۲۶ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۶
صادرات فناورانه باید در دستور کار قرار گیرد
رئیس اتحادیه صادرکنندگان خراسان رضوی:

صادرات فناورانه باید در دستور کار قرار گیرد

مشهد- رئیس اتحادیه صادرکنندگان خراسان رضوی گفت: در بحث کالاهای مزیت دار در کشور صادرات ما صنعتی نشده است و لذا اغلب کالاهای صنعتی از یارانه استفاده کردند.

محمدحسین روشنک در گفت‌وگو با بازار اظهار کرد: به‌جز چند قلم کالای صادراتی مانند سیمان و یکی دو کالای دیگر ، کالاهای صنعتی در کشور ما مزیت صادراتی ندارد زیرا پایه آن مواد اولیه یارانه دار است.

رئیس کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی خراسان رضوی در این رابطه گفت: ما قادر به صادرات زعفران و میوه‌های سردرختی خود به همه نقاط جهان هستیم و کالاهای کشاورزی و صنایع‌دستی و تولیدات مزیت دارمان را می‌توانیم به همه دنیا صادر کنیم  اما در عوض صادرکننده کالای صنعتی نیستیم یعنی هیچ‌وقت نمی‌توانیم خودرو یا گوشی موبایل صادر کنیم.

وی بابیان اینکه هیچ‌گاه نمی‌توانیم مدعی صادرات فنّاورانه باشیم افزود: البته به‌تازگی می‌توانیم در حوزه نرم‌افزار حرفی برای گفتن داشته باشیم و در بعضی از کالاهای های تک می‌توانیم حرفی در دنیا برای گفتن داشته باشیم اما در صنعت خیر!

محمدحسین روشنک افزود: برای محصولی مانند چای ببینید ما در سال چقدر چای صادر و چه میزان وارد می‌کنیم.

وی اذعان کرد: ما چندین برابر چای صادراتی در عوض چای وارد می‌کنیم و لذا جای این سؤال خالی است که چرا چای خود را به‌درستی فرآوری نمی‌کنیم تا در داخل به‌درستی مصرف کنیم؟

رئیس اتحادیه صادرکنندگان خراسان رضوی معتقد است: این صادرات چای مزیتی ندارد چون مثلاً ما ۱۰ میلیون دلار چای وارد می‌کنیم و ده هزار دلار چای صادر می‌کنیم و باید به این موضوعات توجه شود.

کد خبر: ۹۴٬۲۲۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha