۲۹ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۴
 مثلث جهانی قدرت؛ زاویه رقبا تندتر می‌شود| توافق بایدن و پوتین بر سر توافق هسته ای
بازار گزارش می دهد؛

مثلث جهانی قدرت؛ زاویه رقبا تندتر می‌شود| توافق بایدن و پوتین بر سر توافق هسته ای

جو بایدن پس از ملاقات با ولادیمیر پوتین و گفتگو در خصوص اوکراین، توافق هسته‌ای با ایران و همچنین اوضاع افغانستان در سایه اختلافات عمیق، تمام تلاش خود را برای ایجاد تنش میان چین و روسیه به کار گرفت.

بازار؛ گروه بین الملل: روابط نزدیک بین چین و روسیه توجه بسیاری را در سراسر جهان به خود جلب کرده است. واشنگتن در گزارش سالانه خود در خصوص ارزیابی تهدید های جهانی که توسط دفتر اطلاعات ملی ایالات متحده در ماه آوریل منتشر شد، اعلام کرد که چین و روسیه در حال تقویت همکاری های استراتژیک هستند در حالی که قصد دارند تا سال ۲۰۲۴ به حجم تجارت ۲۰۰ میلیارد دلار برسند.

برخی از کارشناسان و تحلیلگران چینی بر این باورند که پکن به دلیل تقابل و تنشهای زیاد با  ایالات متحده باید اتحادی رسمی با مسکو تشکیل دهد در حالی که برخی دیگر عقیده دارند که چین باید محتاطانه عمل کرده و توازن را میان روسیه و ایالات متحده رعایت کند.

با ادامه رقابت بین سه ابرقدرت، همه نگاه ها به چگونگی و جریان این بازی بزرگ معطوف است به طوری که پس از ملاقات جو بایدن و ولادیمیر پوتین در روز چهارشنبه با هدف گفتگو در خصوص موضوعات گوناگون، از جمله کنترل زرادخانه‌ها،  اوکراین، توافق هسته‌ای با ایران و همچنین اوضاع افغانستان در سایه اختلافات عمیق در ژنو سوئیس آغاز نمودند،  رئیس جمهور ایالات متحده در یک کنفرانس مطبوعاتی تمام تلاش خود را برای ایجاد تنش و اختلاف میان چین و روسیه به کار گرفت.

بایدن در طی این نشست خبری گفت: روسیه در حال حاضر در یک نقطه بسیار بسیار دشوار قرار دارد و در حقیقت توسط چین تحت فشار قرار گرفته به طوری که سیاست‌های اقتصادی و تجاری ناعادلانه چین این مشکلات را ایجاد کرده است.

 از نظر رئیس جمهور امریکا،  مسکو و پکن با سیاست‌هایشان ارزش‌های دموکراتیک در جهان را به خطر انداخته‌اند.

 از نظر رئیس جمهور امریکا،  مسکو و پکن با سیاست‌هایشان ارزش‌های دموکراتیک در جهان را به خطر انداخته‌اند

وی همچنین اعلام کرد که روسیه یک مرز چند هزار مایلی با چین دارد. چین در حال پیشروی است و در تلاش است تا به قدرتمندترین اقتصاد جهان تبدیل شود و دارای بزرگترین و قدرتمندترین ارتش در جهان باشد. در حالی که روسیه در شرایطی قرار دارد که اقتصاد آن دچار مشکل شده است.

از طرفی، بایدن همچنین گفت که با ولادیمیر پوتین توافق کرده تا مطمئن شوند ایران به تسلیحات هسته‌ای دست پیدا نمی‌کند و پوتین برای کمک در زمینه امنیت افغانستان هم پیشنهاد کمک داده است.

بایدن در نشست خبری این مطلب را عنوان نمود که اگر در ملاقات حضوری با پوتین از حرفهای بی معنی سخن می گفت،  پوتین به سرعت فوراً او را رد می کرد. در حقیقت، این نوع تحریکات بی اساس تحقیر مردم روسیه است که با یکی از قدرتمندترین کشورهای جهان به گونه ای احمقانه رفتار می کند.  

در این میان سوالاتی از طرف خبرنگارانی که جمع کثیر آنها اجازه ورود به این نشست خبری  را نداشتند مطرح شد که کدام کشور روسیه را بیشتر تحت فشار استراتژیک قرار می دهد؟ منشأ مشکلات اقتصادی روسیه در سالهای اخیر چیست؟

در حالی که تعداد زیادی از حقایق بسیار واضح است. ایالات متحده امواج آسیب پذیری به روسیه وارد کرده و بایدن فقط می خواهد تقصیر را به گردن چین بیندازد. این توهمی است که فقط تحت اوتیسم جدی سیاسی و خودشیفتگی امکان پذیر است.

ایالات متحده امواج آسیب پذیری به روسیه وارد کرده و بایدن فقط می خواهد تقصیر را به گردن چین بیندازد؛  توهمی که فقط تحت اوتیسم جدی سیاسی و خودشیفتگی امکان پذیر است

پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، ایالات متحده یک فشار فوق العاده وحشیانه بر فضای استراتژیک روسیه اعمال کرد. ناتو به سمت شرق گسترش یافت و همه کشورهای سابق پیمان ورشو را در بر گرفت و موقعیت خود را به سه کشور بالتیک که تحت نفوذ اتحاد جماهیر شوروی بودند، ارتقاء داد.

فضای استراتژیک روسیه تقریباً توسط ناتو نبش قبر شده و سیاست ایالات متحده برای تحت فشار قرار دادن روسیه بسیار شدید بوده است. این مسئله نشان می دهد که در طول تاریخ بندرت چنین فشار یک جانبه ای نادرستی بین قدرتهای بزرگ مشاهده شده است.

از نظر بسیاری از کارشناسان بیگانه، روسیه به اندازه کافی مهار شده است. اما وقتی ایالات متحده و غرب می خواستند اوکراین یعنی بند ناف روسیه را قطع کنند، مسکو تصمیم به عقب نشینی کرد.  

بر اساس گزارش اسپوتنیک، مشکلات اقتصادی روسیه مستقیماً ناشی از تحریم های مشترک اعمال شده توسط ایالات متحده و سایر کشورهای غربی است. طبق آمار روسیه، ایالات متحده به تنهایی بیش از ۹۰ تحریم علیه روسیه اعمال کرده است.

علاوه بر آن، همراه با تحریم های اروپا، در حال حاضر بیش از ۴۰۰ فرد روسی و بیش از ۵۰۰ نهاد در لیست سیاه غرب قرار دارند به طوری که حجم تجارت بین روسیه و اروپا که در سال ۲۰۱۳ حدود ۴۱۰ میلیارد دلار بوده، به ۲۱۹ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۰ کاهش یافته است.

تحریم های ایالات متحده و اروپا صنایع انرژی و نظامی روسیه را نیز تحت تأثیر قرار داده و کانال های قبلی تأمین مالی روسیه را قطع نموده است. همچنین، ایالات متحده و اروپا نیز موجب تضعیف روبل روسی و کاهش شدید ارزش پول ملی روسیه شده اند.

تحریم های ایالات متحده و اروپا صنایع انرژی و نظامی روسیه را تحت تأثیر قرار داده و کانال های قبلی تأمین مالی روسیه را قطع نموده است

علاوه بر آن، به دلیل عدم اطمینان نسبتاً بزرگ در فضای کسب و کار روسیه، در حالی که سرمایه گذاران غربی برای ورود به بازار روسیه مردد هستند، برخی از سرمایه های روسیه همچنان ادامه دارد.

از طرفی، با این که مرز زمینی چین و روسیه به لحاظ مسافتی واقعاً طولانی است، اما یک مرز بلامنازع و بسیار مسالمت آمیز است به طوری که مردم دو طرف مرز مبادلات اقتصادی فعالی با یکدیگر دارند.

در حقیقت، چین و روسیه شرکای همکاری استراتژیک هستند و اعتماد متقابل آنها یک پایه سیاسی محکم دارد.

در نشست خبری روز چهارشنبه در ژنو، پوتین هنگامی که با سوالات تحریک آمیز روزنامه نگاران آمریکایی روبرو شد، به گونه ای واضح پاسخ داد که پکن تهدیدی برای مسکو نیست و چین یک کشور دوست است.

وی همچنین گفت که مهمتر از همه، به دلیل ماهیت و سطح روابط چین و روسیه، روسیه از توسعه چین به هیچ وجه نگران نیست.

در نشست خبری روز چهارشنبه در ژنو، پوتین هنگامی که با سوالات تحریک آمیز روزنامه نگاران آمریکایی روبرو شد، به گونه ای واضح پاسخ داد که پکن تهدیدی برای مسکو نیست و چین یک کشور دوست است

در رابطه با مبادلات تجاری، تجارت سالانه بین ایالات متحده و روسیه رقم بیش از ۲۰ میلیارد دلار را نشان می دهد،  در حالی که تجارت چین و روسیه بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار است.

همچنین با مقایسه فناوری های پیشرفته میان امریکا و روسیه، مشخص می شود در حالی که ایالات متحده محاصره فناوری پیشرفته را بر روسیه تحمیل کرده است، همکاری های فناوری پیشرفته چین و روسیه به طور فزاینده ای فعال شده و دو کشور اخیراً نقشه راه ایستگاه تحقیقاتی بین المللی ماه را منتشر نموده اند.

ماه گذشته، رهبران دو کشور پروژه همکاری انرژی هسته ای چین و روسیه را از طریق لینک ویدئویی آغاز کرده اند. اسپوتنیک در ادامه گزارش خود به واردات نفت خام اشاره کرده و اینگونه گزارش داده است که چین ۸۳.۵۷ میلیون تن نفت خام از روسیه در سال ۲۰۲۰ وارد کرده و دو کشور به طور متقابل از یکدیگر در امنیت انرژی حمایت نموده اند. تقاضای چین برای انرژی همزمان با ذخایر گسترده انرژی روسیه است که بیش از ۷۰ درصد از صادرات آن به چین است.

در حقیقت، واقعیت های زیادی وجود دارد که تهدیدات و فشارهای ایالات متحده علیه روسیه را نشان می دهد.

گلوبال تایمز نیز در گزارش اخیر خود نوشت: اتهام بایدن مبنی بر تحقیر روسیه توسط چین، چیز دیگری جز دروغ و افترا نیست. ارتباط رو در رو بین رهبران روسیه و ایالات متحده با هدف حل کردن و مدیریت اختلافات میان دو کشور بوده و چین از این امر استقبال کرده است.

 این گزارش در ادامه به این موضوع اشاره کرد که بایدن و دولت او نباید انتظار زیادی از ایده احمقانه انفجار روابط چین و روسیه داشته باشد،  زیرا مشارکت استراتژیک جامع چین و روسیه آزمایشاتی را پشت سر گذاشته و به یک منبع مشترک استراتژیک بی بدیل برای دو کشور تبدیل شده است.

بایدن و دولت او نباید انتظار زیادی از ایده احمقانه انفجار روابط چین و روسیه داشته باشد،  زیرا مشارکت استراتژیک جامع چین و روسیه آزمایشاتی را پشت سر گذاشته و به یک منبع مشترک استراتژیک بی بدیل برای دو کشور تبدیل شده است

از یک طرف، پوتین سازنده بودن دیدار با بایدن را تشخیص داد و از سوی دیگر،  اعلام کرد که هیچ توهمی در ارتباط با امریکا وجود ندارد و نمی تواند وجود داشته باشد.

کد خبر: ۹۴٬۴۲۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha