۳ تیر ۱۴۰۰ - ۰۶:۴۱
مزارع برق خوار؛ کاسبی جدید مرغ‌ها
بازار گزارش می‌دهد؛

مزارع برق خوار؛ کاسبی جدید مرغ‌ها

ساری- با بقیه مزارع تولید متفاوت هستند و به جای رونق به اقتصاد ضربه می زنند و میلیون ساعت انرژی را می بلعند، این است حکایت کسب و کار ارز دزدها.

بازار؛ گروه استان‌ها: هنرشان، خاموشی برق خانه‌ها و کارخانه‌ها است و در روزهایی که تولید انرژی با محدودیت روبرو است و دمای هوا رو به بالاست، مزرعه داران غیرمجاز فقط به فکر پر کردن جیب خود از کیسه‌های برق مردم هستند.

هر مزرعه معادل ۱۳ هزار خانه در سال برق مصرف می‌کنند و این درحالی که برای تولید هر مگاوات انرژی به اعتبار چند ده میلیارد تومانی نیاز است و اکنون سرمایه‌های کلان از جیب مردم خارج می‌شود.

کشف مزارع بیت کویین در مرغداری‌ها
حکایت ماینرها و رمزارزها عجیب و غریب شده و رشد قارچ گونه این مزارع، تیشه به ریشه صنعت برق مازندران و کشور زده است. رمزارز">رمزارز آنقدر برای متخلفان سودآور است که برخی افراد در مرغداری‌ها نیز به جای جوجه ریزی به صورت غیرمجاز به استخراج بیت کوئین می‌پردازند.

۲۱ مزرعه غیرمجاز ارز کشف شد
سید کاظم حسینی سرپرست شرکت برق مازندران با بیان اینکه هر سال مشترکان زیادی افزوده می‌شود، اظهار داشت: تأمین برق مشترکان و نگهداری شبکه کاری بسیار مهم و طاقت فرسا است.

وی در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به افزایش دما هوا و نیاز به انرژی بیشتر یادآور شد: با این وضعیت رمزارزها فشار مضاعفی بر شبکه وارد می‌کنند و منجر به خاموشی‌ها می‌شوند.

مزارع برق خوار؛ کاسبی جدید مرغ‌ها

وی با اظهار اینکه در سال جاری ۲۱ مرکز غیرمجاز استخراج رمز ارز در استان کشف شد، افزود: بیش از چهار میلیارد ریال متخلفان جریمه شدند.

حسینی با بیان اینکه برای مقابله با برق دزدی و پدیده شوم برق‌های غیرمجاز تدابیری اتخاذ شده است، از رمزارزها به عنوان مهمانان ناخوانده یاد کرد و گفت: مزارع رمزارز">رمزارز دارای دستگاه‌های غیراستاندارد استاندارد که خسارت زیادی به شبکه وارد می‌کنند.

مصرف بی رویه برق توسط رمزارزها به گونه‌ای است که برای تأمین انرژی مزارع باید برق یک شهر خاموش شود و این مسئله سبب بروز خسارت فراوانی به شبکه و تأسیسات برق می‌شود

مصرف بی رویه برق توسط رمزارزها به گونه‌ای است که برای تأمین انرژی مزارع باید برق یک شهر خاموش شود و این مسئله سبب بروز خسارت فراوانی به شبکه و تأسیسات برق وارد می‌شود. به تاکید کارشناسان، باید تدابیر و جرایم بازدارنده برای مقابله با پدیده شوم رمزارزهای غیرمجاز تدوین شود تا به راحتی سرمایه‌های ملی و انرژی از چرخه خارج نشود.

وارد شدن بار اضافی به شبکه‌های برق از یکسو و فرسوده بودن شبکه‌های برق هر ساله منجر به هدررفت مقادیر قابل توجهی انرژی می‌شود و این مسئله منجر به خاموشی‌های ناخواسته برق خواهد شد.

سودآوری سبب شده تا شمار بهره برداران غیرمجاز رمزارز">رمزارز در مناطق مختلف از جمله مازندران افزایش یابد.

هر مزرعه برق ۱۲ تا ۱۳ هزار خانه را خاموش می‌کند
کیوان فرح زاد مدیرعامل برق غرب مازندران نیز در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به تخلف بودن استخراج ارزغیرمجاز برخورد بازدارنده را در این بخش لازم دانست و گفت: طبق قانون فعالیت رمزارزها در فعالیت پیک بار برق ممنوع است و شفافیت لازم قانونی در این بخش وجود دارد.

مزارع برق خوار؛ کاسبی جدید مرغ‌ها

وی افزود: حتی اگر دستگاه رمزارزی در منزلی وجود داشته باشد تخلف محسوب می‌شود زیرا از تعرفه برق خانگی به صورت غیرمجاز استفاده می‌کند.

فرح زاد یادآور شد: کیوان فرح زاد با اشاره به خسارت‌های ناشی از رمزارزها اظهار داشت: در مازندران ۴۹ هزار دستگاه ترانسفورماتور نصب شده که باید توسط شرکت برق پایش و رصد شود.

وی با عنوان اینکه پایش شبکه به صورت مستمر انجام می‌شود، افزود: برای تأمین برق رمز ارزها باید برق ۱۲ تا ۱۳ هزار خانه در طول سال قطع شود، خسارت این دستگاه‌ها به شبکه برق بالا است.

وی افزود: در حال حاضر برخی افراد از شبکه، برق را غیرمجاز دریافت می‌کنند و بار شبکه را افزایش می‌دهند.

فرح زاد با بیان اینکه برای تولید هر مگاوات برق به ۱۰ تا ۱۵ میلیارد تومان اعتبار نیاز است، گفت: امسال ۱۱۴ مزرعه غیرمجاز بیت کوئین در استان شناسایی شده است.

مدیرعامل برق غرب مازندران یادآور شد: برای شناسایی و مقابله با پدیده رمزارز غیرمجاز باید برنامه ریزی و همکاری کرد زیر تأمین انرژی برای نیروگاه‌ها بسیار مشکل خواهد بود و با توجه به رشد دمای هوا، تأمین انرژی سخت خواهد بود.

فرح زاد با عنوان اینکه سه هزار و ۵۶۰ دستگاه رمز ارز در قالب ۱۱۴ مزرعه در استان شناسایی شده است، میزان مصرف این مزارع را ۹ میلیون کیلووات بیان کرد و گفت: این مزارع به صورت مهمانان ناخوانده از شبکه برق استفاده می‌کنند.

فشار مضاعف بر شبکه‌های برق با رشد دما و فعالیت غیرمجاز ارزهای دیجیتال، شرایط را برای کارخانه‌های تولیدی در استان مازندران سخت کرده است، مجتبی رضوی رئیس خانه صمت مازندران با اشاره به پیامدهای خاموشی‌های برق بر تولید به خبرنگار بازار گفت: خاموشی‌های برق سبب شده تا خسارت بر بخش تولید افزایش یابد.

وی با بیان اینکه طی یکسال اخیر در زمستان و بهار، شاهد خاموشی‌های مکرر برق بودیم، افزود: اولین و راحت ترین راه برای مدیریت مصرف انرژی، تولید انتخاب می‌شود و برق و انرژی کارخانه‌ها را قطع می‌کنند درحالی که برای مدیریت مصرف در سایر بخش‌ها و جلوگیری از فعالیت رمزارزها باید برنامه ریزی شود.

رشد مصرف انرژی درپی افزایش دما و کاهش نزولات آسمانی از یکسو و فعالیت چراغ خاموش مهمانان ناخوانده ای به نام رمزارزها، فشار بر شبکه‌های برق مازندران را افزوده است و افزایش رشد انرژی معادل خاموشی چراغ کارخانه‌ها و چرخ تولید خواهد بود.

کد خبر: ۹۵٬۲۹۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha