۲۹ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۷
گروه ۷ نمی تواند مانع پیشرفت «یک کمربند-یک جاده» چین شود
استاد دانشگاه سانفرانسیسکو امریکا در گفتگو با بازار:

گروه ۷ نمی تواند مانع پیشرفت «یک کمربند-یک جاده» چین شود

«رابرت اسمیت» معتقد است که طرح «ساخت جهانی بهتر» گروه هفت، نمی تواند با طرح «یک کمربند یک جاده» چین مقابله کند.

بازار؛ گروه بین الملل: سران گروه G۷ در نشست این گروه که در انگلیس برگزار شده، از برنامه خود برای اجرای پروژه‌های زیرساختی بزرگ در کشورهای توسعه یافته خبر دادند.

این اقدام با هدف مقابله با پروژه ده‌ها میلیارد دلاری زیرساختی چین موسوم به «یک کمربند-یک جاده» اجرایی می‌شود. این توافق موسوم به B۳W یا «ساخت دوباره جهانی بهتر» در روز دوم اجلاس گروه ۷ در شهر کورن‌وال انگلیس حاصل شده است.

بنا به گفته یک مقام بلندپایه در دفتر رئیس جمهور آمریکا، اعضای گروه G۷ گفته‌اند که این سرمایه‌گذاری‌ها با هدف ایجاد یک ساختار همکاری شفاف در حوزه زیرساخت‌ها باکشورهای در حال توسعه انجام شده تا به آنها کمک شود تا بخشی از نیاز ۴۰ هزار میلیارد دلاری آنها برای سرمایه‌گذاری در حوزه زیرساخت تأمین شود.

در این راستا خبرنگار بازار گفتگویی با پروفسور«رابرت اسمیت» استاد دانشگاه سانفرانسیسکو آمریکا تنظیم نموده که در ادامه می آید.

*سران گروه ۷ از برنامه خود برای اجرای پروژه‌های زیرساختی با هدف مقابله با پروژه جاده ابریشم چین(یک کمربند-یک جاده) خبر دادند. دلایل اتخاذ چنین تصمیمی چیست؟
در اصل هدف کشورهای عضو گروه ۷ کمک به کشورهای در حال توسعه جهت بهبود زیر ساخت های آنهاست. البته سران این کشورها به طرح «یک کمربند یک جاده» چین نیز توجه نموده و خواهان کاهش اهمیت آن در عرصه بین الملل هستند.

*دولت بایدن در تلاش است تا متحدان اروپایی و ژاپن را ذیل گروه ۷ برای تقابل با چین همراه سازد. به نظر می رسد متحدان آمریکا به اندازه واشنگتن دشمنی با چین ندارند و چین را صرفا رقیب می دانند تا دشمن. ارزیابی شما چیست؟
این ارزیابی درست است. متحدان آمریکا نمی توانند چین را نادیده بگیرند و بسیاری از آنها در طی سالهای اخیر روابط اقتصادی با چین برقرار نموده اند. از طرفی در دنیای امروز خصومت دیگر جوابگو نبوده و کشورها مجبور به همکاری در زمینه های اقتصادی، زیست محیطی و .. هستند.

*آیا تلاشهای امریکا و متحدانش قادر خواهد بود جلوی اجرای طرح «یک کمربند-یک جاده» را بگیرد؟
طرح «یک کمربند یک جاده» چین سالهاست که مطرح شده و در حال اجراست. پشتیبان این طرح نیز دولت قوی از لحاظ اقتصادی پکن است و طرح گروه هفت در صورت عملیاتی شدن فقط می تواند به کشورهای در حال توسعه کمک کند نه اینکه با طرح چین مقابله نماید.

*چین در حال حاضر به دنبال توسعه اقتصادی است. این در حالی است که امریکا در تلاش است تا پکن را وارد بازی ژئوپلیتیک کند تا انرژی این کشور را بگیرد. آیا چین نهایتا وارد بازی ژئوپلیتیک امریکا می شود؟
بیشتر از اینکه چین به بازیهای سیاسی و ژئوپلیتیک اهمیت دهد به اقتصاد و رشد اقتصادی و تقویت ارز خود اهمیت می دهد. اما اگر بازی ژئوپلیتیکی توسط امریکا ایجاد شود قطعا چین بدون پاسخ نخواهد بود و در عرصه بین الملل جهت حفظ و تقویت جایگاه خود مجبور است به آن تن دهد.

*آینده گروه ۷ با توجه به خیزش اقتصادی چین چیست؟
همانطور که گفتم کشورهای عضو گروه هفت که همان متحدان امریکا هستند مجبور به پذیرش چین به عنوان یکی از قدرتهای برتر جهانی شده اند و همکاری را به خصومت و دشمنی ترجیح می دهند.

کد خبر: ۹۴٬۳۳۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha