۲۶ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۲
آیا قیمت طلا به وضعیت قبل از کرونا باز می گردد؟
تحلیل هفتگی بازار فارکس؛

آیا قیمت طلا به وضعیت قبل از کرونا باز می گردد؟

نوسانات قیمت طلا در بازار جهانی ریشه در مسایل سیاسی و اقتصادی دارد. حال سوال این است که ایا می توان انتظار داشت قیمت به قبل از همه گیری کرونا بازگردد؟

بازار؛ گروه بین الملل: تعییرات قیمت طلا ریشه در مسایل بازاری و اقتصادی دارد به سیاستهای اقتصادی دولتها هم می تواند در تعیین قیمت نهایی این فلز ارزشمند تاثیرگذار باشد. طبق گزارش منتشر شده توسط فارکس در هفته های اخیر قیمت طلا در بازار جهانی با نوسان های زیادی همراه بود ولی این وضعیت دایمی نخواهد بود.

افزایش نرخ تورم در امریکا و سیاست اروپای غربی و امریکا مبنی بر تداوم تزریق به اقتصاد دنیا از اصلی ترین و مهمترین عواملی بود که باعث  تغییرات قیمت طلا در این هفته شد. حال فارکس گزارشی در مورد سیر تغییرات قیمت طلا در ماه های گذشته ارایه داد و در این گزارش تاکید کرد قیمت طلا در بازار جهانی در پنجمین ماه امسال برابر با ۱۸۵۰ دلاربود.

در این گزارش آمده است: «با وجود اینکه روند واکسیناسیون در دنیا با سرعت زیادی پیگیری می شود و شمار زیادی از کشورهای صنعتی از بحران کرونا خارج شده اند و به زندگی عادی بازگشته اند، افزایش قیمت طلا در بازار جهانی متوقف نشده است و این گمانه زنی را ایجاد کرده است که  اقتصاد دنیا در وضعیت بی ثباتی قرار دارد.»

قیمت ۱۸۵۰ دلاری طلا در ماه گذشته
در هفته های اخیر بارها در مورد مقاومت طلا در مرز ۱۹۰۰ دلار صحبت شده است. مقاومتی که  حکایت از رشد قیمت طلا در فاصله ماه های می و ژوین امسال داشت. طبق گزارش ارایه شده توسط بانک جهانی در پنجمین ماه سال جاری میلادی ارزش هر اونس طلا در بازار جهانی برابر با ۱۸۵۰ دلار بود که نسبت به ماه قبل از ان ۹۰ دلار افزایش داشته است.

در ماه آوریل هر اونس طلا در بازار با قیمت ۱۷۶۰ دلار و در ماه مارس با قیمت ۱۷۱۸ دلار به فروش رسیده است. بر مبنای این گزارش از ابتدای امسال قیمت طلا در بازار جهانی افزایش یافته است و در مورد دلیل این مساله  این طور بیان شد: «زمانیکه واکسن کرونا وارد بازار شد، این تصور وجود داشت که اقتصاد به سرعت به شرایط قبل از کرونا بازمی گردد به همین دلیل قیمتها تنزل پیدا کرد و بازار طلا به سمت قیمت ۱۶۰۰ دلاری به ازای هر اونس طلا حرکت کرد ولی با مشاهده اوضاع نا بسامان توزیع واکسن در دنیا و عقب ماندن شماری از کشورها از مسیر واکسیناسیون، ورق در بازار طلا برگشت و دوباره  قیمت این فلز ارزشمند رشد کرد. افت ارزش دلار در بازار جهانی هم مزید بر علت شد.»

آیا قیمت طلا به وضعیت قبل از کرونا باز می گردد
 اما سوال این است که بازار طلا طی یک سال اخیر چه وضعیتی داشته است و ایا امیدی وجود دارد که تا انتهای امسال به شرایط قبل از کرونا بازگردد یا خیر؟بررسی داده های موجود در مورد بازار طلا نشان می دهد متوسط قیمت هر اونس  طلا در سال ۲۰۱۸ برابر با ۱۲۶۹ دلار بود و در سال ۲۰۱۹ به ۱۳۹۲ دلار رسید. اما در سال ۲۰۲۰ یعنی زمانیکه دنیا وارد بحران کرونا شد و سرمایه گذاری در بازار طلا به دلیل سفته بازی و تلاش برای حفظ ارزش دارایی ها در دنیا رشد کرده بود، متوسط قیمت هر اونس طلا به ۱۷۷۰ دلار افزایش پیدا کرد.

بالاترین قیمت ثبت شده برای طلا در یک سال گذشته به فصل سوم سال قبل اختصاص دارد. در این فصل متوسط قیمت هر اونس طلا در بازار برابر با ۱۹۱۲ دلار بود و در فصل اخر با کاهشی اندک به ۱۸۷۵ دلار رسید. در فصل اول امسال هر اونس طلا به قیمت ۱۷۹۸ دلار فروخته شده بود.

در مورد وضعیت بازار در ماه های اتی هم پیش بینی های مختلفی ارایه شده است. با وجود اینکه در روزهای اولی که واکسیناسیون در دنیا شروع شده بود، پیش بینی می شد قیمت طلا به مرز ۱۶۰۰ دلار تنزل یابد ولی شرایط کنونی حاکم در بازار نشان می دهد این شرایط محقق نمی شود.

از ابتدای سال ۲۰۲۱ تا کنون قیمت طلا در دنیا رشد کرده است که انتظار می رود بخشی از آن به دلیل فشار تورمی ناشی از تزریق میلیاردها دلار به اقتصاد در سال ۲۰۲۰ باشد. رشد تورم باعث می شود تا ارزش دلار در اقتصاد جهان کاهش پیدا کند و بازهم سرمایه گذاران برای حفظ ارزش دارایی های خود به طلا و سرمایه گذاری در این بازار روی آورده اند. به همین دلیل پیش بینی  می شود تا انتهای سال قیمت در مرز ۱۹۰۰ دلار قرار بگیرد.

کد خبر: ۹۴٬۱۶۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha