۲۸ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۴
یک هفته با بورس کالا
مروری بر مهم‌ترین رویدادهای تالار نقره‌ای؛

یک هفته با بورس کالا

در هفته‌ای که گذشت شاهد رویدادها و اظهارنظرهای مختلفی در حوزه بورس کالای ایران بودیم که مهم ترین عناوین آن ها به خروج سیمان از نظام قیمت گذاری دستوری، رشد تولید و کاهش دلالی‌ مسکن به کمک بورس بود.

به گزارش بازار به نقل از بورس کالا، امیر تقی­ خان­ تجریشی مدیرعامل شرکت سرمایه­ گذاری گروه توسعه ملی با اعلام این خبر که سیدکو درصدد افزایش عرضه انواع محصولات سیمانی طی روزهای آتی در بورس کالاست گفت: عرضه سیمان در بورس کالا سرآغازی بر پایان قیمت گذاری دستوری این کالای استراتژیک در بازار داخلی و در آینده در بازارهای صادراتی و بین المللی خواهد بود.

نفس های آخر قیمت گذاری دستوری
مصطفی طاهری با بیان اینکه طرح توسعه و تولید پایدار زنجیره فولاد که در کمیسیون صنایع و معادن بررسی شده و اکنون در نوبت صحن علنی قرار دارد گفت: در این طرح، فولاد در بورس کالا عرضه شده و بنابراین قیمت‌ گذاری دستوری به کلی کنار می رود و عرضه فولاد براساس قوانین حاکم در بورس صورت می گیرد. عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس افزود: باید شرایطی فراهم شود که محصولات فولادی به صورت کامل در بورس عرضه شوند در این صورت می توان انتظار کاهش توام با تعادل قیمت ها را داشته باشیم.

رشد تولید و کاهش دلالی‌ مسکن
وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: عرضه مسکن در بورس کالا می‌تواند زمینه رشد تولید، بهبود معاملات، شفافیت قیمت‌ها و کاهش دلالی‌ها را فراهم کند. فرهاد دژپسند اظهار داشت: جهت‌گیری درست در بخش مسکن باید هدایت منابع به بخش تولید مسکن باشد که ابزارهای مالی بازار سرمایه از جمله سازوکار بورس کالا می‌تواند در این زمینه اثرگذار باشد.

مزیت تابلوی املاک و مستغلات
علیرضا ناصرپور معاون توسعه بازار و مطالعات اقتصادی بورس کالای ایران به ظرفیت های بورس کالا در حوزه معاملات املاک و مستغلات پرداخت و اظهار داشت: تابلوی املاک و مستغلات، جایگزین مناسبی برای معاملات املاک و مستغلات سازمان‌ها و نهادهای عمومی بر مبنای عرضه و تقاضاست که روند پذیرش و معاملات املاک در این بخش رو به رشد است. در حوزه فروش متری مسکن در قالب اوراق سلف موازی استاندارد نیز اصلاح برخی مقررات با هماهنگی هیات‌مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار در مراحل پایانی قرار دارد.

عرضه متری مسکن طرح حمایتی از قشر آسیب پذیر
غلامرضا سلامی کارشناس اقتصاد مسکن معتقد است که عرضه مسکن در بورس کالا به شکل اوراق که به پیش فروش متری مسکن معروف شده، می تواند طرحی حمایتی از افرادی باشد که توان اقتصادی برای خرید مسکن را ندارند و از سوی دیگر به توسعه و تولید مسکن در کشور کمک کند.

جلوگیری از قاچاق کالا با تقویت عرضه ها
الله وردی دهقانی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: اختلاف قیمت‌های داخلی با بازارهای همسایه در کنار نوسانات نرخ ارز طی چند سال اخیر باعث شده تا بعضا خروج کالاها از کشور صرفه اقتصادی پیدا کند و شاهد رشد قاچاق کالا باشیم به این ترتیب قیمت گذاری دستوری و غیرمنطقی نباید در اقتصاد حاکم باشد. در مقابل زمانی که مواد اولیه تولید در بورس کالا براساس سازوکار عرضه و تقاضا معامله شود، باعث جلوگیری از قاچاق کالا و خروج ارز از کشور شده و با توزیع مواد میان صنایع پایین‌دستی، ارزش‌افزوده و اشتغال بیشتری برای اقتصاد ایران فراهم می شود.

استقبال از عرضه خودرو در بورس کالا
رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با تاکید بر این نکته که سازمان بورس با قیمت گذاری های دستوری که نمونه بارز آن در صنعت خودرو انجام شده مخالف است گفت: اگر ورود خوردو به بورس کالا با هدف رفع مشکلات فعلی، خروج از نظام قیمت گذاری و شفاف سازی مبادلات باشد از عرضه آن استقبال خواهیم کرد تا قیمت گذاری ها شفاف شود.

‌عرضه محصول کاغذسازی کاوه برای نخستین بار
بورس کالای ایران روز شنبه آینده ۲۹ خرداد ماه، شاهد حضور کاغذسازی کاوه به عنوان نخستین شرکت بورسی تولیدکننده کاغذ بسته بندی خواهد بود.

کد خبر: ۹۴٬۴۱۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha