۳۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۸
کلاس خودرویی که در بازار کشور مهجور ماند
شاسی بلند یا چند منظوره؟

کلاس خودرویی که در بازار کشور مهجور ماند

خودروهای ام‌پی‌وی در بازارهای جهانی به لطف باز طراحی اقبال خوبی کسب کردند، اما این خودروها در بازار کشور و حاشیه خلیج فارس اقبال چندانی ندارند.

بازار؛ گروه خودرو: خودروسازان برای توسعه بازار  و اغنا نیاز مشتریان در یکصد سال اخیر کلاس‌ها و سگمنت‌های مختلفی از خودروها را به بازار معرفی کردند. به لطف استقبال مشتریان از خودروهای کراس‌اوور و سدان، محصولات دیگری مانند هاچ‌بک، اس‌یووی، کوپه، رودستر وغیره نیز از سایر کلاس‌های پر طرفدار در بازار است. این درحالی هست که یک کلاس خودرو پرکاربرد که در کشور مورد توجه قرار نگرفته، توجه بازارهای جهانی را به خود جلب کرده، خودروهای MPV همین کلاس مذکور هستند. در این گزارش به بررسی خودروهای MPV می‌پردازیم که چه تفاوتی با محصولات اس یو وی‌ دارند.

کلاس خودرویی که در بازار کشور مهجور ماند

نگاه کلی
یکی از عواملی که کاربرد خودرو را در بازار مشخص می‌کند، پلت‌فرم آن است. براساس پلت‌فرم و کاربری که محصول در بازار هدف به دنبال آن است، طراحان اقدام به طراحی خودرو می‌کنند. خودروهای سدان، کراس‌اوور یا اس‌یووی به دلیل طراحی ویژه و پلت‌فرم مناسب، در بازار همواره مورد توجه بودند. کلاس دیگری از خودروها وجود دارد که نه تنها جذاب نیستند بلکه در بازار نیز موفق نبودند این خودروها MPV ها هستند که به دلیل طراحی که دارند متاسفانه مورد استقبال قرار نگرفته اند. در واقع خودروهای MPV یا همان خودروهای چندمنظوره کاربری مانند خودروهای ون دارند، با این تفاوت که در طراحی قدیمی خودروهای MPV شاهد ظاهری ساده و یکنواخت و خسته کننده هست که همین موضوع سبب کاهش فروش ام پی وی ها می شد.
ازسال۲۰۰۷میلادی خودروهای طراحی جدیدتری به خود گرفتند و این طراحی جدید در صنعت خودروسازی سبب شد تا باردیگر خودروهای ام پی وی فرصتی برای جذب مشتری در بازار داشته باشند که یکی از ام پی وی های موفق در بازار کیا کارنز نسل دوم است که درسال۲۰۰۶با طراحی جدید و ظاهری مشابه خودروهای شاسی بلندها توانست موفق تر از نسل قبلی خود و حتی دیگر رقبای خود ظاهر شود.
خودروهای MPV برپایه خودروهای سواری طراحی می شوند و کاربردی ما بین خودروهای استیشن و SUV ها دارند. تفاوت ام پی وی ها با ون ها در این است که ام پی وی ها جمع و جور تر طراحی می شوند و از نظر استایل ظاهری زیباتر دارند. در واقع ام پی وی ها خودروهای هستند که نه خیلی بلند و نه خیلی کوتاه هستند و فضای بار خیلی خوبی دارد و همچنین لازم بذکر است که تنوع خودروهای ام پی وی نسبت به دیگر خودروها بیشتر است و از نظر قیمت هم قیمت مناسبی هم دارد. متاسفانه با وجود تمامی این تفاسیر خیلی عام از این خودروها استقبال نمی کنند.

کلاس خودرویی که در بازار کشور مهجور ماند

نگرش جدید در طراحی موفقیت آمیز
باتوجه به استقبال کمتر از این کلاس، شرکت‌های خودروساز با طراحی جدید و متفاوت تر سعی داشتند در فروش این خودرو موفق ظاهر شوند. ازسال۲۰۱۰ خودروسازان در سبد محصولات خود خودروهای ام پی وی را با طراحی جدید و مشابه خودروهای شاسی بلند جای دادند. این مساله سبب شد که ام پی وی ها را نیز موفق تر جلوه دهند. نتیجه این طراحی جدید موفقیت ام پی وی همچون کیا کارنز نسل سوم بود که با توجه به طراحی جدید و البته مشابه خودروهای شاسی بلند توانست خیلی زود نسبت به رقبای خود موفق تر ظاهر شود.
هر سال شاهد هستیم خودروسازان محصولات سدان و هاچ بک و شاسی بلند خود را با طراحی جدیدتر روانه بازار می کنند، در یک دهه گذشته نیز سعی شده که خودروهای ام پی وی را نیز همانند دیگر محصولات خود با طراحی جدید و البته ظاهری زیباتر هر ساله روانه بازار کنند.

ام‌پی‌وی را بیشتر بشناسیم
خودروهای ام پی وی یا همان خودروهای چند منظوره هستند که نظر موقعیت و طراحی صندلی ها و فضای داخلی همانند ون ها هستند، با این تفاوت که خودروهای ام پی وی حداکثر تا ۸نفر ظرفیت دارند. این در صورتی است که اگر تعداد صندلی ها افزایش یابد در واقع باید ابعاد نیز بزرگتر شود که در آن صورت این خودروها را ون و یا درصورت افزایش بیشتر صندلی ها در کلاس مینی باس ها قرار می گیرند. یکی از مزایایی خودروهایی ام پی وی تسلط بیشتر راننده به سطح جاده و گستردگی میدان دید راننده است. این مساله سبب شده ایمنی این خودروها نسبت به ون یا حتی اس یو وی‌ها در برخی از خودروها بیشتر باشد.

چند منظوره یا شاسی بلند؟
در زمان خرید خودرو، فاکتور مهم برای بسیاری از مشتریان فضای داخل اتاق و راحتی بیشتر سرنشینان و دسترسی به فضای بار این خودروها را در اولویت اول قرار دهید. به همین دلیل هست خودروهای شاسی بلند را بیشتر مشتریان مورد توجه قرار می‌دهند.  اما اگر مشتری علاقمند به سفر باشد و فضای بار و همچنین فضای راحتی را برای سرنشینان عقب و دسترسی آسان تر به ردیف عقب خودرو یا همان فضای بار می خواهد، باید اولویت اول خرید خود را خودروهای ام پی وی قرار داد و در اولویت دوم خودروهای استیشن، زیرا خودروهای ام پی وی و استیشن از نظر کاربردی شباهت زیادی به یکدیگر دارند. با این تفاوت که ام پی وی ها همانند خودروهای شاسی بلند سایز متوسط هستند که ابعادشان بزرگتر است و خودروهای استیشن همانند کراس اوورهایی جمع و جور هستند که سایز کوچکتری دارند.

کلاس خودرویی که در بازار کشور مهجور ماند

انواع ام‌پی‌وی‌ها
خودروهای ام پی وی براساس طراحی و ابعاد مانند سایر خودروها دسته‌بندی می‌شوند. طراحان در زمان طراحی این خودرو سعی می‌کنند آن را با ابعاد کوچکتر یا طراحی جمع و جورتر روانه بازار کنند. به این نوع از ام‌پی‌وی‌ها، مینی ام‌پی‌وی گفته می‌شود. اغلب این خودروها نیز در آسیا و آمریکا بیشتر به فروش می رسد. مینی ام پی وی ها نیز همانند مینی کراس اوورها از نظر طراحی زیبا داشته که از نظر ابعاد خودرو و نوع طراحی ویژه هستند.
به عنوان مثال سیتروئن برخلاف رنو سینیک در طراحی مینی ام پی وی خود یعنی مدل C۴پیکاسو موفق تر بود که موفقیت این خودرو در بازار دلیلی شد تا شرکت رنو سینیک را با طراحی زیباتر و البته جدیدتر روانه بازار کند. اما هیچ یک از خودروهای مینی ام پی وی همانند کیا کارنز موفق نبودند که این خودرو از سال۲۰۱۳با طراحی فوق العاده زیبایی خود توانست نسبت به دیگر مینی ام پی وی ها موفق تر باشد. رقابت شرکت‌های خودروسازی در طراحی مینی ام پی وی ها و مینی کراس اوورها به حدی است که بر سر جایگاه برتری هر سال خودروهایی جدیدتری را به جهان معرفی می کنند.

کلاس خودرویی که در بازار کشور مهجور ماند

نگاهی به بازار داخل
خودروهای ام پی وی با پیشرفت طراحی خودرو و به روزتر شدن طراحی این نوع خودروها نیز از این قاعده مستثنا نیستند. در اوایل ورود خودروهای ام پی وی وارداتی به بازار کشور استقبال از این خودروها صورت نگرفت و اقبال بازار داخل کشور را از دست دادند.
 اما با طراحی جدید این خودروها و ظاهر زیبا و مشابه خودروهای SUV بار دیگر در بازارهای جهانی توانستند موفق ظاهر شوند که باتوجه به قیمت مناسب این خودروها و آپشن ها و امکانات رفاهی و ایمنی که در اختیار سرنشینان قرار می دهد. بنابراین این محصولات می تواند گزینه بهتری برای خرید نسبت به خودروهای شاسی بلند باشد. به عنوان نکته پایانی باید گفت این خودروها در حاشیه خلیج فارس بازار خوبی ندارند و باتوجه به نسل های جدید ام پی وی ها شاید همانند خودروهای مینی کراس اوور بازار خوبی را برای خود نه تنها در حاشیه خلیج فارس بلکه در بازار داخلی نیز رقم زنند.

کلاس خودرویی که در بازار کشور مهجور ماند

کد خبر: ۹۴٬۷۷۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha