۵ تیر ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۵
مزیت های خروج سیمان از شمول قیمت گذاری؛ شفافیت قیمت و رقابت سالم
«بازار» گزارش می دهد

مزیت های خروج سیمان از شمول قیمت گذاری؛ شفافیت قیمت و رقابت سالم

مصرف سیمان در پروژه های عمرانی و حوزه ساخت و ساز کشور نقش مهمی دارد و مصرف آن در بسیاری از کشورهای جهان به عنوان یکی از شاخص های پیشرفت و آبادانی کشور مد نظر قرار می گیرد.

بازر؛ گروه صنعت: با این حال پیش بینی می شود ظرفیت تولید سیمان در کشور، به دلیل تکمیل کارخانجات در دست احداث تا پایان سال ۱۴۰۰ به حدود ۹۵ میلیون تن افزاشی یابد.

ظرفیت تولید سیمان کشور در سال ۱۳۹۸ از مرز ۸۵ میلیون تن گذشت و قرار است با توجه به چشم انداز برنامه پنجم توسعه، ظرفیت تولید سیمان در کشور به بیش از ۱۱۰ میلیون تن در سال افزایش یابد.

سه روز پیش محمدعلی دهقان دهنوی رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در نامه ای به علیرضا رزم حسینی وزیر صنعت، معدن و تجارت بر لزوم خروج سیمان از شمول قیمت گذاری تاکید کرد و وزیر صنعت نیز در پاسخ به صراحت اعلام کرد که سیمان مشمول قیمت‌گذاری و نظام سهمیه بندی نیست.

با موافقت وزیر صنعت، معدن و تجارت مبنی بر خارج شدن سیمان از شمول قیمت گذاری عرضه سیمان در بورس آغاز شده است و این می تواند برای توسعه صنعت سیمان کشور بر اساس عرضه و تقاضا بازار نقش مهمی ایفا کند.

عرضه سیمان در بورس سبب شفاف شدن قیمت سیمان در بازار می شود و با واقعی سازی قیمت سیمان بر پایه نظام عرضه و تقاضا در بورس کالا از دلال بازی نیز در بازار سیمان جلوگیری می شود.

در این خصوص دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان کشور به خبرنگار خبرگزاری «بازار» گفت: هرچند که خارج شدن سیمان از شمول قیمت گذاری را به فال نیک می گیرم ولی تاکنون این مرضوع مهم به انجمن اعلام نشده است.

سیمان در گروه سوم کالایی از شمول قیمت گذاری خارج است اما به علت حساسیت و اهمیت این محصول در حوزه ساخت و ساز کشور سیمان مشمول قیمت گذاری شده است

«عبدالرضا شیخان» با اشاره به مزیت های خارج شدن سیمان از شمول قیمت گذاری تاکید کرد: سیمان در گروه سوم کالایی از شمول قیمت گذاری خارج است اما به علت حساسیت و اهمیت این محصول در حوزه ساخت و ساز کشور سیمان مشمول قیمت گذاری شده است.

وی با بیان اینکه هم اکنون تعدادی از تولید کنندگان سیمان در کشور سیمان خود را در بورس عرضه کرده اند گفت: این مساله باعث شفاف شدن معاملات سیمان و قیمت آن در بورس می شود و به تدریج با آزاد سازی قیمت سیمان، زمینه رقابت سالم بر مبنای عرضه و تقاضا در کشور فراهم می شود.

آزادسازی قیمت سیمان در نهایت به ایجاد رقابت سالم منجر می شود
دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان کشور تصریح کرد: آزادسازی قیمت سیمان در نهایت به ایجاد رقابت سالم منجر می شود و مصرف کنندگان با قیمت واقعی سیمان مورد نیاز خود را تهیه می کنند.

شیخان با بیان اینکه در این شرایط تولید رونق می گیرد و این در ایجاد اشتغالزایی در کشور بسیار تاثیرگذار خواهد بود، گفت: در این صورت قیمت تمام شده سیمان نیز کمتر خواهد شد.

عرضه سیمان در بورس به شفافیت قیمت آن در بازار کمک می کند و از واسطه گری، سوداگری و دلال بازی غیر ضرور در این بخش جلوگیری خواهد شد

دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان کشور یادآور شد: عرضه سیمان در بورس به شفافیت قیمت آن در بازار کمک می کند و از واسطه گری، سوداگری و دلال بازی غیر ضرور در این بخش جلوگیری خواهد شد.

برخی از دلالان غیر ضرور و واسطه ها به تولید لطمه بزرگی می زنند
شیخان تاکید کرد: هرچند که برخی از واسطه های در عرضه سیمان خوب عمل می کنند، اما برخی از دلالان غیر ضرور و واسطه ها به تولید لطمه بزرگی می زنند.

هم اکنون هر تن سیمان فله تحویل درب کارخانه بدون ارزش افزوده ۳۰۸ هزار تومان است و قیمت سیمان پاکتی تیپ دو بدون ارزش افزوده ۴۲۸ هزار تومان است

وی در پاسخ به سوال خبرنگار بازار مبنی بر اینکه میزان قیمت گذاری سیمان چیست، گفت: هم اکنون هر تن سیمان فله تحویل درب کارخانه بدون ارزش افزوده ۳۰۸ هزار تومان است و قیمت سیمان پاکتی تیپ دو بدون ارزش افزوده ۴۲۸ هزار تومان است.

دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان کشور اظهار داشت: هم اکنون در بورس عرضه سیمان بر اساس این دو قیمت پایه انجام می شود و رقابت شفاف در بورس در نهایت به نفع مصرف کنندگان خواهد بود.

تولید سیمان در فروردین و اردیبهشت ماه امسال ۱۳ درصد افزایش یافت
شیخان در پاسخ به سوال میزان تولید سیمان در دو ماهه نخست امسال به چه میزانی بوده است به خبرنگار بازار گفت: آمارها نشان می دهد که تولید سیمان در کشور روند مناسبی داشته و در این دو ماهه سال ۱۴۰۰ تولید ۱۳درصد افزایش یافته و در تحویل سیمان به مصرف کنندگان نیز شاهد رشد ۱۱ درصدی نسبت به سال گذشته بوده ایم.

دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان کشور یادآور شد: اگر سیمان به طرف آزادسازی قیمت ها حرکت کند، در آینده روزهای خوبی در انتظار صنعت سیمان است.

وی با اشاره به آینده بازار سیمان در کشور گفت: در حوزه ساخت و ساز سیمان به عنوان یک کالای استراتژیک، ارزانتر از سایر مصالح ساختمانی دیگری است و این سبب شده است که الگوی مصرف عوض شود و به جای استفاده از تیرآهن برای ساخت و ساز بیشتر از سیمان استفاده شود.

دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان کشور تاکید کرد: خوشبختانه فعالان حوزه ساخت و ساز هم اکنون ارزش واقعی سیمان را می دانند زیرا قیمت تمام شده ساختمان با استفاده از سیمان نسبت به تیرآهن کمتر بدست می آید.

در ایران حدود ۷۵ شرکت تولیدکننده سیمان با ظرفیت ۸۵.۳ میلیون تن وجود دارد 
آمارها نشان می دهند که در ایران حدود ۷۵ شرکت تولیدکننده سیمان با ظرفیت ۸۵.۳ میلیون تن وجود دارد که از نظر ظرفیت چهارمین رتبه را در کشورهای جهان بعد از چین، هند و آمریکا قرار دارد.

صنعت سیمان از جمله صنایعی است که نظر به رشد جمعیتی در سال های پس از انقلاب و نیاز به تأمین مسکن و نیز گسترش طرح های عمرانی به منظور بازسازی خرابی های جنگ، و به دلیل نیازهای توسعه ای کشور مورد توجه قرار گرفت و از این رو، عزم ملی هم از جانب دولت و هم از جانب بخش خصوصی برای توسعه این صنعت در کشور شکل گرفت و صنعت سیمان به یکی از صنایع پر رونق اقتصاد کشور در دهه ۷۰ و ۸۰ تبدیل شد و رشد سرمایه گذاری ها در صنعت سیمان به خودکفایی در این صنعت منجر شد.

اجرای پروژه های زیرساختی و طرح مسکن مهر از مهمترین عوامل موثر بر رشد مصرف سیمان و افزایش تولید سیمان طی دوره مذکور بوده است.

عراق بازار صادراتی خوبی برای صنعت سیمان ایران است
هم چنین در اواخر این دوره ثبات سیاسی و اقتصادی در عراق افزایش یافت و این ثبات توأم با اراده این کشور در بازسازی عراق موجب ایجاد یک بازار بسیار مناسب جهت صادرات سیمان به این کشور شد. به طوری که در سال ۱۳۹۲ رکورد تولید ۶۸ میلیون تن سیمان در ۹۰ درصد ظرفیت در کشور ثبت شد.

بعد از سال ۹۲ علیرغم اینکه ظرفیت تولید سیمان همچنان در کشور افزایش می یافت، به دلیل رکود در بخش مسکن و پروژه های عمرانی بازار تقاضا در داخل کشور برای این محصول با مشکلاتی مواجه شد.

از سوی دیگر با ظهور گروه های تروریستی در عراق و افزایش ناامنی های سیاسی و اقتصادی در این کشور، بزرگترین بازار صادراتی ایران تحت تأثیر قرار گرفت. سیمان متأثر از بازار تقاضا تحت عوامل مذکور روند کاهشی پیدا کرد، به طوری که تولید در سال ۱۳۹۵ نسبت با اوج تولید ۲۰ درصد کاهش یافت

در حال حاضر، بیش از ۷۵ کارخانه سیمان با مجموع ظرفیت تولید بیش از ۸۵ میلیون تن به تولید ۲۷ نوع سیمان مختلف، مطابق با استاندارهای ملی ایران اقدام می کنند تا علاوه بر مصرف داخلی بخشی از آن به کشورهای منطقه صادر شود.

کد خبر: ۹۵٬۵۹۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha