۳۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۷:۰۵
مشکلات مجتمع مشارکتی یاس مشهد رفع شود| توسعه عدالت شهری در مناطق کم برخوردار
بازار گزارش می‌دهد؛

مشکلات مجتمع مشارکتی یاس مشهد رفع شود| توسعه عدالت شهری در مناطق کم برخوردار

مشهد- مجتمع مسکونی یاس که باهدف توسعه عدالت شهری در مناطق کم برخوردار مشهد احداث‌شده اگرچه متقاضیان را صاحب‌خانه کرده است اما برخی از مشکلات آن هنوز به پایان نرسیده است.

بازار؛ گروه استان‌ها: یکی از شاخصه‌های توسعه عدالت شهری و ایجاد شهر متوازن، احداث مسکن مجموعه‌ای قیمت مناسب در مناطق کم برخوردار شهر است، که در این راستا مدیریت شهری می‌تواند اقدام به تعریف پروژه‌هایی با کاربری‌های متنوع جهت ارائه خدمات رفاهی و شهری به قشر کم‌درآمد نماید.

بر همین اساس قرارداد پروژه یاس در سال ۱۳۹۱ و پس از اخذ مصوبه شورای شهر عملیاتی گردید و با سرمایه‌گذاری« شرکت بتن ساز تربت » به مرحله اجرا رسید.

پروژه مشارکتی ۱۳۱۲ واحدی یاس که با مشارکت بخش خصوصی و شهرداری مشهد  و باهدف توسعه عدالت شهری در سال ۹۱ قرارداد آن منعقد شد اگرچه توانسته امروز بسیاری از متقاضیان مسکن را صاحب سرپناه کند اما برخی کمبودهای موجود در آن موجب شده تا برخی ساکنان آن زبان اعتراض گشوده و خواهان رفع کمبودها با کمک این رسانه شوند.

گفتنی است اگرچه در زمان آغاز این پروژه هیاهوی رسانه‌ای بسیاری توسط مدیران شهرداری مشهد مبنی بر احداث بزرگ‌ترین مجتمع مسکونی در مناطق کم برخوردار انجام پذیرفت و شهرداری پای ثابت و تأثیرگذار این پروژه معرفی می‌شد اما حالا که این واحدها واگذار و برخی از ساکنانش زبان اعتراض گشوده‌اند دیگر رد پایی از شهرداری نیست و این نهاد اعلام  می کند که ما نقشی نداریم!

مردم چه می‌گویند؟
ساکنان مجتمع بزرگ یاس در حال حاضر با برخی از کمبودها مواجه هستند و انتظار دارند تا هر چه زودتر نسبت به رفع این نواقص اقدام شود.

در این رابطه خبرنگار بازار که برای پیگیری و آشنایی مشکلات این مجتمع یک هزار واحدی به حاشیه شهر مشهد و به توس ۵۱ عزیمت کرده است از گلایه‌های مردم گزارش می‌دهد.

مشکلات مجتمع مشارکتی یاس مشهد رفع شود| توسعه عدالت شهری در مناطق کم برخوردار

در این رابطه یکی از ساکنان بابیان اینکه بیشتر خانواده‌های ساکن در این مجتمع را اقشار ضعیف جامعه تشکیل می‌دهند اذعان می‌کند: متأسفانه باوجود افزون بر یک هزار خانواده ساکن در این منطقه اما برخی از زیرساخت‌های رفاهی با مشکل روبروست.

این شهروند به ما می‌گوید: به‌طور مثال زیرساخت‌های مخابراتی برای خطوط تلفن ثابت در این مجتمع ۱۳۱۲ واحدی ایجاد نشده و این در حالی است که مخابرات برای کابل‌کشی هزینه یک میلیارد تومان را طلب می‌کند که از عهده پرداخت ساکنان خارج است.

این شهروند مشهدی عنوان می‌کند: متأسفانه برخی از آسانسورهای نصب‌شده طبق نظر کارشناسی سازمان آتش‌نشانی غیراستاندارد است.

شهروند دیگری در این رابطه به ما می گوید:  در این مجتمع باوجود تعداد کثیری خانواده و کودک اما هنوز فضای سبز اجرانشده و ساکنان این مجتمع از داشتن کنتور آب اختصاصی نیز محروم هستند.

ساکنان این مجتمع هم‌چنین از اینکه در منطقه فرسوده شهر قرار دارند انتظارشان این است که به آن‌ها وام مناطق فرسوده با بهره ۹ درصد می‌بایست تعلق می‌گرفته است اما حالا که به بانک مراجعه کردند با بهره ۱۸ درصدی روبرو شدند!

این افراد به خبرنگار ما می گویند: متأسفانه باوجوداینکه در تعهدات شرکت سازنده نصب ژنراتور الزامی بوده اما هنوز نسبت به نصب آن اقدام نشده و لذا با قطع برق ساکنان مجتمع با قطع آب مواجه می‌شوند.

بسیاری از ساکنان در این رابطه اظهار می کنند: به‌طور تمام و کمال پول ساخت واحدها را پرداخت کردند اما متأسفانه هنوز نه پایان کاری اخذشده و نه سندی برای ساکنان این مجتمع صادرشده است.

گفتنی است بسیاری از ساکنان این مجتمع شرکت سازنده و هم‌چنین شهرداری را مقصر کاستی‌های موجود می‌دانند و لذا ازاین‌رو تصمیم گرفتیم تا با رئیس هیئت‌مدیره شرکت سازنده مجتمع یاس و هم‌چنین معاون سرمایه‌گذاری شهرداری مشهد به گفت و بنشینیم.

توضیحات شرکت سازنده
رئیس هیئت‌مدیره شرکت بتن ساز تربت به‌عنوان سرمایه‌گذار بخش خصوصی این مجموعه که تاکنون در حاشیه شهر مشهد مجتمع‌های عظیمی را بنا و جمع کثیری را در این مجتمع‌ها اسکان داده است در خصوص گلایه‌های ساکنان مجتمع یاس در گفت‌وگو با بازار اظهار می‌کند: به‌رغم خدماتی که این شرکت اضافه بر قرارداد در حال ارائه به شهروندان است اما بی‌مهری‌هایی متوجه آن شده است که دور از انصاف است.

علی‌اکبر حسین علیزاده به ما می‌گوید: برای احداث یک پروژه بیش از ۱۰ هزار متراژ حداقل زمان ساخت ۶ سال تعریف می‌شود که وقتی حوادث غیرمترقبه را به آن بیفزاییم ممکن است تا ۸ سال این زمان به‌طور بینجامد.

وی عنوان می‌کند: قرارداد احداث این پروژه آبان ۹۱ منعقد شد و طبق ضوابط مقرر بود تا پروژه را در سال ۹۸ به مردم تحویل دهیم که همین اتفاق و در موعد مقرر به وقوع پیوست و این در حالی است که برخی ساکنان مدعی هستند ۷ سال مشکلات آن‌ها روی زمین‌مانده است.

وی عنوان می‌کند: برخی افراد به دلیل نیاز زودتر از موعد قرارداد در این مجتمع اسکان یافتند و لذا کمبودهایی در مجتمع  مانند گاز لوله‌کشی یا مخابرات و سایر خدمات وجود داشت که ربطی به شرکت سازنده نداشت و می‌بایست ادارات مربوطه پاسخ می‌دادند.

ارائه خدمات
رئیس هیئت‌مدیره شرکت بتن ساز تربت در پاسخ به گلایه ساکنان مبنی بر اینکه چرا کنتور و انشعاب اختصاصی آب به آن‌ها تعلق نگرفته است نیز پاسخ می‌دهد: شرکت ابفا از ۳۰ کنتور بیشتر به‌صورت اختصاصی انشعاب واگذار نمی‌کند و آب را به‌صورت حجمی در اختیار مجتمع‌ها قرار می‌دهد لذا این موضوع به شرکت سازنده ارتباطی ندارد.

علیزاده در خصوص اینکه ساکنان این مجتمع از نبود ژنراتور برق گلایه دارند اذعان می‌کند:  در سال ۹۷ یک ژنراتور برق به مبلغ ۵ میلیارد تومان خریداری برای ایجاد برق اضطراری نصب شد و لذا نبود ژنراتور در این مجتمع ادعایی بی‌اساس است.

وی هم‌چنین بابیان اینکه برخی از ساکنان به دلیل بی‌اطلاعی از مفاد قرارداد هرگونه کم و کاستی را از چشم شرکت سازنده می‌بینند اظهار می‌کند: ما در این مجتمع تنها تعهد ساخت یک آپارتمان، انباری و پارکینگ را داشتیم اما در عمل مسجد، کتابخانه، و درمانگاه و سالن اجتماعات را  باوجوداینکه تعهدی در قبال ساخت آن نداشتیم اما احداث کردیم.

این سرمایه‌گذار بخش خصوصی یادآور می‌شود:  در شهر مشهد حداقل ۵۰ پروژه مشارکتی با شهرداری به سرانجام رسیده که هنوز یکی از آن‌ها پایان کار ندارد  و لذا مجتمع نخستین پروژه‌ای نیست که پایان کار ندارد و هنوز سندی برای آن صادر نشده است.

وی اذعان می‌کند: البته این موضوع توجیه منطقی برای نگرفتن پایان کار نیست بلکه یادآور می شوم که دریافت پایان کار به دلیل مسیر اداری و کارشناسی که دارد زمان‌بر است  و  لذا در حال پیگیری برای دریافت و سپس اسناد مردم هستیم.

ضرورت مشارکت
 رئیس هیئت‌مدیره شرکت بتن ساز تربت بابیان اینکه برای نگهداری و رفع مشکلات این مجتمع ضروری است تا ساکنان همه پای‌کار بیایند به ما می‌گوید: متأسفانه هنوز تعداد زیادی از افرادی که این واحدها را تحویل گرفته و خریداری کرده‌اند چک‌های خود را پاس نکرده و از پرداخت پول مسکن خودداری می‌کنند.

وی می‌گوید: برای هر واحد شارژ ماهیانه به میزان ۱۲۰ هزار تومان در نظر گرفته‌شده تا نسبت به ارائه خدمات اقدام شود اما افزون بر ۴۰ درصد از ساکنان از پرداخت این هزینه‌ها خودداری می‌کنند و طبیعی است که روند خدمات مختل و صدای سایر خانواده‌ها را نیز درمی‌آورد.

علیزاده اذعان می‌کند: البته در مورد استاندارد نبودن آسانسور نصب‌شده دریکی از برج‌ها حق با مردم است اما واقعیت این است که ما نیز به‌عنوان مدعی از شرکت نصب آسانسور این برج شکایت کردیم و یک سال است که در کش‌وقوس دادگاه هستیم تا از تضییع حقوق مردم جلوگیری کنیم.

وی با بیان اینکه تعداد ۳۶ آسانسور مقرر بوده تا در این مجتمع نصب و راه‌اندازی شود بیان می‌کند: از این تعداد ۲۰ آسانسور در تعهد شرکت آسان‌بَر ... بوده است که متأسفانه دارای اشکال است و ما هم خودمان این موضوع را در حال پیگیری هستیم.

 تسهیلات بافت فرسوده نداریم
ازآنجاکه مجتمع ۱۳۱۲ واحدی یاس با مشارکت شهرداری مشهد ایجاد و احداث‌شده است لذا به همین منظور با مهندس مهدی حاتمی سرپرست معاونت و سازمان اقتصادی سرمایه گذاری و مشارکت های مردمی شهرداری مشهد پیرامون مشکلات زمین‌مانده ساکنان این مجتمع به بحث و گفت‌وگو نشستیم.

مشکلات مجتمع مشارکتی یاس مشهد رفع شود| توسعه عدالت شهری در مناطق کم برخوردار

معاون سرمایه‌گذاری شهرداری مشهد نیز اذعان می‌کند: در حال حاضر  شهرداری شریک در پروژه نیست اما ما به‌عنوان ناظر بر حسن انجام کار پیگیری‌های لازم را انجام می‌دهد تا ساختمان ایمن و سالمی به دست مصرف‌کنندگان برسد.

حاتمی هم‌چنین در پاسخ به این سؤال که چرا تسهیلات مسکن بافت فرسوده با بهره ۹ درصد حالا به تسهیلات با بهره ۱۸ درصد تبدیل‌شده است بیان می‌کند: بافت فرسوده به لحاظ قانونی تعاریف خاص خودش را دارد که تعاریف آن از سوی اداره کل راه و شهرسازی و برخی نهادهای ذی‌ربط تعریف می‌شود.

وی اظهار می‌کند: درست است که در اطراف آن منطقه بافت ناهمگون و ناایمن وجود دارد اما جزء بافت فرسوده مصوب نیست بنابراین به‌صورت عادی وام‌هایی که مدنظر برای ساخت‌وساز است، برای بافت‌های فرسوده به آن تعلق نمی‌گیرد.

معاون سرمایه‌گذاری شهرداری مشهد اظهار می‌کند: تسهیلات بانک مسکن طبیعتاً سودهای متعلق به وام‌های بافت فرسوده نبوده است چون آنجا بافت فرسوده مصوب نیست.

وی هم‌چنین در پاسخ به این‌که چرا پایان کار برای این مجتمع صادر نمی‌شود نیز توضیح می‌دهد: در این راستا کسری مدارکی وجود دارد که در رابطه با نظام‌مهندسی و شهرداری باید انجام شود و لذا پس از انجام آن و برطرف کردن نقص‌هایی که وجود دارد، ازجمله نقص در آسانسورهای برج شماره ۱۴ پس از طی مراحل قانونی و فنی پایان کار ان صادر خواهد شد .

حاتمی با اشاره به اینکه شرکت سازنده شرکت بزرگ و معتبری است و در پروژه‌های دیگر چه با شهرداری و چه با سایر نهادهای دیگر در حال ساخت‌وساز است می‌افزاید: این اخبار که این شرکت پروژه را رها کرده و رفته صحت ندارد.

کد خبر: ۹۴٬۴۸۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha