۶ تیر ۱۴۰۰ - ۰۷:۰۵
روزنه امید برای «صادرات» از تاکستان؛ «سرزمین تاک‌ها» دروازه‌ اوراسیا می‌شود
گزارش بازار از منطقه ویژه اقتصادی تاکستان؛

روزنه امید برای «صادرات» از تاکستان؛ «سرزمین تاک‌ها» دروازه‌ اوراسیا می‌شود

قزوین- تبدیل تاکستان به منطقه ویژه اقتصادی درهای جدیدی روی اقتصاد بازرگانی استان بازکرده و می‌تواند آرزوی ورود به بازار ۲۰۰ میلیونی اوراسیا را محقق کند.

آرش صالحی؛ بازار: یک ماه و نیم پیش بود که خبر ایجاد منطقه ویژه اقتصادی تاکستان توسط معاون اقتصادی استاندار قزوین رسانه‌ای شد؛ خبری که البته بی حاشیه هم نبود و اعتراض رجب رحمانی، نماینده مردم تاکستان در مجلس شورای اسلامی به‌عنوان بانی اصلی این طرح را داشت.

بااین‌حال این سوءتفاهم ختم به خیر شد و امروز مردم تاکستان چشم‌انتظار تبدیل دومین شهر بزرگ استان به منطقه ویژه اقتصادی هستند که می‌تواند سبب جهش اقتصادی تاکستان شده و شهر باغ‌های انگور را به هاب صادراتی استان قزوین تبدیل کند.

طرح منطقه اقتصادی تاکستان در شورای نگهبان
منطقه ویژه اقتصادی تاکستان می‌تواند این شهرستان را به پایگاه صادراتی استان‌های شمال و مرکز ایران تبدیل و زمینه دسترسی محصولات کشاورزی و صنعتی استان قزوین و استان‌های هم‌جوار آن به بازار ۲۰۰ میلیون نفری اوراسیا را مهیا کند.

منطقه ویژه اقتصادی تاکستان می‌تواند این شهرستان را به پایگاه صادراتی استان‌های شمال و مرکز ایران تبدیل کند

نماینده تاکستان در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه ایجاد منطقه ویژه اقتصادی تاکستان بعد از مدت‌ها کش‌وقوس در مجلس و شورای نگهبان مطرح شده است، گفت:  طرح ایجاد منطقه آزاد اقتصادی تاکستان حاصل پیگیری مجلس نهم بود اما دلیل رفتن این طرح به مجمع تشخیص مصلحت نظام این بود که شورای نگهبان بر طبق اصل ۷۵ قانون اساسی به این طرح ایرادهایی گرفت.

رجب رحمانی بابیان اینکه طرح ایجاد منطقه آزاد اقتصادی تاکستان به همراه ۱۲ منطقه دیگر در مجلس نهم مصوب شده بود، اضافه کرد: باوجوداینکه اعتبارات اجرای این طرح و تأمین هزینه آن را به‌صورت شفاف مشخص کرده بودیم؛ اما چون سایر مناطق ۱۲گانه پیش‌بینی مالی برای ایجاد منطقه آزاد اقتصادی نداشتند، شورای نگهبان این طرح را به مجلس برگرداند.  با توجه به اصرار مجلس بر مصوبه خود این طرح درنهایت برای رفع اختلاف و صدور رای نهایی به مجمع تشخیص مصلحت نظام رفت.

تبدیل تاکستان به بندر خشک
عضو کمیسیون برنامه‌وبودجه و محاسبات مجلس در ادامه و با اشاره به برخی اهمال‌ها در ارسال بیزینس پلن (نقشه اجرایی و تجاری‌سازی طرح) یادآور شد: در مقطعی حتی به دلیل این اهمال‌ها از سوی استان نزدیک بود تاکستان از طرح یادشده حذف شود که خوشبختانه این نقشه‌های اجرایی و تجاری ارسال شد و روال کار اداری آن استمرار یافت.

رحمانی افزود: دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام موافقت کرد که هیئت کارشناسی کمیسیون مناطق آزاد اقتصادی مجمع را به شهرستان تاکستان بفرستد تا از نزدیک مطالعات امکان‌سنجی اجرای طرح منطقه اقتصادی تاکستان را بررسی و درنهایت نظر کارشناسی خود را به مجمع تشخیص مصلحت منعکس کنند.

وی با اشاره به ثمرات اجرای این طرح ادامه داد: یکی از این ثمرات تبدیل تاکستان به هاب صادراتی و بندر در منطقه مرکز و شمال کشور است و از طرفی هم امکان تردد و حضور بازرگانان خارجی در استان و منطقه فراهم می‌شود که بی‌شک سبب جهش اقتصادی استان قزوین به آزادشهر تاکستان خواهد شد.

مطالعات امکان‌سنجی اجرای طرح منطقه اقتصادی تاکستان  بررسی می شود

نماینده تاکستان در مجلس یازد هم با تأکید بر تأثیرگذاری بالای منطقه ویژه اقتصادی تاکستان در رفع مشکلات اقتصادی مردم تاکستان و تمام استان تصریح کرد: وجود راه‌آهن و ترانزیتی در تاکستان که با شمال، جنوب، شرق و غرب کشور مرتبط هستند، تاکستان را به بندر صادراتی خشک منطقه تبدیل خواهد کرد که حتی استان‌های هم‌جوار قزوین هم از این مزیت بهره‌مند خواهند شد.

جهش مبادلات تجاری در استان
معاون اقتصادی استاندار قزوین هم در گفت‌وگو با خبرنگار بازار تصویب نهایی طرح منطقه اقتصادی تاکستان را حاصل کار جمعی دولت و مجلس دانست و گفت: راه‌اندازی این منطقه آزاد اقتصادی به همراه ۷ منطقه اقتصادی دیگر در مجمع تشخیص مصلحت نظام بررسی می‌شد که خوشبختانه با پیگیری‌های استاندار و نماینده تاکستان زودتر از بقیه مناطق مصوب شد.

عیسی قبادی اعطای معافیت‌های مالیاتی به واحدهای تولیدی و صنعتی تاکستان و ایجاد بارانداز کالا در این شهرستان را از مزایای تبدیل تاکستان به منطقه آزاد اقتصادی برشمرد و اضافه کرد: با ایجاد منطقه آزاد اقتصادی تاکستان واردات کالا به استان قزوین و صادرات محصولات از آن تسهیل خواهد شد و شاهد جهشی در مراودات و مبادلات تجاری و صنعتی استان خواهیم بود.

وی با بیان اینکه  ایجاد منطقه آزاد اقتصادی تاکستان می‌تواند زمینه رونق و جهش تولید در استان قزوین را از طریق رونق صادرات محصولات تولیدی و سهل‌الوصول شدن واردات مواد اولیه و ماشین‌آلات تولید مهیا کند، افزود:  یکی از مزایای مهم و جذاب ایجاد منطقه ویژه اقتصادی تاکستان ورود خودروهای خارجی بدون پرداخت عوارض گمرکی است البته این ورود محدود خواهد بود و نباید ورود خودروهای خارجی به‌قدری باشد که تولید داخلی ما تضعیف شود؛ اما به‌هرحال ورود خودروهای لوکس خارجی می‌تواند به جذابیت تجاری منطقه بیفزاید.

تاکستان ویژه به دروازه‌های اوراسیا وارد می‌شود
با توجه به اینکه اقتصاد تاکستان و حتی استان قزوین بیشتر بر محور کشاورزی و باغداری می‌چرخد، تبدیل تاکستان به‌عنوان قطب تولید میوه به‌ویژه انگور و کشمش می‌تواند ثمرات بزرگی در جهش اقتصادی تاکستان و درنهایت استان قزوین داشته باشد.

اعطای معافیت‌های مالیاتی به واحدهای تولیدی و صنعتی تاکستان و ایجاد بارانداز کالا در تاکستان با راه اندازی منطقه اقتصادی

یک کارشناس اقتصادی هم در گفت‌وگو با خبرنگار بازار ملحق شدن تاکستان به دسته مناطق ویژه اقتصادی را یک اقدام مبارک برای اقتصاد استان ارزیابی کرد و گفت:‌ ازآنجایی‌که تاکستان قطب تولید انگور و کشمش کشور محسوب می‌شود، بهترین مکان برای ایجاد منطقه ویژه اقتصادی است؛ به شرطی که پایانه صادرات محصولات کشاورزی در تاکستان ساخته‌شده و توسعه یابد.

مسعود کثیری‌فر افزود: اگر قول دولت فعلی برای افتتاح پایانه صادراتی محصولات کشاورزی در سال ۱۴۰۰ محقق شود و در کنار آن پایانه‌های تخصصی صادرات انگور و کشمش در تاکستان ایجاد شود، استان قزوین به قطب صادرات این دو محصول تبدیل‌شده و دیگر شاهد صادرات کشمش از استان‌هایی مانند همدان و آذربایجان نخواهیم بود.

وی ادامه داد: ایجاد منطقه ویژه اقتصادی تاکستان بهترین فرصت برای ورود جدی‌تر محصولات کشاورزی و صنعتی استان به بازار ناحیه اقتصادی اوراسیا و کشورهای پرجمعیتی مانند قزاقستان است که می‌تواند بخشی از سیاست خنثی‌سازی تحریم را در بعد صادراتی تحقق ببخشد.

به نظر می‌رسد که تبدیل تاکستان به منطقه ویژه اقتصادی درگرو اقدام عاجل دولت سیزدهم خواهد بود و بدون شک انتظار اصلی مردم تاکستان و فعالان اقتصادی استان قزوین از رئیس‌جمهور منتخب ریل‌گذاری برای ایجاد این منطقه ویژه و تحقق آرزوی چندین ساله تاکستانی‌ها و قزوینی‌ها در ایجاد بندر خشک و هاب صادراتی استان‌های شمالی و مرکزی کشور خواهد بود.

کد خبر: ۹۵٬۲۱۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha