۳۰ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۰
شوق توریستی شرق به دروازه غرب
یادداشت میهمان؛

شوق توریستی شرق به دروازه غرب

«دکتر سید جلال ابراهیمی» در یادداشتی نوشت: با اینکه مسائل مربوط به بازار مشترک اروپا و گرایش اردوغان به چین هنوز حل نشده، ولی ترک ها تلاش خود را برای رسیدن به ۳۰ میلیون توریست چندبرابر کرده اند.

سید جلال ابراهیمی؛ بازار: ترکیه در سال ۲۰۱۹ چهل و پنج میلیون توریست و گردشگر داشت و اگر رقم درآمد حاصله از هر توریست را ۲۰۰۰ دلار محاسبه کنیم، درآمدی برابر با ۹۰ میلیارد دلار به دست می آید و این امر نشان می دهد که ترکیه در این سال رکورد گردشگری را شکست.

در سال گذشته ترکیه با یک رکورد شکنی دوم مواجه شد و البته این بار منفی بود؛ یعنی تعداد توریست وارده به ۱۳ میلیون نفر افول کرد؛ رقمی با ۵/۳ برابر سقوط در تعداد و این رقم در همه حوزه ها هم توریست داخلی و خارجی و هم گردشگری کوهستانی، دریایی، و سایر .... رخ داد.

در سال جاری اهداف تعیین شده، دو سوم سال ۲۰۱۹ و یا دو برابر سال ۲۰۲۰ است؛ یعنی سی میلیون نفر و این تعداد در دیدگاه های وزارت گردشگری و منابع تحقیق و بررسی صنعت توریست و آنالیزورها بیان می شود.

لزوما باید گفت که دولت ترکیه و صاحبنظران صنعت گردشگری برای سال ۲۰۲۱ رقمی برابر با پنجاه میلیون توریست در نظر گرفته بودند که به دلیل مقابله با بیماری کرونا بالا جبار به این آمار یعنی ۳۰ میلیون نفر تن داده اند.

صد البته، آنها برنامه ریزی های مشخص و اهداف اجرایی قابل عملیات را در جداول خود تعیین کرده بودند و جلسات و نشست ها و بودجه ای قابل توجهی برای رسیدن به این اهداف هزینه شده بود، اما کرونا تمامی اهداف و خواسته ها را در هم ریخت و درهای صنعت گردشگری ترکیه یکی پس از دیگری بسته شد، گرچه تلاش ها و برنامه ریزی ها برای مواجهه با این پدیده جهانی همچنان ادامه  دارد.

در سال ۲۰۱۹ از چهل و پنج میلیون توریست وارده هفت میلیون نفر گردشگر روسی یعنی یک هفتم کل توریست وارده از روسیه بود.

آلمان با پنج میلیون توریست و انگلستان با ۵/۲ میلیون توریست در ردیف های دوم و سوم بودند و این سه کشور در مجموع یک سوم توریست ترکیه را تامین کردند.

امسال انگلیس حتی حاضر نشد مسابقه دو تیم فوتبال انگلیسی را در ترکیه برگزار کند. سر مقاله نویس روزنامه دنیای ترکیه در این مورد نوشت که: امسال امیدی به توریست روسی نیست چون همه چیز در روسیه زیر نظر پوتین و هیات اجرایی او است چون روس ها هنوز خاطره هواپیمای سوخوز ساقط شده در ترکیه را از ذهن خود پاک نکرده اند.

انگلیس و کشورهای اروپایی در حوزه اژه

 آنالیزورهای صنعت توریست ترکیه این مهم را در نوشته های خود پیوسته گوشزد می کنند که اگر این بحران ادامه یابد، شاید در چارچوب و یا به نام سرمایه گذاری فلان و .... شخص و یا بنیاد شرق دور در خرید تاسیسات، با پرداخت بدهی های معوق و یا مشارکت مناطق و مراکز توریستی بدهکار یا متوقف را در اختیار گرفته و یا تصاحب کنند و بتوانند پایگاهای خود را در این کشور برای حضور سریع در بازارهای اروپا و حوزه دریای مدیترانه تجهیز نمایند.

مسائل مربوط به بازار مشترک اروپا و گرایش اردوغان به چین مسائلی است که هنوز دولت اردوغان نتوانسته آن را حل کند ولی با این شرایط ترک ها تلاش خود را برای رسیدن به رقم ۳۰ میلیون توریست یعنی ارقام ۲۰۱۸ چند برابر کرده اند.

درست است که دولت با پرداخت کرایه ها و قسمتی از هزینه های بنگاه های توریستی و موسسات وابسته به این صنعت به طور نسبی سعی در کم کردن فشار بار بیکاری کافه رستوران ها، کافی شاپ ها، هتل ها و .... را دارد و پرداخت ها و دیرکردهای بانکی را معوق کرده است، ولی این امر نمی تواند به طور متمادی ادامه یابد.

گفته می شود بعضی از کشورهای شرق دور از همین الان برای خرید و یا شراکت با هتل ها و مراکز توریستی ترکیه دندان تیز کرده اند.

کد خبر: ۹۳٬۹۰۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha