۲۹ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۷:۳۳
چگونگی مقابله با افزایش قیمت شمش

چگونگی مقابله با افزایش قیمت شمش

نوردکاران در نامه ای مکتوب به نهادهایی قضایی و واحدهای امنیتی درخواست کرده اند که دلیل افزایش قیمت یکطرفه شمش را از بورس کالا تقاضا کنند.

به گزارش بازار به نقل از آهن پرایس، نوردکاران در نامه ای مکتوب به نهادهایی قضایی از وزیر و قوه قضاییه و واحد های امنیتی تقاضا کرده اند که دلیل افزایش قیمت یکطرفه شمش را از بورس کالا تقاضا کنند. سید احمد رضوی نیک، رئیس انجمن نوردکاران فولادی ایران در پی اشاره به افزایش قیمت شمش داخلی از بازارهای جهانی بیان کرد : افزایش قیمت شمش در بازار داخلی کشور دلیل و اساس منطقی ندارد و نمیتوان تحلیل کرد که این افزایش قیمت شمش ناشی از کاهش یا افزایش قیمت حاملهای انرژی بوده است.

وی همچنین اضافه کرد: برنامه ها و سناریوهای مشترک فولادسازان و شرکت بورس کالا  دلیل اصلی افزایش قیمت شمش در بورس کالاست تا با این کار بین نوردکاران اختلاف ایجاد شود و با در فشارگذاشتن نوردکاران به اهداف خود برسند. همچنین ایشان اشاره چشم گیری به این امر داشت که بورس کالا و فولادسازان از زمانی در تعیین قیمت محصولات فولادی مداخله کردند که در یکی از جلسات فولادی آقای رزم حسینی وزیر صمت، نماینده بورس کالا را از جلسه بیرون کرد ولی بلافاصله طی یک نامه دستوری از طرف اقای جهانگیری معاون اول رییس جمهور، اختیار قیمت گذاری از وزارت صمت سلب شد و به بورس کالا داده شد و این سناریو ساخت مافیای فولاد را رقم زد تا آنچه که خودشان می خواهند انجام دهند.

 وی اشاره داشت که پس از این بود که بورس کالا در جلسات به صراحت اعلام کرد که از وزارت صمت تبعیت نمی کند و هر آنچه که در هیات مدیره بورس کالا که اغلب اعضای آن فولاد سازان هستند تصمیم گیری شود به بورس ابلاغ می گردد.

ایشان همچنین تصریح کرد: امسال قیمت تمام شده شمش از ۵ هزار تومان  کمتر می باشد و در پایه به مبلغی مابین ۶۵۰۰ الی ۶۷۰۰ تمام می شود اما هم اکنون قیمت شمش ۱۳۴۰۰ تومان در بورس کالا قیمت گذاری شده است که با افزایش ۹ درصد ارزش افزوده به مبلغ ۱۴۴۰۰ تومان رسیده است و هیچ نهادی در کشور پیگیر این مسئله نمی باشد. نه تنها با این افزایش قیمت مواجه شدیم بلکه مارجین سه درصد مثبت و منفی لحاظ کرده که بتواند قیمت را بالانس نماید و همچنین قیمت محصولات طویل فولادی را با همکاری فولاد سازان بر اساس نرخ روز CIS  تعیین نماید.

رییس انجمن نوردکاران اشاره داشت توزیع در زنجیره فولاد نه تنها عادلانه نیست بلکه سود در میانه زنجیره حدود ۳۰۰ درصد و در پایان زنجیره حدود ۵ درصد می باشد، و با چنین زنجیره ای نه تنها نوردکاران سود نمی کنند بلکه با شکست مواجه خواهند شد.

فولاد سازان با ایجاد  جو روانی بازار بر عرضه و تقاضا در سال مانع زدایی و تولید  تلاش دارند نوردکاران را بیکار نمایند و مانع صادرات آنان شوند. همچنین ایشان اشاره داشت فولاد سازان در بورس کالا پایه قیمتی میلگرد صادراتی  ذوب آهن را که قیمت ۶۷۰ دلار دارد را به قیمت ۷۸۰ دلار گزارش کرده اند و نورد کاران نیز بر اساس قیمت پایه فولاد خراسان و ذوب آهن اصفهان ۲۰ دلار گرانتر از ۶۷۰ دلاری میلگرد برای صادرات خریداری کرده اند اما هم اکنون بانک مرکزی در مقابل آن ها قرار گرفته است، زیرا بانک مرکزی از صادرکنندگان محصولات نوردی خواسته که بر اساس ۷۸۰ دلار، ارز دریافتیشان را تحویل دهند.

این در حالیست که نوردکار محصول خود را ۷۱۰ دلار فروخته و ۷۰ دلار مابقی را بدست نیاورده است چه بسا که بخواهد به بانک مرکزی پرداختی داشته باشد و همین امر باعث جریمه این واحد ها شده است و با ابزار دولتی و خصولتی در صنعت فولاد می خواهند تا مرداد به همین صورت ادامه دهند.

لازم به ذکر است در صنعت فولاد با مافیا مواجه هستیم و هر جا لازم بدانند از ابزار دولتی استفاده می کنند و حتی دولت نیز بخشنامه ای صادر و اجرا می کند و در جایگاه عمل معاون اول بخشنامه را ابطال میکند و بازار دچار نابسامانی می شود.

ایشان در مورد اقدام انجمن برای مقابله با افزایش قیمت شمش اظهار داشت: انجمن در پی نامه های متعدد به سازمان های نظارتی و بورس کالا از افزایش قیمت ابراز نگرانی داشت اما بورس کالا نه تنها پاسخ نامه را نداده بلکه حتی پاسخ شفاهی نیز ارائه نکرده اند. نوردکاران نیز مجبور شده اند با اسناد و مدارک نامه نگاری هایی انجام دهند.
 
نتیجه نشت مشترک میان فولادسازان و بورس کالا بر این مبنا شد که عمدا این تفاوت قیمت را در بازار بگذارند. سخن پایانی ایشان بر این مبنا شد که  انجمن نوردکاران در صورت لزوم  به همراه  سایر واحدهای نوردی، سندیکای لوله و پروفیل و اتحادیه صنفی فروش آهن الات این طرح را به مجلس شورای اسلامی خواهد برد تا از طریق نهادهای امنیتی و نظارتی ظرف چند روز آینده و بعد از انتخابات پیگیری شود.

کد خبر: ۹۴٬۴۸۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha