۲۶ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۱
رهبران G۷ تلاش می کنند تا با پروژه زیرساختی به رقابت چین بپردازند

رهبران G۷ تلاش می کنند تا با پروژه زیرساختی به رقابت چین بپردازند

پروژه «ساخت دنیای بهتر از قبل» جهت رقابت با طرح یک کمربند یک جاده چین مطرح شده است.

بازار؛ گروه بین الملل: گروه جی هفت (G۷) از یک طرح زیربنایی قابل توجه برای کمک به کشورهای کم درآمد جهت مقابله با ابتکار یک کمربند یک جاده چند میلیارد دلاری چین رونمایی کرده اند.

روزنامه آمریکایی نیویورک‌تایمز در این خصوص گزارش کرد، بایدن روز شنبه از کشورهای اروپایی و ژاپن درخواست کرد تا به  به منظور مقابله با نفوذ سیاسی و اقتصادی چین در جهان، به کشورهای در حال توسعه صدها میلیارد دلار بودجه تخصیص دهد تا دیگر برای جاده‌های جدید، راه‌ آهن، بنادر و شبکه‌های ارتباطی به چین وابسته نباشند.

ابتکار کمربند و جاده یک طرح سرمایه‌گذاری در زیربناهای اقتصادی بیش از ۶۰ کشور جهان و توسعه دو مسیر تجاری «کمربند اقتصادی راه ابریشم» و «راه ابریشم دریایی» است که در مرکز سیاست خارجی «شی جین پینگ» رئیس‌جمهور چین قرار دارد و هم‌اکنون در سراسر آفریقا، آمریکای لاتین و خود اروپا گسترش یافته است.

رهبران گروه جی ۷ با وعده اختصاص صدها میلیارد سرمایه گذاری زیرساختی برای کشورهای با درآمد کم و متوسط، روز شنبه گفتند که مشارکتی ارزش محور، با استاندارد بالا و شفاف را ارائه خواهند داد.

این خبر زمانی منتشر شد که رهبران کشورهای ایالات متحده، کانادا، انگلستان، آلمان، ایتالیا، فرانسه و ژاپن در استراحتگاه ساحلی خلیج کاربیس در جنوب غربی انگلیس دور هم جمع شده بودند.

هدف اصلی پروژه ساخت «دنیای بهتر از قبل» با حمایت رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا «جو بایدن»، رقابت با ابتکار یک کمربند یک جاده چین است ، که به دلیل سرمایه گذاری در کشورهای کوچک با بدهی غیرقابل کنترل بسیار مورد انتقاد قرار گرفته است. کاخ سفید در بیانیه ای گفت که هدف این طرح کمک به کشورهای در حال توسعه است که مشکلات اقتصادی آنها با بیماری همه گیر COVID-۱۹ تشدید شده است.

«آنگلا مرکل»، صدراعظم آلمان که کشورش سرمایه گذاری عظیمی در چین دارد، طرح پیشنهادی واشنگتن را ابتکاری مهم دانست که در آفریقا بسیار مورد نیاز است.

وی گفت: ما نمی توانیم عقب بنشینیم و بگوییم که چین این کار را انجام خواهد داد و جاه طلبی گروه جی هفت این است که برای تعدادی از کشورهای جهان که هنوز توسعه نیافته اند، یک برنامه مثبت داشته باشد ... من از این طرح استقبال می کنم.

در واقع پروژه B۳W طرحی بود که مقامات آمریکایی برای تصویب آن تلاش می کردند و به وضوح از دیگر رهبران جی هفت می خواستند که از آن پشتیبانی کنند. مقامات آمریکایی معتقدند که طرح ساخت دنیای بهتر از قبل بیشتر از طرح یک کمربند یک جاده چین متناسب با استانداردهای بین المللی محیطی و کار خواهد بود.

گرچه این ایده جاه طلبانه ای است اما خیلی دیر به وجود آمد. طرح یک کمربند یک جاده چین هشت سال است که مطرح شده و اجرا می شود. بنابراین طرح چین درعمل وجود دارد اما طرح واشنگتن فعلا در حد یک رویاست.

تأمین اعتبار پروژه B۳W همچنان یک علامت سوال بزرگ است، زیرا مقامات آمریکایی تخمین زده اند که هزینه اجرای این طرح تا سال ۲۰۳۵ حدود ۱۴ هزار تریلیون دلار خواهد بود.
هم چین و هم کشورهای عضو جی هفت امیدوارند که شرکای تجاری خود را متنوع کنند، خصوصاً با توجه به رکود اقتصادی مرتبط با ویروس کرونا. آنچه چین انجام می دهد و همچنین آنچه سایر کشورهای جی هفت انجام می دهند این است که تلاش می کنند استقلال بیشتری داشته باشند.

 در حالی که گروه جی ۷ موافقت کرد برای رقابت با چین تلاش کند، وحدت کمتری در مورد موضع گیری خصمانه علیه پکن در این گروه وجود داشت. کانادا، انگلستان و فرانسه تا حد زیادی موضع بایدن یعنی مقابله با چین را تأیید کردند، در حالی که آلمان، ایتالیا و اتحادیه اروپا در اولین جلسه اجلاس سران در مورد این مسئله مردد بودند.

مقامات کاخ سفید گفته اند که بایدن می خواهد رهبران کشورهای عضو جی هفت با یک صدا علیه اقدامات چین در مورد مسلمانان اویغور و سایر اقلیت های قومی در چین اقدام کنند.

مقامات چینی به تحمیل کار اجباری، کنترل منظم تولد اجباری، شکنجه و جدایی کودکان از والدین زندانی مسلمانان اویغور متهم شده اند. اما پکن ادعاهای مربوط به ارتکاب جنایت را رد می کند.

 این در حالی است که برخی از متحدان اروپایی تمایلی به جدایی از پکن قدرتمند ندارند.

کد خبر: ۹۳٬۸۶۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha