۲۹ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۹
آیا ۲۴ تیر توافق هسته ای اعلام می شود؟| ترجیع‌بند مذاکرات؛ گفتگوهای خوب با موانع جدی
بازار گزارش می دهد

آیا ۲۴ تیر توافق هسته ای اعلام می شود؟| ترجیع‌بند مذاکرات؛ گفتگوهای خوب با موانع جدی

مذاکرات وین در دور ششم ادامه دارد و اعلام توافق هسته ای در روز ۲۴ تیرماه محتمل است.

جواد حیران نیا؛ بازار: دور ششم مذاکرات احیای برجام در وین در حال سپری می شود که در این دور نیز توافقی حاصل نشده است.

پیش از این نیز از مواضع هیاتهای دیپلماتیک مشخص بود که در این دور نتیجه ای حاصل نخواهد شد.

در این خصوص «میخایل اولیانوف» نماینده دائم فدراسیون روسیه در سازمان های بین المللی در وین روز سه شنبه در سخنانی اعلام کرد: پیش از انتخابات ریاست جمهوری در ایران، دستیابی به توافقی برای احیای برجام امکان پذیر نخواهد بود، اما مذاکرات ادامه خواهد یافت و انتخابات خود نباید تأثیر قابل توجهی بر روند مذاکرات بگذارد.

نماینده دائم روسیه در سازمان های بین المللی در این خصوص ادامه داد: تا آنجا که ما فهمیدیم، این شرایط نباید تأثیر قابل توجهی در روند مذاکرات بیشتر داشته باشد.

اولیانوف به بن بست رسیدن مذاکرات را رد کرده است و گفته است: من معتقدم که چنین ارزیابی غلط است و با واقعیت مطابقت ندارد؛ زیرا روند در حال ادامه است؛ اگرچه پیشرفت به همان سرعتی که ما می خواهیم حاصل نشده است.

سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت خارجه ایران نیز در خصوص این موضوع که مذاکرات وین به بن بست رسیده یا نه گفته است: هدف از برگزاری مذاکرات وین بازگشت آمریکا به تعهداتش ذیل برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد است. آنچه که در وین در حال روی دادن است به هیچ بن بستی نرسیده است و هیچ چیز غیرممکنی هم وجود ندارد. گفت‌وگوها در خصوص برخی ظرایف فنی، سیاسی، حقوقی و اجرایی همچنان جریان دارد و دو، سه موضوع اساسی باقی مانده است که در مورد آن ها در وین گفت‌وگوها جریان دارد. هنوز خیلی زود است که در مورد نتایج این گفت‌وگوها قضاوت کنیم، ادامه داد: به نظرم این دور از گفت‌وگوها دور آخر نخواهد بود و بعید است که دور آخر باشد و برخی از گمانه زنی های رسانه ای در این زمینه مقرون به صحت نیست.

«سید عباس عراقچی» معاون وزیر خارجه ایران هم روز شنبه ۲۲ خرداد ماه بعد از نشست کمیسیون مشترک برجام در اظهاراتی بیان کرده بود: ما به دنبال دستیابی به یک توافق مطلوب و خوب برای جمهوری اسلامی ایران هستیم و در این مسیر نه عجله می‌کنیم و نه وقت را تلف می‌کنیم. هر چه زودتر برسیم، البته بهتر است، مهم این است که در این توافق آن اصولی که ایران بخواهد رعایت شده باشد و شاخص‌هایی که بخواهیم به آن رسیده باشیم.

وی با بیان این‌که وقایع زمانی در این رابطه هیچ ارتباطی با مذاکرات ما ندارد، گفته بود:‌ مذاکرات ما موکول به انتخابات نیست، قبلش و بعدش. برای ما آن‌چه ملاک است این است که در مسیر تحقق خواسته‌های جمهوری اسلامی ایران حرکت کنیم.

عراقچی همچنین گفته بود: به شخصه فکر نمی‌کنم ظرف هفته جاری بتوانیم به جمع بندی نهایی برسیم.

اما در حالی که حتی خبرهایی مبنی بر عدم برگزاری دور ششم از وین مخابره می شد این دور از گفتگوها در حالی برگزار شد که نتیجه خاصی تاکنون بر آن مترتب نیست و جمله همیشگی «گفتگوها پیشرفت خوبی داشته اما موانع جدی وجود دارد» نیز ترجیع بند این دور از مذاکرات نیز بود.

در این زمینه خبرنگار وال‌استریت ژورنال روز جمعه(۲۸ خرداد) گزارش داده است که ششمین دور گفت‌وگوهای کمیسیون مشترک برجام طی دو روز آینده به پایان می‌رسد.

او همچنین اعلام کرده که «فهمیده نشست بعدی کمیسیون مشترک برجام اوایل ماه جولای (اواسط تیرماه) برگزار خواهد شد.»

خبرنگار وال‌استریت ژورنال به نقل از منابعی گفت در حالی که گفت‌وگوها سخت بوده، به آهستگی به پیش می‌رود و شکاف‌ها در حال کاهش یافتن هستند.

وی سپس ابراز امیدواری کرد که روز ۱۵ جولای (۲۴ تیرماه، ششمین سالگرد برجام) پایان این گفت‌وگوها باشد.

این ادعای خبرنگار وال استریت ژورنال با پاسخی که «میخائیل اولیانوف» سرپرست هیات روسیه در مذاکرات برجامی وین به وی داده قوت می گیرد.

«اولیانوف» در توئیتی، تلویحا از احتمال دستیابی طرف های مذاکرات هسته ای ایران به توافق تا روز ۱۵ ژوئیه (۲۴ تیر) و تقریبا همزمان با ششمین سالگرد توافق برجام خبر داد.

میخائیل اولیانوف در توئیتی در پاسخ به توئیت لارنس نورمن خبرنگار وال استریت ژورنال که نوشته بود: آیا کسی حاضر است بر سر حصول توافق مذاکرات وین تا روز ۱۵ ژوئیه شرط ببنند؟» نوشته بود: موقعیت شغلی من اجازه شرط بندی نمی دهد اما این ایده را دوست دارم که روز ۱۵ ژوئیه به عنوان یک تاریخ هدف باشد، روزی که ششمین سالگرد شکل گیری برجام است.

در حالی مذاکرات در وین در جریان است که روسیه نیز اعلام کرده سند جدیدی در مذاکرات وین ارائه کرده است. میخائیل اولیانوف در حالی ارائه سند جدید در روز دوشنبه هفته جاری را اعلام کرد که از تداوم اصلاح متن کنونی سند نهایی نیز خبر داده است.

روسیه از افشای جزئیات سند جدید خودداری کرده است ولی از مواضع اولیانوف می توان چنین برداشت کرد که سند جدید برای گره گشایی از گره کنونی در مذاکرات وین است. هر چند طبق مواضع هیاتهای حاضر در وین کماکان در خصوص سند قبلی بحث و گفتگو می شود.

موضوع مهم در این میان پایان توافق ایران و آژانس در خصوص اجرای پروتکل الحاقی است. این در حالی است که «رافائل گروسی» مدیر کل آژانس اعلام کرده تعهدات ایران ذیل آژانس ارتباطی با مذاکرات برجام ندارد.

از سوی دیگر «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در پیامی توییتری متعاقب دیدار خود با «محمد جواد ظریف» وزیر خارجه ایران گفت «با ظریف دیدار کردم تا درباره برنامه جامع اقدام مشترک بحث کنیم. از پیشرفت حاصل شده طی هفته‌های گذشته استقبال شد اما تصمیم سخت باقی مانده است. استفاده از فرصت سیاسی مهم است و همه باید منعطف باشند. با توجه به انتخابات امروز ریاست جمهوری ، من خواستار ادامه تعهد ایران شدم».

بر این اساس به نظر می رسد احتمال اعلام توافق هسته ای در تاریخ ۲۴ تیرماه وجود دارد و ایران و آژانس هم ممکن است تا دو هفته دیگر و تا زمان حصول توافق هسته ای، توافق اخیر خود را تمدید کنند.

کد خبر: ۹۴٬۴۹۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha