۶ تیر ۱۴۰۰ - ۰۷:۰۷
دولت سیزدهم متکی به فروش اوراق برای کسری بودجه خود نباشد| وضعیت بورس خوب است
گفتگوی بازار با متخصص بازار سرمایه؛

دولت سیزدهم متکی به فروش اوراق برای کسری بودجه خود نباشد| وضعیت بورس خوب است

سجاد ملاجان گفت: دولت جدید باید نسبت به تامین مالی از بازار سرمایه رویکردهای متنوع‌تری را ارائه بدهد و متکی به فروش اوراق برای کسری بودجه خود نباشد

بازار؛ گروه بورس: دیروز بازار سرمایه مانند دیگر روزهای پس از انتخابات با وضعیت مناسبی به پایان رساند. هرچند، در دقایق پایانی معاملات شاهد افت شاخص کل و افزایش فشار فروش در برخی از سهم‌ها بودیم، اما این روند چندان قوی نبود و شاخص کل امروز را هم سبز به پایان رساند و وضعیت بازار سرمایه رو به رشد باقی ماند؛ رشدی که بسیاری از کارشناسان بازار سرمایه آن را امیدوارکننده دانستند و در صورت ثبات قیمت دلار، آن را ادامه‌دار دانستند.

در جریان معاملات دیروز، شاخص کل بازار سرمایه با رشد سهام شاخص‌ساز ۲۰ هزار و ۷۲۸ واحد افزایش یافت و روی یک میلیون و ۲۳۳ هزار و ۷۸۳ واحدی ایستاد. این رشد ۱.۷ درصدی روز جاری به ادامه رشد ۵.۷ درصدی هفته گذشته اضافه شد. علاوه بر این، شاخص کل هم‌وزن نیز جریانی هم‌گرا با نماگر اصلی بورس داشت و دیروز با رشد ۴ هزار و ۲۳ واحدی، رقم ۳۸۰ هزار و ۹۰۳ واحد را نشان داد.

دولت جدید باید نسبت به تامین مالی از بازار سرمایه رویکردهای متنوع‌تری را ارائه بدهد و متکی به فروش اوراق برای کسری بودجه خود نباشد و با ابزارهایی امکان تامین مالی شرکت‌های خصوصی را برای پیشبرد طرح‌های توسعه‌ای فراهم کند

در میان گروه‌های برتر معاملات، این فلزات اساسی بود که توانست رتبه برترین صنعت از لحاظ ارزش معاملات را داشته باشد و ۱۷ هزار و ۴۵۴ واحد رشد کند و سهام «فولاد» که اصلی‌ترین سهم فولادی‌ها در بورس است در این رشد نقش پررنگی داشت، اما در کل، نمادهای «شستا»، «فولاد»، «اخابر»، «تاپیکو»، «شپنا»، «وغدیر» و «جم» بیشترین تأثیر را در روند حرکتی شاخص داشتند.

وضعیت بازار بورس نسبتا خوب است
سجاد ملاجان، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار بازار در رابطه با معاملات بورس اظهار کرد: وضعیت بازار نسبتا خوب است و یکی از ریسک‌هایی که برای بازار متصور بودیم ریاست جمهوری بود که در حال حاضر در بازار بی اثر شده و حالا ریسک کابینه اقتصادی رئیسی به عنوان مهم‌ترین عاملی است که آینده و روند بازار را مشخص می‌کند.

وی در ادامه مطرح کرد: در روزهای گذشته حجم و ارزش معاملات تحرکات مثبت و قابل توجهی را داشتند و استقبال اشخاص حقیقی نسبت به هفته‌های گذشته در بازار بهتر بود مساله اینجاست که آیا حجم معاملات در این محدوده‌ها ماندگار خواهد بود و در این سطح از قیمت‌ها متقاضی در بازار وجود دارد یا خیر.

این کارشناس بازار سرمایه با تأکید بر نقش دولت در حمایت از سهامداران خرد و زیان‌دیده در بازار سهام گفت: در واقع تنها تزریق نقدینگی به صندوق توسعه و تثبیت بازار نمی‌تواند راه چاره‌ای برای تغییر حرکت بورس باشد بلکه با بهره‌گیری از ابزارهایی مثل اوراق تبعی یا بیمه سهام می‌تواند اعتماد سهامداران را به بازار برگرداند.

ملاجان در بخش دیگری از صحبت‌های خود اشاره کرد: برای ورود به بازار ابتدا باید دید که انتظار چه بازدهی را از بازار داریم. در حال حاضر، اگر توافقات برجام به نتیجه برسد و آرامش و ثبات در اقتصاد برقرار شود نرخ دلار در یک وضعیت ثابت قرار می‌گیرد و تمامی بازارها از این شرایط منتفع خواهند شد اما نباید انتظار بازدهی بالایی را از هیچکدام از آن‌ها داشته باشیم و در این شرایط به نظر می‌رسد بازار سرمایه بهتر از بازارهای دیگر بتواند پاسخگوی سرمایه‌گذاران باشد.

وی درباره دولت جدید در نقش حمایت‌کننده از بورس افزود: دولت جدید باید نسبت به تامین مالی از بازار سرمایه رویکردهای متنوع‌تری را ارائه بدهد و متکی به فروش اوراق برای کسری بودجه خود نباشد و با ابزارهایی امکان تامین مالی شرکت‌های خصوصی را برای پیشبرد طرح‌های توسعه‌ای فراهم کند و باید نقدینگی به وجود آمده را به سمت تولید هدایت شود و از بازدهی‌های بالا در بخش های غیر مولد جلوگیری شود.

وضعیت بازار نسبتا خوب است و یکی از ریسک‌هایی که برای بازار متصور بودیم ریاست جمهوری بود که در حال حاضر در بازار بی اثر شده و حالا ریسک کابینه اقتصادی رئیسی به عنوان مهم‌ترین عاملی است که آینده و روند بازار را مشخص می‌کند

این کارشناس بازار سرمایه در پایان، در پیش‌بینی روزهای آینده بورس خاطرنشان کرد: با روندی که در حال حاضر در بازار وجود دارد، تنها مذاکرات برجام است که می‌تواند روی بازارهای داخلی کشور اثرگذار باشد؛ با صرف نظر از خبرهای برجامی باید گفت که بازار وضعیت خوبی دارد و به نظر می‌رسد تا زمانی که خبری از برجام شنیده نشود، مثبت باقی بماند.

کد خبر: ۹۵٬۶۵۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha