۲ تیر ۱۴۰۰ - ۰۷:۰۷
خشکسالی بی سابقه نفس کشاورزی کردستان را گرفت| کشاورزان چشم انتظار حمایت دولت
بازار گزارش می‌دهد؛

خشکسالی بی سابقه نفس کشاورزی کردستان را گرفت| کشاورزان چشم انتظار حمایت دولت

سنندج- کشاورزی یکی از مهمترین ظرفیت های کردستان در راستای ایجاد فرصت های شغلی و ارتقا تولید است که در سال جاری و به دنبال خشکسالی بی سابقه، کشاورزی در این استان روزهای سختی را پیش رو دارد.

بازار؛ گروه استان‌ها: خشکسالی امسال در استان کردستان طی ۵۰ سال اخیر بی سابقه بوده است و به همین دلیل در کنار کاهش شدید منابع آبی، بخش کشاورزی بیشترین ضرر را از این وضعیت متحمل شده و روزهای سخت‌تری در انتظار این بخش قرار دارد.

بر اساس اعلام مسئولان استان کردستان، خشکسالی اخیر در این استان طی ۵۰ سال گذشته بی سابقه بوده است و این خشکسالی باعث کاهش شدید منابع آبی استان شده و همزمان با این مهم، حوزه‌های مختلف از جمله کشاورزی را نیز تحت تأثیر خود قرار داده است.

بر اساس اعلام مدیرکل هواشناسی استان کردستان میزان افزایش دمای هوای استان کردستان طی فصل بهار در مقایسه با میانگین بلند مدت، حدود یک تا یک و نیم درجه افزایش پیدا کرده و این افزایش میزان دما باعث کاهش شدید منابع آبی شده است و در روزهای آینده این افزایش دما ادامه خواهد داشت و در نتیجه منابع آبی بار دیگر کاهش پیدا خواهد کرد.

در روزهای که دمای هوا در استان کردستان رکورد می‌زند که کشاورزان این استان نیز در میان بیشترین افراد آسیب دیده از این وضعیت هستند و در کنار این مهم چشم انتظاری این قشر برای حمایت‌های بیشتر ادارات و سازمان‌های دولتی به جای نرسیده است.

۱۰۰ درصد وسعت کردستان تحت تأثیر خشکسالی قرار گرفته است
بر اساس برآوردهای صورت گرفته از سوی سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان، خشکسالی روی داده ۱۰۰ درصد مساحت استان کردستان را تحت تأثیر خود قرار داده است و این وضعیت باعث کاهش تولید در بخش کشاورزی شده و در سایر بخش‌های مرتبط از جمله دامداری، زنبورداری، مرغداری و … را نیز تأثیرات منفی بر جای گذاشته است.

خلیل فعله گری معاون اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی کردستان در این خصوص به خبرنگار بازار، گفت: بر اساس بررسی‌های صورت گرفته تا چند روز قبل بیش از ۹۹ درصد یعنی تقریباً ۱۰۰ درصد از مساحت و وسعت استان کردستان تحت تأثیر خشکسالی قرار گرفته است.

وی ادامه داد: متأسفانه این وضعیت خشکسالی باعث کاهش قابل توجه و محسوس تولیدات بخش کشاورزی شده است و این روند موجب نگرانی قشر کشاورز شده و در کنار این مهم کاهش درآمد این قشر را نیز بهع دنبال خواهد داشت.

خشکسالی بی سابقه نفس کشاورزی کردستان را گرفت| کشاورزان چشم انتظار حمایت دولت

معاون اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی کردستان با اشاره به اینکه ما تنها در بخش گندم با کاهش ۵۰ درصدی مواجه خواهیم بود، افزود: این کاهش محسوس و قابل توجه موجب نگرانی‌های کشاورزان استان کردستان شده است و به همین دلیل تلاش‌های ما در راستای حمایت از این قشر به صورت جدی دنبال و پیگیری می‌شود.

در حالی که معاون اقتصادی جهاد کشاورزی کردستان از تلاش‌های صورت گرفته برای جبران خسارت‌های احتمالی به بخش کشاورزی این استان خبر می‌دهد که خود کشاورزان و تولیدکنندگان این بخش در شرایط نگران کننده‌ای به سر می‌برند.

کشاورزان کردستانی همچنان نگران کم آبی بیشتر در روزهای گرم تابستان
‌یکی از تولیدکنندگان مرغ گوشتی در کردستان در گفتگو با خبرنگار بازار ضمن اشاره به تأثیرات خشکسالی در فعالیت خود، اظهار کرد: وضعیت کمبود آب به شرایطی رسیده است که ما جرأت جوجه ریزی نداریم.

احمد عباس زاده با بیان اینکه همگی از کاهش شدیدتر آب در ماه‌های تیر و مرداد واهمه داریم، ادامه داد: واقعیت این است که هیچ گونه پیش بینی هم در خصوص جبران خسارت‌های ما صورت نگرفته است و اگر من جوجه ریزی نموده و بعد در تأمین آب با مشکل مواجه شوم کسی نیست تا از من حمایت کند.

در کنار این ترس از کاهش شدیدتر آب در استان کردستان تولیدکنندگان گندم استان نیز روزهای سخت‌تری را دنبال می‌کنند و به همین دلیل آنها نیز ضمن مشاهده کاهش شدید تولید چشم انتظار حمایت‌های دولت برای جبران بخشی از خسارت‌های وارده هستند.

علی محمدی از جمله تولیدکنندگان گندم در شهرستان دهگلان در این خصوص به خبرنگار بازار می‌گوید: من سال گذشته برداشت ۸۵ تنی گندم دیم داشتم ولی امسال با همان سطح زیرکشت نمی‌توانم ۳۰ تن هم برداشت گندم و متأسفانه این وضعیت باعث شده است که من در تأمین هزینه‌های کاشت و بذر نیز با مشکل مواجه خواهم شد.

وی گفت: در حال حاضر خشکسالی باعث کاهش شدید تولید گندم شده و در کنار این کاهش میزان تولید، متأسفانه گندم تولیدی نیز به دلیل نبود آب کافی کیفیت خوبی ندارد و این مشکل ما را چند برابر کرده است.

این کشاورز دهگلانی بیان کرد: انتظار داریم که دولت حداقل حمایت بهتری از ما داشته باشد و ضمن کمک به ما بخشی از هزینه‌های صورت گرفته را جبران کند که البته تاکنون اقدامی در این خصوص صورت نگرفته است.

تلاش‌های دولت برای جبران بخشی از خسارت‌های ناشی از خشکسالی
‌معاون اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی کردستان در خصوص اقدامات صورت گرفته برای جبران خسارت‌های وارده به بخش کشاورزی در این استان، گفت: در این راستا در قانون بودجه سال ۱۴۰۰ پیش بینی‌های در این خصوص صورت گرفته است.

خشکسالی بی سابقه نفس کشاورزی کردستان را گرفت| کشاورزان چشم انتظار حمایت دولت

فعله گری عنوان کرد: ما در سازمان جهاد کشاورزی کردستان با همکاری اصناف فعال در بخش کشاورزی برآوردهای لازم را انجام داده و در کنار این مهم، تلاش می‌کنیم تا از ظرفیت‌های قانونی در راستای کمک به کشاورزان بهره برداری کنیم.

وی با بیان اینکه وضعیت امسال نیازمند مدیریت مناسب از سوی دولت و خود تولید کنندگان است، افزود: انتظار داریم که با استفاده از ظرفیت‌های در اختیار و همچنین پیگیری‌های صورت گرفته بتوانیم امسال را سپری کرده و از قشر کشاورز حمایت بهتری داشته باشیم.

در حالی که سازمان جهاد کشاورزی از تلاش برای حمایت از خسارت‌های ناشی از خشکسالی به قشر کشاورز خبر می‌دهد که متأسفانه امسال را باید یکی از سخت‌ترین سال های کشاورزان نام برد و به همین دلیل بسیج تمامی ظرفیت‌ها و امکانات دولت برای عبور از این بحران یکی از نیازهای لازم و ضروری است.

حمایت واقعی از قشر کشاورز، تسهیل در خصوص پرداخت تسهیلات بانکی و بخشش جرایم و دیرکرد بازپرداخت تسهیلات در کنار تأمین بذر مورد نیاز برای کشت سال آینده از جمله انتظارات به حق کشاورزان کردستانی برای عبور از این وضعیت و شرایط بحرانی است و به همین دلیل انتظار می‌رود که دولت نیز در این خصوص اقدامات بهتری را در دستور کار قرار دهد.

کد خبر: ۹۴٬۹۶۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha