آب تاکیدات فراوان شده است، گفت: مقام معظم رهبری نیز بارها و بارها بر صرفه جویی تاکید نموده اند.

مرتضی احمدی رحمت ضمن ارائه توضیحاتی اظهار کرد: تنها سه درصد از آب تولیدی صرف شرب و بخش  عمده آن صرف مصارف کشاورزی می شود.

وی ادامه داد: کشور ما یک سوم میانگین جهانی بارش دارد در حالی که میانگین مصرف در ایران بیش از میانگین جهانی است.

مهاجرت از روستاها به حاشیه شهر، خالی از سکنه شدن روستاها، ایجاد گرد و غبار، آلودگی و افزایش غلظت املاح، ایجاد فروچاله ها و فرونشست زمین از تبعات خشک شدن سفره‌های آب زیرزمینی است

احمدی ضمن اشاره به افت سطح آبهای زیرزمینی عنوان کرد: مهاجرت از روستاها به حاشیه شهر،خالی از سکنه شدن روستاها، ایجاد گرد و غبار، آلودگی و افزایش غلظت املاح، ایجاد فروچاله ها و فرونشست زمین از تبعات خشک شدن سفرهای آب زیرزمینی است.

مدیر حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای استان همدان در ادامه با بیان اینکه آب کالایی با ارزش و حیاتی است، اضافه کرد: بیش از ۸۰درصد برداشت و مصارف آب در استان همدان از منابع زیرزمینی است.

وی افزود: هنگامی که بهره برداری بیش از ورودی انجام شود، سطح آب زیر زمینی به شدت کاهش می یابد.

احمدی عنوان کرد: سازگاری با کم آبی،احیا و تعادل بخشی، مسدود کردن چاه های غیر مجاز، اصلاح و تعدیل پروانه های کشاورزی و جلوگیری از اضافه برداشت از جمله راهکارها در این خصوص است.

مشاور استاندار و مدیر کل امور بانوان و خانواده استانداری همدان نیز با اشاره به نقش زنان در مدیریت مصرف گفت: نقش زنان در تربیت نسل آینده نقشی غیر قابل انکار است.

آموزش زنان پیش از ورود به بحران می تواند در فرهنگ‌سازی امری اثرگذار باشد

ربیعه علیمحمدی با اذعان به اینکه امروزه در سرار جهان از زنان به عنوان عنصری در تبلیغات استفاده می کنند، عنوان کرد: آموزش زنان پیش از ورود به بحران می تواند در فرهنگ‌سازی امری اثرگذار باشد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر ۲۵هزار خانم کارمند در استان همدان وجود دارد،گفت:هر یک از این بانوان می‌توانند به عنوان سفیران فرهنگی تاثیر بسزایی در کاهش مصرف آب داشته باشند.

کد خبر: ۹۵٬۹۷۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha