۱ تیر ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۲
دانه روغنی «کاملینا» از مزارع شهرستان بهار برداشت شد
برای نخستین بار؛

دانه روغنی «کاملینا» از مزارع شهرستان بهار برداشت شد

همدان - اکبری، مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بهار گفت: برای نخستین بار محصول دانه روغنی کاملینا از ۵.۵ هکتار مزارع این شهرستان برداشت شد.

عبدالحسین اکبری در گفتگو با خبرنگار بازار افزود: دانه روغنی کاملینا برای نخستین بار پاییز سال گذشته در شهرستان بهار کشت شده بود که در اولین فصل برداشت حدود ۱.۲ تن از این دانه روغنی تولید شد.

وی با اشاره به اهمیت دانه‌های روغنی در بین محصولات زراعی ادامه داد: با توجه به سازگاری گیاه کاملینا در زمین و آب‌های کشاورزی بهار زمینه مساعد برای کشت این محصول در این شهرستان وجود دارد.

مدیر جهاد کشاورزی بهار گفت: گیاه کاملینا کم آب‌ بر و نسبت به تنش‌های محیطی و سرما مقاوم است و فصل کاشت آن در پاییز و برداشت محصول آن در انتهای فصل بهار است.

وی افزود: متوسط عملکرد این دانه روغنی ۰.۵ تن در هکتار است که کشت آن برای کشاورزان صرفه اقتصادی دارد.

اکبری بابیان اینکه کاملینا گیاه دانه روغنی از خانواده براسیکاسه با نام علمی کاملینا ولگاریت است که روغن با کیفیت مطلوب از آن حاصل می شود و سرشار از امگا ۳ و ۹ است، گفت: مهمترین مزیتهای گیاه دارویی روغنی کاملینا که از جمله نباتاتی است که سالهای اخیر توجه زیادی را به خود جلب کرده  قابلیت کشت پاییزه و برداشت در اواسط خرداد، نیاز آبی کم، سازگاری بهتر با تغییرات اقلیمی منطقه، مقاومت فوق‌العاده در برابر خشکی و سرمای بهاره، حساسیت کمتر به آفات و نداشتن حساسیت به ریزش محصول در زمان برداشت است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بهار یادآور شد: این گیاه مقاومت بالایی نسبت به آفات رایج در میان دانه‌های روغنی همچون سوسک گرده‌خواردارد.

وی گفت: ظرفیت عملکرد تولیدی کاملینا به اثبات رسیده و به‌ عنوان گزینه مناسب در تناوب با غلات دانه‌ریز مطرح شده است.

کد خبر: ۹۴٬۹۸۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha