۵ تیر ۱۴۰۰ - ۰۷:۱۳
آذربایجان شرقی در آستانه بحران آبی؛ تبریزی‌ها گرم‌ترین هوای ۷۰ سال اخیر را تجربه کردند
بازار گزارش می‌دهد؛

آذربایجان شرقی در آستانه بحران آبی؛ تبریزی‌ها گرم‌ترین هوای ۷۰ سال اخیر را تجربه کردند

تبریز- این روزها هوای آذربایجان شرقی گرم‌تر از گذشته بوده و این افزایش دمای هوا باعث افزایش مصرف آب شده تا جایی که این استان در آستانه بحران آبی قرار دارد.

بازار؛ گروه استان‌ها: دمای هوا در تبریز و بیشتر شهرهای آذربایجان شرقی به اندازه‌ای بالا رفته است که دیگر کولرها نیز جوابگو نبوده و شاهد رشد بی سابقه‌ای در مصرف آب و برق در این استان هستیم.

طبق اعلام مدیرکل هواشناسی آذربایجان شرقی این نخستین بار در ۷۰ سال گذشته است که میانگین دمای هوای تبریز در خردادماه به ۳۸.۳ درجه سانتی گراد می‌رسد. تا پیش از این بیشترین میانگین دمای ثبت شده در خردادماه ۳۶.۳ درجه بود که در سال ۱۳۹۳ ثبت شده بود.

همین افزایش بی سابقه دمای هوا در آذربایجان شرقی باعث افزایش مصرف آب شده تا جایی که این استان در آستانه بحران آبی قرار دارد. مسئولان امر هشدار داده اند که در صورت افزایش مصرف شاهد قطع شدن آب در سطح استان خواهیم بود.

مسئولان امر هشدار داده اند که در صورت افزایش مصرف شاهد قطع شدن آب در سطح استان خواهیم بود

روزانه مردم تبریز معادل ۴۸۰ میلیون لیتر مصرف آب دارند که تابستان سال گذشته این میزان باتوجه به حساسیت‌های مردم نسبت به ویروس کرونا و شستشوی مداوم دست‌ها افزایش ۲۵ درصدی داشت و امسال نیز پیش بینی می‌شود مصرف روزانه مردم تبریز به بیش از ۵۰۰ میلیون لیتر آب در تابستان برسد.

تعداد جمعیت تحت پوشش آب شهری در تبریز یک میلیون و ۶۰۸ هزار و ۵۱۸ نفر و تعداد انشعابات آب شهری ۷۲۲ هزار و ۵۱۴ فقره و تعداد چاه‌های آب ۹۲ فقره است.

۵۵ درصد نیاز آبی شهر تبریز از طریق خط زرینه‌رود، ۱۳ درصد از سد نهند، ۳۱ درصد از چاه‌ها و مابقی نیز از قنوات تأمین می‌شود.

آذربایجان شرقی در آستانه بحران آبی؛ تبریزی‌ها گرم‌ترین هوای ۷۰ سال اخیر را تجربه کردند

کاهش ۲۵ درصدی بارش‌ها در آذربایجان شرقی
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب آذربایجان شرقی در گفتگو با خبرنگار بازار از کاهش ۲۵ درصدی بارش‌ها در این استان خبر داد و گفت: ۱۳ متر مکعب در ثانیه آب در استان نیاز داریم که با توجه به اینکه امسال شاهد کاهش بارش باران و برف در سطح استان بودیم برای همین رعایت الگوی مصرف آب و صرفه جویی در این زمینه ضروری است.

علیرضا ایمانلو با بیان اینکه بارش‌ها در سال‌های اخیر به صورت نامنظم انجام می‌شود، افزود: بارش‌های نامنظم و یا رگباری که در عرض چند دقیقه به پایان می‌رسد باعث افزایش میزان آب‌های سطحی و مورد استفاده شرکت آب و فاضلاب نمی‌شود.

وی با تاکید بر اینکه با اجرای طرح‌های تأمین آب شرب سالم تلاش می‌کنیم شهروندان تبریزی برای مصرف بهینه آب در فصل گرم دچار مشکل نشوند، ادامه داد: اگر مردم استان صرفه جویی ۱۰ تا ۱۵ درصدی را در مصرف آب رعایت کنند هیچ مشکلی از بابت قطعی آب نخواهیم داشت.

۵ شهر آذربایجان شرقی در وضعیت تنش آبی قرار دارند
مدیرعامل آب و فاضلاب آذربایجان شرقی با بیان اینکه پنج شهر استان در وضعیت تنش آبی قرار دارند، گفت: تبریز، مرند، میانه، بستان آباد و سهند در تنش آبی قرمز قرار دارند و برای پیشگیری از مشکل قطعی آب، صرفه جویی در کل استان به خصوص در این شهرها ضروری است.

برای تأمین آب شرب کلانشهر تبریز مجبور به حفر چاه می‌شویم که این موضوع باعث تهدید منابع زیرزمینی می‌شود

ایمانلو با تاکید بر اینکه جمعیت تحت پوشش ما بیش از چهار میلیون نفر است، ادامه داد: برای تأمین آب شرب کلانشهر تبریز مجبور به حفر چاه می‌شویم که این موضوع باعث تهدید منابع زیرزمینی می‌شود.

آذربایجان شرقی در آستانه بحران آبی؛ تبریزی‌ها گرم‌ترین هوای ۷۰ سال اخیر را تجربه کردند

قطع نشدن آب در گرو مدیریت مصرف
وی با تاکید بر ضرورت رعایت الگوی صحیح مصرف آب گفت: مردم استان در هر شبانه روز ۷۰ لیتر مازاد بر الگوی مصرف آب دارند، اگر ۱۰ تا ۱۵ درصد صرفه جویی در مصرف آب داشته باشیم مشکلی در تابستان پیش رو نخواهیم داشت و آب نیز قطع نمی‌شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب آذربایجان شرقی ابراز داشت: ۱۵۰ لیتر در شبانه روز مصرف استاندارد آب در کشور است که در آذربایجان شرقی به این رقم به ۲۲۰ لیتر رسیده و ۷۰ لیتر مصرف اضافی داریم. بدون شک نحوه مصرف در آب اجحاف در حق این نعمت الهی است.

چالش برقی آب!
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب آذربایجان شرقی در گفتگو با خبرنگار بازار در خصوص اینکه چرا با قطع شدن برق شاهد قطعی آب شرب نیز هستیم، گفت: قطعی برق باعث خاموش شدن پمپ‌های آب و در نتیجه قطعی چند ساعته آب شُرب می‌شود.

وی ادامه داد: در برخی از مناطق تبریز که ارتفاع بالایی دارند با پمپ‌های برقی، آب به مناطق مرتفع می‌رسد و در نتیجه وقتی یک ساعت برق قطع می‌شود باعث اختلال چند ساعته در روند کار پمپ‌های آب می‌شود.

آذربایجان شرقی در آستانه بحران آبی؛ تبریزی‌ها گرم‌ترین هوای ۷۰ سال اخیر را تجربه کردند

اجرای طرح‌های اساسی برای رفع تنش آبی
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی نیز در گفتگو با خبرنگار بازار از اجرای طرح‌های اساسی برای رفع تنش آبی خبر داد و گفت: این طرح‌ها از تابستان سال ۱۳۹۹ با رویکرد رفع سریع مشکل کم آبی برای تابستان ۱۴۰۰ آغاز شده است.

یوسف غفارزاده با تاکید بر اینکه نتیجه اجرای پروژه‌های آبی افزایش تأمین آب شرب تبریز به میزان ۸۰۰ لیتر در ثانیه بود، افزود: با توجه به کاهش بارندگی، براساس پیش‌بینی وزارت نیرو، ۲۰۰ شهر کشور و ۱۱ شهر آذربایجان شرقی از جمله کلان‌شهر تبریز تابستان امسال با تنش آبی مواجه خواهند شد.

وی در خصوص پروژه‌های انجام شده گفت: مهم‌ترین پروژه‌ها حفر ۳۰ چاه عمیق جدید بود که ۱۵ چاه حفر و تأسیس شده و ۱۵ چاه دیگر در مرحله تجهیز هستند.

غفارزاده با بیان اینکه ۴۰۰ الی ۴۵۰ لیتر در ثانیه با توجه به توان استان افزایش یافته و اکنون تولید نسبت به مصرف بیشتر شده است، افزود: جداسازی آب شرب از صنعت نیز به میزان ۳۰۰ لیتر در ثانیه پیش‌بینی شده که با صنایع جلسات مختلف برگزار شده و تاکنون ۱۵۰ لیتر در ثانیه جداسازی انجام گرفته است.

آذربایجان شرقی در آستانه بحران آبی؛ تبریزی‌ها گرم‌ترین هوای ۷۰ سال اخیر را تجربه کردند

انتقال آب ارس به تبریز راهکاری دائمی برای حل مشکل آب
برای حل مشکل کمبود آب تبریز باید پروژه انتقال آب ارس به تبریز عملیاتی شود. طرح انتقال آب رودخانه ارس به تبریز شامل آبگیری در حاشیه رودخانه ارس در محدوده جلفا با ظرفیت ۳۰۰ میلیون متر مکعب در سال، مرداد ماه ۱۳۹۲ توسط وزیر وقت نیرو کلنگ زنی شد.

هزینه سرمایه گذاری اولیه طرح انتقال آب ارس برای اجرای آبگیر، خط انتقال، تونل انتقال، راه دسترسی، ایستگاه‌های پمپاژ، تصفیه خانه، مخازن ذخیره، سیستم انتقال پیام با احتساب هزینه‌های استملاک اراضی و نیرو رسانی بر اساس برآورد سال ۱۳۹۲ بالغ بر ۱۲ هزار میلیارد ریال و با احتساب بازپرداخت اصل و سود فاینانس، در حدود ۳۵ هزار میلیارد ریال بود.

استاندار آذربایجان شرقی در گفتگو با خبرنگار بازار با تاکید بر اهمیت پروژه انتقال آب ارس به تبریز و شهرهای اطراف گفت: دولت و وزارت نیرو باید برای اجرای این طرح مهم اعتبارات ویژه ای اختصاص دهند.

محمدرضا پورمحمدی با تاکید بر اینکه بحران کم‌آبی در استان جدی است، افزود: باید به فکر تأمین منابع پایدار آبی برای استان باشیم، یکی از همین منابع پایدار انتقال آب ارس به دشت تبریز است.

آذربایجان شرقی در آستانه بحران آبی؛ تبریزی‌ها گرم‌ترین هوای ۷۰ سال اخیر را تجربه کردند

وی با اشاره به اینکه طول طرح انتقال آب ارس به تبریز ۱۴۰ کیلومتر است، گفت: تاکنون حدود ۳۵ کیلومتر از این طرح با تأمین اعتبار از محل اعتبارات آب‌های مرزی تکمیل و اجرایی شده است.

پورمحمدی با بیان اینکه در حال حاضر برای ۱۰۵ کیلومتر باقی مانده طرح انتقال آب ارس به دشت تبریز در مرحله انتخاب پیمانکار هستیم، گفت: اگر اعتبارات لازم به استان تخصیص یابد در سریع‌ترین زمان ممکن با مشخص شدن پیمانکار، عملیات اجرایی آن تسریع می‌شود.

البته با تمام این اوصاف مردم استان نسبت به اتمام این پروژه مهم آبرسانی در دولت فعلی ابراز ناامیدی می‌کنند و امیدوار هستند در دولت سیزدهم شاهد حل همیشگی مشکل کمبود آب در آذربایجان شرقی با اجرای پروژه‌های آبرسانی باشند.

کد خبر: ۹۵٬۵۰۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۲۲:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۸
      1 0
      درالوارسفلی تبریزدوروزه آب یک قطره هم نمیادکی بایدپاسگو باشه تو این گرماگناه بچه چیه یک لیوان آب پیدا نمیشه بخوره؟؟؟؟؟مسئولان خودشان رابزارن بجای ما اگه خدارامیشناسندکه متاسفانه نمیشناسند