۱۸ تیر ۱۴۰۰ - ۰۸:۱۸
تورم نقطه‌به‌نقطه در حال افزایش است
گزارش بازار از خراسان رضوی؛

تورم نقطه‌به‌نقطه در حال افزایش است

مشهد- گرانی ارزاق عمومی و هم‌چنین کالاهای مصرفی خانواده‌ها که در طول دو سال گذشته افزایشی سه تا شش برابر را تجربه کرده هنوز به پایان نرسیده و ادامه دارد.

بازار؛ گروه استان‌ها: گشت‌وگذاری در سطح شهر مشهد و اطلاع از قیمت ارزاق عمومی در مراکز فروش بنا بر گفته مصرف‌کنندگان و فروشندگان حاکی از انست که شیب قیمت‌ها بسیار زیرپوستی به سمت گرانی و تورم است.

افزایش لبنیات؛ حبوبات و هم‌چنین روغن و سایر مواد مصرفی در گروه خوراکی‌ها هزینه‌های بسیاری را به خانواده‌ها تحمیل کرده است.  

افزایش‌های ۳۰۰ درصدی
مسلم طاهری یکی از بنکداران بازار سپاد مشهد در این رابطه به ما می‌گوید: اگر بخواهیم قیمت‌ها را از ابتدای شروع به کار دولت تا پایان کار دولت مقایسه کنیم با ارقامی مواجه می‌شویم که به‌هیچ‌وجه قابل‌باور نیست!

وی اذعان می‌کند: به‌طور مثال قیمت یک کیلو کره ۱۵ هزار تومان بود اما در حال حاضر به کیلویی ۱۸۰ هزار تومان رسیده است و لذا از ۵۰۰ درصد هم بیشتر افزایش داشته است.

این فروشنده مواد غذایی بابیان اینکه برنج در ابتدای کار دولت کیلویی ۸ هزار تومان بود و حالا به ۴۸ هزار تومان رسیده و چای که از قیمت ۲۰ هزار تومان به ۲۰۰ هزار تومان رسیده لذا مقایسه آن با ۸ سال پیش غیرقابل‌باور است.

وی به ما می‌گوید: متأسفانه قیمت‌ها را با همین هفته گذشته نیز نمی‌توان مقایسه کرد چه برسد به سال‌های قبل بازگردیم.

تورم نقطه‌به‌نقطه در حال افزایش است

این عمده فروش خوار و بار بابیان اینکه یک قالب پنیر ۳۰۰ گرمی از سال گذشته از قالبی ۹ هزار تومان در حال حاضر به ۱۹ هزار تومان رسیده است می‌افزاید: متأسفانه قیمت‌ها در بسیاری از کالاها مانند حبوبات و لبنیات هم چنان رو به افزایش است.

وی بابیان اینکه خیار شور کیلویی ۷ هزار تومان به فروش می‌رسد اما همین خیار شور آن‌هم از نوع درجه‌دو به کیلویی ۴۰ هزار تومان و نوع سرکه‌ای آن به کیلویی ۵۰ هزار تومان رسیده است که برای بسیاری از خریداران این قیمت‌ها غیرقابل‌هضم است.

خوافی هم‌چنین به گرانی حبوبات اشاره‌کرده و می‌گوید: درست در نوروز ۱۳۹۹ هم‌زمان با شیوع کرونا باوجوداینکه مردم برای خرید کالاهای اساسی به این بازار هجوم آورده بودند اما نرخ عدس از کیلویی ۷ هزار تومان و لپه و لوبیا از کیلویی ۱۴ هزار تومان تجاوز نمی‌کرد اما در حال حاضر همین محصولات  به کیلویی ۴۰ هزار تومان رسیده است.

آمارها چه می‌گویند؟
ازآنچه از گزارش‌های رسمی برمی‌آید هزینه خرید کالا و خدمات برای خانوارهای ایرانی بین ۱۱ تا بیش از ۱۱۲ درصد افزایش داشته و دراین‌بین ۱۶ گروه کالا و خدمات بالای ۵۰ درصد گران شده است. 

تازه‌ترین وضعیت تورم در ماه گذشته نشان می‌دهد که  در هر سه شاخص روند افزایشی داشته؛ بطوریکه تورم سالانه به ۴۳ درصد و تورم ماهانه به ۲.۵ درصد رسیده است. اما دراین‌بین هزینه خانوارها برای تأمین کالا و خدمات نسبت به سال گذشته به‌طور متوسط ۴۷.۶ درصد رشد کرده بود. 

افزایش ۵۰ درصدی

اما بررسی وضعیت گروه مختلف کالا و خدمات نیز نشان می‌دهد که به‌غیراز گروه ارتباطات که زیر ۲۰ درصد و حدود ۱۱.۸ درصد نسبت به سال گذشته افزایش هزینه داشته مابقی کالاها بالای ۲۰ درصد هستند و این در حالی است که ۱۶ گروه کالایی و خدماتی بیش از ۵۰ درصد افزایش هزینه داشتند. 

در بین اقلام، گروه خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها نسبت به پارسال به‌طور متوسط ۶۲.۷ درصد گران شده و گروه خوراکی‌ها ۶۱.۹ درصد افزایش هزینه به خانوارهای ایرانی تحمیل کرده است. 

روغن در صدر افزایش  قیمت
در سایر اقلام می‌توان به گروه «روغن و چربی‌ها»اشاره کرد که همچنان طبق ماه‌های گذشته در صدر گرانی و افزایش هزینه بین تمامی گروه‌ها قرار دارد. تورم ۱۱۲.۷ درصدی برای این گروه نسبت به خردادماه سال گذشته ثبت‌شده و در مقایسه با اردیبهشت‌ماه امسال رشد ۲.۷ درصدی دارد. 

همچنین گروه «چای، قهوه و ...» با ۷۹.۶ درصد، «شیر، پنیر و تخم‌مرغ» ۷۸.۲ درصد، «ماهی‌ها و صدف داران» ۷۴ درصد و «سبزی‌ها» ۷۱.۲ درصد در رده‌های بعدی گرانی قرار دارند.

در سایر اقلام «هتل و رستوران »۶۱.۵ درصد، «شکر، مربا، عسل، شکلات و..» ۶۹.۷ درصد، «مبلمان و لوازم‌خانگی» ۶۶،  «گوشت قرمز و گوشت ماکیان» ۶۸.۳، «گوشت قرمز و سفید» ۶۹ و «نان و غلات» ۶۱.۹ درصد افزایش قیمت دارد. 

گفتنی است «تفریح و فرهنگ» با ۵۵.۲، «حمل‌ونقل» ۵۰.۴، «پوشاک و کفش» ۵۷.۵، از دیگر اقلامی هستند که در بین کالا و خوراکی‌ها با افزایش بیش از ۵۰ درصدی مواجه بوده‌اند. 

تورم در خراسان رضوی
در همین راستا رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خراسان رضوی  بابیان این‌که نرخ تورم ۱۲ماهه منتهی به خرداد امسال در کل خانوارهای استان ۴۳.۶ درصد بود که نسبت به ماه قبل ۲.۲ درصد افزایش‌یافته است به بازار گفت: این شاخص برای خانوارهای شهری استان ۴۲ و برای خانوارهای روستایی ۴۹.۷ درصد است که به ترتیب ۲.۲ و دو درصد افزایش‌یافته است.

تورم نقطه‌به‌نقطه در حال افزایش است

دکتر رضا جمشیدی بیان کرد: نرخ تورم ۱۲ ماهه منتهی به خردادماه امسال در خانوارهای کل کشور ۴۳ درصد است که نسبت به مدت مشابه ۲ درصد افزایش‌یافته است.

وی این شاخص را برای خانوارهای شهری کشور ۴۲.۵ و برای خانوارهای روستایی ۴۵.۶  درصد اعلام کرد که به ترتیب ۲ و ۲.۴ درصد افزایش‌یافته است.

جمشیدی افزود: تورم نقطه‌به‌نقطه کل خانوار در خردادماه امسال خراسان رضوی درگروِ خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات ۶۳، در گروه پوشاک و کفش ۶۵.۲، در گروه مسکن ۱۵.۹ و در گروه بهداشت و درمان ۳۷.۷ درصد بوده است که این ارقام در کشور به ترتیب ۶۲.۳، ۵۷.۵، ۲۸.۱ و ۴۲.۹ درصد بوده است.

وی اضافه کرد: شاخص قیمت کالاها و خدمات مصرفی برای کل خانوارهای استان ۳۱۱.۹، برای خانوارهای ساکن در مناطق شهری  ۳۰۰.۸ و  برای خانوارهای ساکن در مناطق روستایی ۳۶۰.۴ بوده است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خراسان رضوی افزود: نرخ تورم نسبت به ماه قبل خانوارهای استان خراسان رضوی در خردادماه سال جاری دو درصد است که نسبت به ماه قبل از آن ۱.۳ درصد افزایش‌یافته است.

وی این شاخص را برای خانوارهای شهری استان خراسان رضوی ۲ و در نقاط روستایی ۱‌.۷ درصد اعلام کرد که به ترتیب ۱.۱ و ۱.۸ درصد افزایش‌یافته است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خراسان رضوی گفت: نرخ تورم نسبت به ماه قبل در کل خانوارهای کشور نیز طی خردادماه امسال  ۲‌.۵ درصد بود که نسبت به ماه قبل ۱.۸ درصد افزایش‌یافته است.

جمشیدی این شاخص را برای خانوارهای شهری کشور ۲.۵ و برای خانوارهای ساکن در نقاط روستایی ۲.۶ درصد اعلام کرد که به ترتیب ۱.۸ و ۱.۹ درصد افزایش‌یافته است.

کد خبر: ۹۵٬۵۷۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • عباس IR ۱۰:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۸
      0 0
      سردولت به سلامت دربازارکالاداریم ولی به چه قیمتی؟علی برکت الله