۲۶ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۱
مذاکرات محرمانه هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس با خارجی ها| نیمی از صادراتمان همچنان به چین است
مدیر برنامه‌ریزی شرکت پتروشیمی در گفتگو با «بازار»:

مذاکرات محرمانه هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس با خارجی ها| نیمی از صادراتمان همچنان به چین است

مدیر برنامه‌ریزی شرکت ملی صنایع پتروشیمی با بیان اینکه هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس مذاکرات محرمانه ای را با خارجی ها آغاز کرده است، گفت: NIPC در طرح هایی که بخش خصوصی ورود نکرده،سرمایه گذاری خواهد کرد.

بازار؛ گروه انرژی:  هرچند که مساله برجام هنوز تعیین تکلیف نشده اما بخش های مختلف اقتصادی امید به لغو تحریم های اقتصادی علیه ایران دارند. درست در شرایطی که اقتصاد در فاز انتظار فرو رفته، مذاکراتی هم با شرکت های خارجی آغاز شده است.

«حسن عباس زاده» مدیر برنامه‌ریزی و توسعه شرکت ملی صنایع پتروشیمی که معتقد است ما از دو منظر سرمایه و تکنولوژی روزی به حضور سرمایه گذاران خارجی در صنعت پتروشیمی نیاز داریم، از آغاز رایزنی ها برای جذب سرمایه گذاران خارجی در این صنعت خبر می دهد.

او همچنین در پاسخ به این سوال که هلدینگ های ما چقدر آماده جوینت شدن با سرمایه گذاران خارجی هستند، به خبرگزاری «بازار» گفت : در حال حاضر هلدینگ هایی همچون خلیج فارس مذاکرات محرمانه خود را با سرمایه گذاران قبلی خارجی خود  که دور قبلی تحریم ها ایران را ترک کرده بودند، آغاز کرده است.

این مقام مسئول در صنعت پتروشیمی ادامه داد : البته همکاری و ورود سرمایه گذاران خارجی در این مرحله متفاوت با دور قبل برجام و لغو تحریم ها خواهد بود چرا که ما در سال های گذشته بیشتر به سمت توسعه صنایع تکمیلی رفته ایم. پیش از این بیشتر در بخش بالادستی طرح  تعریف می کردیم، اما حالا بیشتر به دنبال توسعه صنایع پایین دستی خود هستیم. به عنوان مثال در حال حاضر بیشتر به دنبال طرح هایی از قبیل تبدیل متانول به پروپیلن هستیم.  

مجوز گرفته ایم تا در طرح هایی که بخش خصوصی به آنها ورود نکرده و تمایلی برای سرمایه گذاری در آنها نداشته یا گمان می کند که سود پایینی داشته و توجیه اقتصادی آن کم است، ورود کنیم. پیش بینی می شود که سال آینده چند طرح  توسط شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران اجرایی شود

عباس زاده که معتقد است جذابیت این طرح ها برای سرمایه گذاران خارجی هم بیشتر است، گفت: ما به دنبال این هستیم که صاحب لیسانس هم لیسانس را بیاورد و هم سرمایه را و با بخش خصوصی  و حتی NIPC همکاری داشته باشد.

مدیر برنامه‌ریزی و توسعه شرکت ملی صنایع پتروشیمی با اشاره به اینکه صنعت پتروشیمی محصولات متنوعی تولید می‌کند که چند گروه اصلی همچون پلیمرها، مواد شیمیایی، آروماتیک‌ها، کودها (در بخش کشاورزی) و هیدروکربورهایی را که صرف سوخت و خوراک می‌شوند شامل می‌شود، اعلام کرد: با ظرفیتی که در صنعت پتروشیمی وجود دارد، سالانه ۳۵ میلیون تن محصول وارد بازار می‌کنیم که افزون بر بهره‌ مندی صنایع پایین‌ دستی داخل کشور از این محصولات، مازاد بر نیاز آن نیز صادر می‌شود.

ورود  NIPC به طرح های پتروشیمی کم بازده! 
او همچنین درباره وضعیت سرمایه گذاری در صنعت پتروشیمی در سال های تحریم، گفت: تحریم ها میزان سرمایه گذاری در این صنعت را کاهش داد. بر اساس آمارهای موجود  در سال ۹۸ حدود  ۳.۸ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در این صنعت انجام شده که تنها بخشی از فاینانس چین و تسهیلات داخلی بوده در حالیکه میزان سرمایه گذاری در سال ۸۳ حدود ۴.۵ میلیارد دلار بوده است.

به گفته عباس زاده، اکثر طرح‌ها با توجه به افزایش تعداد هلدینگ‌ های پتروشیمی از سوی هلدینگ‌ ها تأمین مالی و اجرا شده است.

در سال ۹۸ حدود  ۳.۸ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در این صنعت انجام شده که تنها بخشی از فاینانس چین و تسهیلات داخلی بوده در حالیکه میزان سرمایه گذاری در سال ۸۳ حدود ۴.۵ میلیارد دلار بوده است

مدیر برنامه‌ریزی و توسعه شرکت ملی صنایع پتروشیمی در پاسخ به این سوال که آیا NIPC هم برنامه ای برای ورود به پروژه های سرمایه گذاری دارد، گفت: در یک سال قبل مجوزهایی را گرفته ایم تا در طرح هایی که بخش خصوصی به آنها ورود نکرده و تمایلی برای سرمایه گذاری در آنها نداشته یا گمان می کند که سود پایینی داشته و توجیه اقتصادی آن کم است، ورود پیدا کند. بر همین اساس پیش بینی می شود که سال آینده چند طرح  توسط شرکت مادر تخصصی صنایع پتروشیمی ایران اجرایی شود.

تامین تکنولوژی روز از طریق چینی ها 
عباس زاده همچنین درباره نقش نبود دانش فنی در عقب ماندگی صنعت پتروشیمی ایران هم گفت: دسترسی به تکنولوژی از روش های متعددی امکان پذیر است. مطالعات مختلفی  روی این روش های تامین تجهیزات و دانش فنی روز  صورت گرفته است. هم اکنون با واسطه ها و از طریق بازار چین می توان اکثر تکنولوژی روز را دریافت کرد. بنابراین مشکل اصلی ما نبود تکنولوژی نیست. ما در شرکت  NPC  نقشه راهی را طراحی کرده ایم و به سرمایه گذاران کمک می کنیم تا از این طریق تکنولوژی مورد نیاز خود را جذب کنند.

بعد از پاندمی  کرونا و تعطیلی بازار چین شاهد افت حدود ۳۰ درصدی قیمت محصولات در نیمه نخست سال گذشته بودیم. اما در نیمه دوم روند روبه رشد قیمت ها شروع شد. با این وجود حدود ۱۵ درصد درآمد ما کاهش پیدا کرد

افت ۱۵ درصدی درآمدهای پتروشیمی در سال گذشته 
مدیر برنامه‌ریزی و توسعه شرکت ملی صنایع پتروشیمی همچنین درباره تاثیر پاندمی کرونا بر فروش محصولات پتروشیمی گفت: ۷۰ درصد محصولات ما صادراتی است و تنها ۳۰ درصد آن در داخل مصرف می شود. به همین دلیل هر گونه تغییر قیمت در بازارهای جهانی درآمدهای ارزی ما را تحت تاثیر قرار می دهد.

به گفته او، بعد از پاندمی  کرونا و تعطیلی بازار چین شاهد افت حدود ۳۰ درصدی قیمت محصولات در نیمه نخست سال گذشته بودیم. اما در نیمه دوم روند روبه رشد قیمت ها شروع شد. به خصوص در ۳ ماه پایانی سال قیمت تا حد زیادی بازگشت. همین مساله موجب شد که حدود ۱۵ درصد درآمد صادراتی ما کاهش پیدا کند.

افزایش صادرات به کشورهای همسایه 
عباس زاده همچنین درباره توسعه بازارهای صادراتی محصولات پتروشیمی، گفت: متاسفانه تنوع کمی در بازار صادراتی داشته و در سال های گذشته بیشتر محصولات ما به چین صادر می شده است.  البته به تازگی بازارهای منطقه را هدف گذاری کرده و به دنبال افزایش تعاملات با این کشورها هستیم.

به گفته او، عراق و افغانستان در رتبه های دوم و سوم بازارهای صادراتی ما قرار گرفته اند. در حالیکه در گذشته هند در جایگاه دوم قرار داشت. البته صادرات به هند همچنان ادامه دارد و جز بازارهای هدف ما محسوب می شود.

مدیر برنامه‌ریزی و توسعه شرکت ملی صنایع پتروشیمی معاون شرکت صنایع پتروشیمی همچنین از افزایش صادرات به امارات و ترکیه هم خبر داد گفت: سهم ۴ کشور همسایه (عراق، افغانستان، ترکیه و امارات) در گذشته کمتر از ۲ درصد بود اما حالا این رقم به حدود ۵ درصد رسیده است.   

او همچنین گفت: البته بزرگترین بازار صادراتی ما همچنان چین بوده و بیش از ۵۰ درصد صادرات محصولات پتروشیمی به این کشور انجام می شود.

عباس زاده با اشاره به اینکه نزدیک به ۶۰ سالی که از عمر صنعت پتروشیمی می‌گذرد و نزدیک ۱۰۰ میلیون تن ظرفیت داریم، تصریح کرد: باید به توسعه هوشمند صنعت پتروشیمی بپردازیم که به این منظور کیفی کردن صنعت پتروشیمی و توسعه سبد محصولات پتروشیمی در حال انجام است و در آینده نزدیک شاهد صنعت کیفی‌تر خواهیم بود.

کد خبر: ۹۴٬۱۴۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha