۱۰ تیر ۱۴۰۰ - ۰۶:۲۵
صنعت دامپروری در جنوب تهران ظرفیتی مغفول | چشم امید به سیاست‌های اقتصادی جدید
چشم دامداران به دولت سیزدهم؛

صنعت دامپروری در جنوب تهران ظرفیتی مغفول | چشم امید به سیاست‌های اقتصادی جدید

ورامین- صنعت دامپروری در جنوب تهران ظرفیت تولید مناسبی است، که در سال‌های اخیر چوب بی‌تدبیری‌ها را خورده و تا سر حد نابودی رفته و اکنون چشم دامدارها به دولت سیزدهم برای نجایت این صنعت و ظرفیت است.

بازار؛ گروه استان‌ها: انتخابات ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ تکلیف رئیس دولت سیزدهم را مشخص کرد و همان‌طور که می‌دانیم، حجت‌الاسلام سید ابراهیم رئیسی با رأی قاطع مردم به‌عنوان رئیس هشتم جمهوری اسلامی ایران انتخاب شد و به‌زودی به‌طور رسمی هدایت دولت در کشورمان را بر عهده خواهد گرفت.

دراین‌بین بررسی‌ها نشان می‌دهد، اقتصاد سهم مهمی در مطالبات و انتظارات مردم کشور از رئیس دولت سیزدهم دارد و از سویی دیگر سال‌ها است، مقام معظم رهبری شعارهای سال را با موضوعات اقتصادی انتخاب می‌کنند و تولید دراین‌بین نقش بسزایی دارد.اما در مبحث تولید برخی از مناطق کشور نسبت به مناطق دیگر مزیت‌های رقابتی و زیرساختی دارند، که به نظر می‌رسد، با تقویت این ظرفیت‌ها شاهد رشد و شکوفایی بیش‌ازپیش محصول موردنظر تولیدی باشیم.

ظرفیت‌های دام‌پروری در جنوب تهران
استان تهران نیز از این موضوع مستثنا نیست و هر نقطه از این استان مزیت‌های تولیدی خاصی نسبت به دیگر نقاط دارد، یکی از این مناطق جنوب و جنوب شرق استان تهران و منطقه دشت ورامین است، که از دیرباز مزیت‌های رقابتی قابل‌توجهی در تولید دام سبک و سنگین و تولید گوشت قرمز داشته و به‌عنوان قطب تولید این محصول مطرح می‌شود، اما دریکی دو سال گذشته برخی بی‌تدبیری‌ها سبب افزایش بی‌حساب‌وکتاب قیمت علوفه و مواد موردنیاز برای خوراک دام شد و به تعبیر یکی از فعالان دام‌پروری در ورامین، « داد دامداران را درآورد. »

این دامدار که دل پردردی داشت، به خبرنگار بازار گفت: عشق به دام‌پروری و پرورش گوسفند و گوساله از دیرباز در ورامین، پیشوا، پاکدشت و قرچک وجود داشته است و فعالان این خطه عاشق این فعالیت هستند، اما سال‌های اخیر شاهد افزایش بی‌حساب‌وکتاب قیمت علوفه و خوراک دام و نیز پایین نگاه‌داشتن دستوری قیمت شیر و گوشت قرمز هستیم، تا جایی که اخیراً شاهد رونق گرفتن مجدد قاچاق دام از مرزهای غربی کشور با توجه به نرخ خرید بالاتر دام سبک در کشورهای همسایه غربی هستیم.

مهدی شیرکوند در خصوص مشکلات دامداری‌های شیری نیز افزود: روزانه حدود ۵۰۰ کیلوگرم شیر تولید می‌کنیم و مصرف خوراک دام شیری برای تولید ۵۰۰ کیلوگرم شیر حدود یک‌تن است، درحالی‌که قیمت شیر و خوراک تقریباً در یک سطح بوده و این باعث می‌شود، روزانه مبلغی را برای تأمین خوراک دام روی پول حاصل از فروش شیر بگذاریم، یعنی جدا از کاری که می‌کنیم، این واحد در حال ضرر دادن است.

روزانه حدود ۵۰۰ کیلوگرم شیر تولید می‌کنیم و مصرف خوراک دام شیری برای تولید ۵۰۰ کیلوگرم شیر حدود یک‌تن است، درحالی‌که قیمت شیر و خوراک تقریباً در یک سطح بوده و این باعث می‌شود، روزانه مبلغی را برای تأمین خوراک دام روی پول حاصل از فروش شیر بگذاریم، یعنی جدا از کاری که می‌کنیم، این واحد در حال ضرر دادن است

وی گفت: وضعیت در خصوص دام گوشتی بهتر از شیری است، ولی این دلیل نمی‌شود، که بگوییم، مشکلی درزمینهٔ دام گوشتی نداریم، خیر، گوشت گوساله را درب کشتارگاه کیلویی ۷۵ هزار تومان می‌خرند و چک سه الی چهار ماه می‌دهند و اگر نقد بخواهیم پول بگیریم، نیز بیشتر از کیلویی ۷۰ هزار تومان نمی‌خرند.

صنعت دامپروری در جنوب تهران ظرفیتی مغفول | چشم امید به سیاست‌های اقتصادی جدید

کمبود علوفه
یکی دیگر از دامداران پیشوایی در گفتگو با خبرنگار بازار بابیان این‌که اگر وضع بر همین منوال باشد، تا یکی دو سال دیگر دام و گوشتی پیدا نمی‌شود، افزود: باید یونجه را کیلویی پنج هزار و ۵۰۰ تومان خریداری کنیم و دامدارها دیگر توان نگهداری دام زنده را ندارند و دام مولد را هم ذبح می‌کنند، که این امر خسارات جبران‌ناپذیری بر پیکره این صنعت خواهد زد.

این دامدار گفت: اینکه دام مولد را به کشتارگاه بفرستند، پدیده‌ای نامیمون است، حاصل این بی‌تدبیری‌ها را سال دیگر و زمانی که گوشت و شیر نباشد، خواهیم دید، وقتی دام مولد نباشد، چراغ این صنعت کور می‌شود، ولو دو برابر قیمت هم بشود، دیگر نیست، چراکه زیرساخت‌ها از بین رفته است، بی‌تدبیری و خشک‌سالی این صنعت را نابود کرده است، باید فکری اساسی کرد.

وی که خود را ذاکری معرفی کرد، گفت: بسیاری از گوسفندداران مجبور شده‌اند، شکم گوسفندان خود را با کنگر پر کنند، برخی از دامداران نیز نتوانسته‌اند، برای دام سنگین خود کاه تهیه کنند و نیشکر خریداری کردند.

جنوب تهران ظرفیت تأمین دام و شیر کل استان تهران را دارد
این مشکلات در حالی مطرح می‌شود، که خطر تخریب زیرساخت‌های باسابقه دام‌پروری جنوب استان تهران وجود دارد و دولت سیزدهم می‌تواند، با مدیریتی حساب‌شده این ظرفیت را نه‌تنها از خطر نابودی نجات دهد، که موجب توسعه و شکوفایی آن شود.

یک کارشناس اقتصادی در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: زیرساخت پرورش دام در جنوب شرق استان تهران وجود دارد، اما وضعیت کنونی بحرانی است و شما مشابه این بحران را در بحث مرغ مشاهده کردید، که چه صفوف طولانی تشکیل شد، اگر مراقب نباشیم، به‌زودی چنین صفوفی و بلکه طولانی‌تر را برای دام خواهیم دید.

زیرساخت پرورش دام در جنوب شرق استان تهران وجود دارد، اما وضعیت کنونی بحرانی است و شما مشابه این بحران را در بحث مرغ مشاهده کردید، که چه صفوف طولانی تشکیل شد، اگر مراقب نباشیم، به‌زودی چنین صفوفی و بلکه طولانی‌تر را برای دام خواهیم دید

وی افزود: بارها پیش‌ازاین، این مطلب مطرح‌شده که دامداران و عشایر جنوب استان تهران در صورت حمایت شدن، می‌توانند، گوشت موردنیاز کل استان تهران را، آن‌هم با قیمتی ثابت فراهم کنند، من هم بر این موضوع تأکید می‌کنم و به آن ایمان‌دارم.

امید ملامحمدعلی در پاسخ به این سؤال که « چه تمهیداتی برای تحقق این مهم و تأمین گوشت قرمز استان تهران در ورامین می‌بایست، اندیشیده شود؟» گفت: باید ابتدا قرارداد شفافی با دامداران بسته شود، مقدار گوشت موردنیاز به آن‌ها اعلام شود، تا عشایر و دام‌پروران بدانند، چه مقدار دام باید پرورش دهند و در صورت تولید دام‌ها روی دستشان باد نمی‌کند.

وی اضافه کرد: امنیت شغلی کمترین خواسته دامداران برای تولید مناسب است و این امنیت زمانی به دست می‌آید، که دامدار بداند، علوفه با قیمتی معقول فراهم است و قیمت فروش نیز مشخص و شفاف بوده و دستوری و پشت درب‌های بسته تعیین نمی‌شود.

صنعت دامپروری در جنوب تهران ظرفیتی مغفول | چشم امید به سیاست‌های اقتصادی جدید

حداقل حمایت موردنیاز دامداران تهیه نهاده دامی با قیمت و مقدار مناسب است

این کارشناس اقتصادی گفت: برخی از دام‌پروران طرف قرارداد نیز نیازمند حمایت مالی و پرداخت تسهیلات ارزان‌قیمت برای سرپا کردن دوباره دامداری و خالی کردن گوساله‌های لاغر به تعداد موردنیاز هستند، که می‌بایست بدون تشریفات دست و پاگیر و بروکراسی اداری چنین تسهیلاتی به آن‌ها پرداخت شود، تا استان تهران از واردات گوشت‌های بی‌کیفیت و بعضاً منجمد خارجی بی‌نیاز شود.

ملامحمدعلی  افزود: یک نکته را باید دولتمردان و مسئولان بدانند و آن‌هم این است، که « دامداران و یا تولیدکنندگان تاجر نیستند. » ، تولیدکننده نباید دغدغه‌ای جز تولید مناسب و بی‌نقص داشته باشد و فکر وی نباید مرتباً مشغول تهیه علوفه و خوراک دام و یا مواد اولیه تولید باشد، دامدار و تولیدکننده باید روی کاری که می‌خواهد انجام دهد، تمرکز کند، تا نتیجه قابل‌توجه باشد

وی افزود: متأسفانه در سال‌های گذشته به سویی پیش رفتیم، که دامداران تبدیل به دلال و خریداران و فروشندگان علوفه و دام و یا قاچاقچیان دام زنده به کشورهای شوند و این برای تولید سم است. حداقل کاری که می‌توان در حمایت از این صنعت در جهت جلوگیری از نابودی کرد، تأمین نهاده دامی به مقدار و قیمت مناسب است.

حداقل کاری که می‌توان در حمایت از این صنعت در جهت جلوگیری از نابودی کرد، تأمین نهاده دامی به مقدار و قیمت مناسب است

این کارشناس با انتقاد از فشار بانک‌ها به کشاورزان  و دامداران در خصوص اخذ مطالبات کشاورزی و دامداری اظهار داشت: همه از شرایط و مشکلات حاکم بر کشور و اقتصاد آگاهیم و حداقل همکاری بانک‌ها . سیستم اقتصادی و کشاورزی دولت آینده این است، که تا زمان رفع این مشکلات به دامداران مهلت بدون دریافت جریمه تأخیر دهند.

چوب خشک‌سالی، افزایش قیمت ارز و دیگر موارد با بی‌تدبیری‌ها تجمیع شده تا ظرفیت قابل‌توجه تولید دام و صنعت دامداری در جنوب تهران در آستانه نابودی قرار گیرد و رفع این معضلات و گذر از این برهه حمایت فوری دولت سیزدهم را می‌طلبد.

کد خبر: ۹۵٬۸۹۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha