۲۹ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۰
نصب دوربین های کنترل لبخند در شرکت های چینی
«بازار »گزارش می دهد

نصب دوربین های کنترل لبخند در شرکت های چینی

کمپانی «کانن» که تولید دوربین های فوق حرفه ای را در کارنامه خود دارد اخیرا شعب فعالش را به دوربین های اسکن لبخند مجهز ساخته است تا از ورود افراد ناراحت به محل کار ممانعت کند.

به گزارش بازار به نقل از سایت «the verge »، کانن غول دنیای دوربین های حرفه ای قصد دارد از طریق طراحی یک الگوریتم هوشمند  تغییرات بنیادی در محیطهای کاری خود ایجاد کنند؛ این شرکت در نظر دارد  با نصب دوربین‌های مبتنی بر هوش مصنوعی مجهز به فناوری تشخیص خنده از ورود افراد عبوس و اخمو به شعب خود خودداری نماید تا از این طریق استاندارد های یک محیط شاد و کاملا مثبت را اجرایی کند.

این هوش مصنوعی به یک الگوریتم منحصر به فرد مجهز است که با اسکن اجزای صورت افراد حال و احوالات وی را شناسایی کرده و در صورت تایید ۱۰۰ درصدی وی، اجازه ورود به داخل شرکت و جلسات صادر می شود و جالب تر اینکه هوش مصنوعی فوق در تشخیص لبخندهای غیر واقعی تبحر داشته و تمارض کارمندان به شاد بودن را به راحتی شناسایی می کند.

ناگفته نماند، امروزه بیشتر کمپانی های چینی از انواع هوش مصنوعی و الگوریتم های مختلف برای نظارت و کنترل کارمندان خود استفاده می کنند که تا حدودی به مزاج بسیاری از افراد خوش نیامده و این روند مداوما از سوی سازمان های فعال در حوزه حقوق کارمندان و کارگران در محیط کار، مورد نکوهش قرار گرفته است. به طور کلی، کارفرمایان چینی به لطف هوش مصنوعی و الگوریتم‌های تشخیصی بیش از پیش بر کارمندان خود نظارت دارند و این وضعیت ممکن است در آینده نه چندان دور، وضعیت اسفناکی برای افراد شاغل در شرکت‌های بزرگ ایجاد کند.

البته کنترل و نظارت کارمندان از طریق هوش مصنوعی در کمپانی های چینی پیشینه طولانی دارد و تا به اکنون با استفاده از پایش برنامه‌های اجرا شده روی رایانه‌های کارمندان برای تعیین سطح بهره‌وری و  همچنین از طریق دوربین‌های مداربسته در جهت اندازه‌گیری زمان سپری شده برای فعالیت‌های جانبی مانند صرف ناهار، کارکنان خود را تحت فشار قرار داده اند.

اما آنچه روندهای نظارتی و کنترلی در کمپانی های بزرگ چینی  را ناخوشایند ساخته است گسترش دامنه این اقدامات به خارج از محیط های کاری است به گونه ای که حتی بعضی از شرکت‌ها با اجبار کارکنان خود را به نصب اپلیکیشن‌های خاص مجبور ساخته تا فعالیت آن‌ها در خارج از محیط کار را نیز کنترل می‌کنند.

لازم به ذکر است، کانن اولین نسل دوربین های کنترلی را از مدتها پیش  رونمایی کرد اما مورد اقبال عموم قرار نگرفت بود، اما به نظر می  رسد در طی سالهای اخیر موضوع کنترل های کارکنان جایگاه ویژه ای پیدا کرده و همین امر افزایش این نوع از تدابیر از طریق اجرای هوش مصنوعی را ارتقاء یافته است. اگرچه در گذشته تصور می‌شد که هوش مصنوعی و ربات‌ها به زودی می‌توانند جایگزین کارگران و کارمندان شوند، اما اکنون به نظر می‌رسد که الگوریتم‌ها به جایگزینی برای مدیران شرکت‌ها تبدیل شدند. فناوری‌های نظارتی پیشرفته می‌توانند به عنوان ابزارهای مدیریتی سخت‌گیرانه برای رصد فعالیت‌های کارکنان مجموعه‌های بزرگ مورد استفاده قرار بگیرند و شرایط کاری را برای آن‌ها سخت کنند.

در حال حاضر به نظر می رسد که بیشتر کمپانی های چینی و کارفرمایان شرکت های بزرگ علاقه مند به تعبیه این تدابیر در سیستم های خود هستند به گونه ای  که اخیرا  دولت چین با نصب دوربین‌های عمومی در سطح شهرها تمامی زیرساخت لازم برای توسعه قابلیت‌های مبتنی بر هوش مصنوعی در سطح گسترده را اجرایی کرده است.

اگرچه به نظر می رسد  فناوری تشخیص خنده روی عملکرد شغلی اصلی افراد تاثیر چشمگیری داشته باشد، اما ممکن است در آینده شاهد گسترش استفاده از فناوری‌های مشابه باشیم و دامنه این اقدامات به کشورهای غربی و آسیایی نیز کشیده شود و محیط های کاری را از منظر روانشناختی غیر ایمن و دلهره آور بسازد.

کد خبر: ۹۴٬۵۰۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha