۵ تیر ۱۴۰۰ - ۱۷:۱۴
اتصال نواحی شمالی کشور به بندر امام از طریق کریدور آزادراهی تسهیل می‌شود
معاون وزیر راه و شهرسازی:

اتصال نواحی شمالی کشور به بندر امام از طریق کریدور آزادراهی تسهیل می‌شود

خادمی، معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: این آزادراه به عنوان بخشی از کریدور آزادراهی تهران- بندر امام خمینی در محدوده استان لرستان نقش مهمی در توسعه زیرساخت‌های این استان ایفا می کند.

به گزارش بازار به نقل از وزارت راه و شهرسازی، خیراله خادمی به همراه سردار هوش السادات فرمانده قرارگاه خاتم الانبیا، گودرز امیری معاون امور عمرانی استاندار لرستان و سرهنگ دالوند فرمانده پلیس راه استان از آزادراه اراک- خرم آباد بازدید کرد و گفت:‌ آزادراه اراک- خرم آباد بخشی از مهم‌ترین کریدور ترانزیتی کشور در اتصال نواحی شمال کشور به بندر امام خمینی است و نقش مهمی در جا به جایی بار و مسافر در طول این کریدور دارد.

وی ارزش روز این پروژه را حدود ۵ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: این آزادراه در ۶ خط طراحی و اجرا شده است و یکی از شریان‌های اقتصادی کشور است که موجب رونق اقتصادی منطقه و کاهش مصرف سوخت و توسعه اقتصادی کشور است.

معاون وزیر راه و شهرسازی این کریدور را کوتاه‌ترین مسیر جاده‌ای کشور از شمال به بندر امام خمینی اعلام کرد و گفت:‌ این کریدور از بندر امام خمینی آغاز و با عبور از اهواز، اندیمشک، خرم آباد، اراک، سلفچگان، قم به تهران می‌رسد و در حال حاضر آزادراه اراک- خرم آباد حدفاصل اراک تا بروجرد با پیشرفت فیزیکی۹۱ درصد در مراحل نهایی اجرایی قرار دارد.

خادمی از پیشرفت فیزیکی ۹۶ درصدی تونل‌های این آزادراه خبر داد و افزود: این آزادراه ۸.۵ کیلومتر تونل سه خطه دارد که ۷.۵ کیلومتر آن حدفاصل اراک تا بروجرد واقع شده است و بزرگترین تونل آزادراهی کشور از نظر عرض نیز در این آزادراه قرار دارد. در حال حاضر نصب و تکمیل تاسیسات تونل‌ها باقی‌مانده است.

وی ادامه داد: این آزادراه حدود ۲ کیلومتر نیز پل دارد که با ساخت آن ۳ گردنه سخت گذر و برف گیر زاغه، رازان و زالیان از محور سراسری تهران - جنوب حذف می‌شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی در خصوص احجام این پروژه توضیح داد و گفت:‌ ۳۴ میلیون و ۵۰۰ هزار متر مکعب خاکبرداری، ۱۲ میلیون و ۳۰۵ هزار متر مکعب خاکریزی، ۱۹ میلیون ۲۳۷ هزار کیلوگرم آرماتوربندی، ۹۳۹ هزار متر مکعب بتن‌ریزی و یک میلیون و ۷۸ هزار متر مکعب حفاری تونل در این پروژه صورت می‌گیرد.

خادمی تکمیل این آزادراه را موجب پویایی و پایداری شبکه آزادراهی کشور معرفی کرد و افزود: این آزادراه اتصال بین آزادراه اراک- سلفچگان- ساوه و خرم آباد - پل زال را برقرار می‌کند و در آینده با امتداد آزادراه  به سمت سلفچگان و قم و اتصال به آزادراه حرم تا حرم شبکه گسترده و پیوسته آزادراهی فراهم می‌شود.

به گزارش شرکت مادر تخصصی ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور، وی بهره‌برداری از این آزادراه را موجب کاهش ۳۳ کیلومتری طول مسیر دانست و ادامه داد: با بهره‌برداری از این آزادراه زمان سفر ۴۳ دقیقه کاهش می‌یابد، حدود ۶۵ میلیون لیتر سالیانه در مصرف بنزین صرفه جویی می‌شود و سالیانه ۱۴۷ میلیارد ریال با کاهش تصادفات و ۱۲۰۰ میلیارد ریال با کاهش زمان سفر صرفه جویی صورت می‌گیرد.

کد خبر: ۹۵٬۶۳۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha