۲۶ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۵:۱۲
صادرات به بازار ۱۸۰ میلیارد دلاری همسایه‌ها نسخه تقویت ارزش پول ملی
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس مطرح کرد

صادرات به بازار ۱۸۰ میلیارد دلاری همسایه‌ها نسخه تقویت ارزش پول ملی

صفائی دلوئی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس می‌گوید در سال ۲۰۱۹ همسایه‌های ایران حدود ۱۲۰۰ میلیارد دلار واردات داشتند.

به گزارش بازار به نقل از خانه ملت، محمد صفائی دلوئی درباره راهکارهای افزایش ارزش پول ملی، گفت: هرچند نقدینگی موجود در کشور می‌تواند همانند سیل عمل کرده و خانه‌های مردم را ویران کند اما می‌توان به آن به عنوان فرصت توجه کرد به گونه‌ای که با ذخیره آن در پشت سدها، از این ظرفیت برای تامین انرژی و آب شرب موردنیاز مردم استفاده کرد در واقع اگر نقدینگی به سمت تولید روانه شود از یک سو ارزش پول ملی افزایش می‌یابد و از سوی دیگر اشتغالزایی محقق خواهد شد.

نماینده مردم گناباد و بجستان در مجلس شورای اسلامی رونق صادرات را یکی از راهکارهای افزایش ارزش پول ملی دانست و افزود: جریان غربگرا از تعامل با دنیا حرف به میان می‌آورد در حالیکه منظور آنها از تعامل، ارتباط با ۴ کشور آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان بوده و از ظرفیت عظیم منطقه‌ای غافل هستند.

حدود ۸۰ درصد منابع بانکی هزینه سوداگری در کشور می‌شود
وی اضافه کرد: در سال ۲۰۱۹ همسایه‌های ایران حدود ۱۲۰۰ میلیارد دلار واردات داشتند، از آنجا که ۱۵ درصد جمعیت منطقه در ایران وجود دارد، به طور طبیعی ما می توانیم با صادرات سهم قابل توجهی از این میزان واردات کشورهای همسایه را به خود اختصاص دهیم  که این سهم حدود ۱۸۰ میلیارد دلار می‌شود.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم با بیان اینکه در صورتی که بتوان ۱۸۰ میلیارد دلار درآمد ارزی از صادرات به دست آورد، کشور دچار تحول ژرف و بنیادین می‌شود، ادامه داد: اگر ۳۰ درصد نقدینگی موجود در جامعه به سمت تولید روانه شود، این حوزه متحول خواهد شد.

عضو کمیسیون اقتصادی با بیان اینکه در حال حدود ۸۰ درصد منابع بانکی هزینه سوداگری در کشور می‌شود، تصریح کرد: سوداگری موجب تولید فقر، فساد، افزایش شکاف طبقاتی، کاهش ارزش پول ملی و... می‌شود.

کد خبر: ۹۴٬۱۸۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha