۲۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۰:۳۴
 اصلاح نظام بانکی لازمه جهش تولید است
کارشناس مسائل اقتصادی:

اصلاح نظام بانکی لازمه جهش تولید است

نعمتی، کارشناس مسائل اقتصادی اظهارکرد: نظام تولید زمانی در جامعه شکل خواهدگرفت که آحاد جامعه به پول دسترسی داشته باشند و کسب و کاری ایجاد کنند که این مهم نیازمند تغییرات و اصلاحات در نظام بانکی است.

به گزارش بازار، محمد نعمتی، کارشناس مسائل اقتصادی از سازوکارهای نظام بانکی کشور انتقاد کرد و گفت: اصلاحات در چارچوبی که خودش معیوب و مولد فقر و رانتی است، راه به جایی نمی برد.

وی با بیان اینکه نظام اقتصادی ایران در پنجاه سال گذشته مبتنی بر توزیع رانت منابع طبیعی بوده گفت: به همین دلیل است که حجم پول از پنجاه سال قبل تا به الان به ۷۰ هزار برابر خود رسیده است؛ نقدینگی ۵۰ میلیارد تومانی سال ۱۳۵۰ امروز به ۳ هزار و ۶۰۰ هزار هزار میلیارد تومان افزایش پیدا کرده است.

کارشناس مسائل اقتصادی با تصریح بر اینکه سیستم اقتصادی ما ارتباطی به بخش حقیقی و تولید ندارد افزود: بخش واقعی تولید در این پنجاه سال فقط دو برابر شده اما وضعیت رفاهی جامعه نسبت به پنجاه سال گذشته حدود ۳۰ درصد کاهش یافته است.

نعمتی تغییر رویکرد به شبکه بانکی را از جمله برنامه های دکتر قاضی زاده هاشمی عنوان کرد و گفت: نگاه خوش بینانه و سنتی به بانک که در این سالها حاکم بوده اینکه بانک پول های سپرده گذاری شده را به افراد نیازمند در قالب تسهیلات می پردازد و همین رویکرد ساده انگارانه باعث شده که عمده تسهیلات به دهک های خاص پرداخته شود.

وی یکی از راهکارها برای مدیریت نقدینگی را در تغییر رویکرد به بانکها عنوان کرد و گفت: در هشت سال گذشته به طور متوسط برای هر ایرانی ۴۰۰ میلیون تومان پول چاپ شده و از طرفی رشد اقتصادی هم وجود نداشته، در این میان بخش بانکی نیز از رانت انحصار چاپ پول تحت عنوان رقابت و خصوصی سازی استفاده کرد و تورم ۵۰ درصدی را رقم زد.

کارشناس مسائل اقتصادی با اشاره به اینکه تنها کمتر از ۲۰ درصد افراد حدود ۸۰ درصد تسهیلات بانکی را دریافت می کنند گفت: با تأسیس بانک های خصوصی، یک رقابتی بین تعداد افرادی خاص و بانکداران گردن کلفت برای چپاول مایملک دهک های پایین شکل گرفت.

نعمتی اظهارکرد: نظام تولید زمانی در جامعه شکل خواهدگرفت که آحاد جامعه به پول دسترسی داشته باشند و بتوانند کسب و کاری ایجاد کنند و این مهم نیازمند تغییرات و اصلاحات در نظام بانکی است.

وی با بیان اینکه تولید در فضای رانتی معنا ندارد گفت: برای ایجاد فضای تولید، لازم است که بخش های غیرمولد فضایی در اختیار نداشته باشند.

کارشناس مسائل اقتصادی تأکیدکرد: تا زمانی که فضا برای فعالیت غیرمولد و رانت و فساد و جرم باز باشد اما از طرفی تولیدکننده گرفتار مالیات و تأمین اجتماعی باشد فضای تولید هم شکل نخواهد گرفت.

کد خبر: ۹۳٬۸۹۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha