۲۷ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۶:۲۹
نیاز ضروری برای تقویت انگیزه سرمایه گذاری فعالان اقتصادی زنجان در دولت آینده
بازار گزارش می‌دهد؛

نیاز ضروری برای تقویت انگیزه سرمایه گذاری فعالان اقتصادی زنجان در دولت آینده

زنجان- سیاست های اعمال شده توسط دولت ها باعث جهت گیری ها و روش های متفاوت درتعاملات اقتصادی و تجاری می شود و باید اعتماد از بین رفته بخش خصوصی توسط دولت آینده زنده شود تا صنعت زنجان جان دوباره بگیرد.

زهرا مقدمی؛ بازار: چند سال متوالی است که مقام معظم رهبری شعار سال را در بخش اقتصادی نامگذاری می کنند ولی متاسفانه آن طور که باید تولید و اشتغال در کشور به خوبی توسعه نیافته و اقتصاد و  معیشت مردم دچار مشکل شده است.

چالش و مشکلات بر سر راه تولید و سرمایه گذار مانع مهم توسعه اقتصادی و تولید است که بی تدبیری ها و بی برنامگی ها باعث شده تا اقتصاد آن طور که باید و شاید خود را نشان ندهد و به تبع سفره های مردم هم کوچکتر شده است و قدرت خرید هم کاهش بسیار محسوسی داشته است.

استان زنجان از زیرساخت‌ها و ظرفیت‌های متعدد و تأثیرگذار در حوزه‌های مختلف  برخوردار است و این استان توان بالایی برای توسعه دارد که باید از این فرصت به خوبی استفاده شود.

نیاز ضروری برای تقویت انگیزه سرمایه گذاری فعالان اقتصادی زنجان در دولت آینده

واگذاری های غیرکارشناسی و بی تدبیری ها برخی واحدهای بزرگ صنعتی به بخش خصوصی در استان زنجان طی سال‌های اخیر باعث شده بود صنعت و اشتغال این استان دچار مشکل و چالش شود که در نهایت با ورود مستقیم ریاست قوه قضائیه، نحوه واگذاری این واحدهای مهم که بخش بزرگی از اشتغال و صنعت استان زنجان را در بر می‌گیرد، دست رانت خواران از بیت المال را کوتاه و این واحدهای بزرگ به دولت بازگردانده شدند از جمله این واحدهای بزرگ صنعتی استان شرکت ایران ترانسفو است که بیش از پنج هزار نفر مشغول به کار هستند و از بیکاری افراد زیادی جلوگیری شد.

نوسانات نرخ ارز و سنگ اندازی بانک‌ها در مسیر تولید باعث شده و فعالان تولیدی استان زنجان دچار مشکل و چالش در زمینه فعالیت‌های صنعتی شوند در این میان صنعتگران و تولید کنندگان استان خواهان برداشتن قوانین دست و پاگیر و بروکراسی های اداری هستند. 

رئیس جمهور باید وزیری را انتخاب کند که  دستش در آتش سوخته و صنعتگر باشد و پشت میز سرمایه گذار بنشیند تا بداند که چه مشکلاتی دارد

رئیس خانه صنعت استان زنجان در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه صنعتگران و فعالان اقتصادی در روز انتخابات در پای صندوق های رای حاضر می شوند، گفت: رئیس جمهور آینده باید مدیر و وزیر صنعتگر انتخاب کند تا مشکلات و درد سرمایه گذاران را لمس کرده باشد و مدیری که تخصص صنعتی و سواد صنعتی نداشته باشد نمی تواند تولید را به جلو ببرد.

سید سجاد نباتچیان با بیان اینکه ما کشور پولداری داریم ولی از فرصت و پتانسیل به خوبی استفاده نکردیم،ابراز داشت: ذخایر نفت،معادن غنی،گاز و پتروشیمی باعث شده تا دشمنان بر علیه کشور ما وارد عرصه جنگ اقتصادی شوند ولی ما از این ظرفیت ها به خوبی استفاده نکردیم و این نشان می دهد مسئولین دولتی در این خصوص کوتاهی کردند.

وی با بیان اینکه درد و مشکل مهم کشور ما اقتصاد است،گفت: رئیس جمهور باید وزیری را انتخاب کند که  دستش در آتش سوخته و صنعتگر باشد و پشت میز سرمایه گذار بنشیند تا بداند که چه مشکلاتی دارد.

این تولید کننده صنعت نساجی با بیان اینکه حذف موانع تولید و صادرات، رفع قوانین دست و پاگیر باید مد نظر رئیس جمهور آینده باشد،ادامه داد: در انتخاب وزیر صنعت،معدن و تجارت باید تخصص و سواد صنعتی در اولویت قرار گیرد.  

 مسئولان به مشکلات سرمایه گذاران واقف هستند
نباتچیان با بیان اینکه حل مشکلات اقتصادی و تقویت بخش تولید باید از اولویت‌های رئیس جمهور دولت آینده باشد،ابراز داشت: مسئولان به مشکلات سرمایه گذاران واقف هستند و بهتر از خود سرمایه گذاران درد را می دانند ولی درک نکرده و اهمیت نمی دهند و این نشان می دهد که آنها به تولید و اقتصاد بی توجه هستند.

وی افزود: ۴۲ سال است که در جبهه اقتصادی با دشمنان جنگ می‌کنیم و دشمن در هشت سال دفاع مقدس با توپ و تانک وارد جنگ شد ولی دید نمی تواند کاری بکند دست به جنگ اقتصادی زد و برنامه های خود را در همین بخش دنبال کرد ولی مسئولین با برنامه و جهادی تولید و اقتصاد را به خوبی جلو  نبردند.

این تولید کننده صنعت نساجی با بیان اینکه قوانینی که مجلس تصویب کرده از هدفمند یارانه ها گرفته تا قانون مالیات بر ارزش افزوده همه اینها دست و پای سرمایه گذار را می گیرد،افزود: باید دولت آینده زیر ساخت و راه و مسیر را برای سرمایه گذار و تولید کننده هموار کند.

نیاز ضروری برای تقویت انگیزه سرمایه گذاری فعالان اقتصادی زنجان در دولت آینده

سفارتخانه های ما هیچ خروجی ندارند
رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه فکر ما این است که در کنار فعالان اقتصادی و تولیدی باشیم،گفت: در گزینش وزرا و مدیران جامعه اقتصادی، از فکر و ایده فعالان حوزه اقتصاد استفاده شود. 

عزت الله اکبری با بیان اینکه تحریم‌ها از داخل کشور مدیریت می شود،گفت ایجاد اختلاف از درون کشور است و در حال حاضر ۹۸ درصد مشکل کشور در قوانین و مقرراتی است که اجرا نمی‌شود و در مجلس یازدهم کارهای اساسی انجام داده ایم و بحث دیپلماسی اقتصادی را برای اولین بار در کمیسیون صنایع و معادن مجلس مطرح کردیم و در حال نهایی کردن طرحی با عنوان الزام دولت به استقرار دیپلماسی اقتصادی هستیم.

وی ابراز داشت: در حال حاضر سفارتخانه های ما هیچ خروجی ندارند و ما درصدد هستیم که چهره آنها را تولیدی، اقتصادی، صنعتی و معدنی کنیم تا در دنیا ما را به این شکل بشناسند. 

هیچ فعال اقتصادی نباید زندانی شود و در صورت نیاز باید به ایجاد خط تولید و یا کارخانه‌ دیگر محکوم شود چون زندانی کردن یک تولید کننده عقلانی نیست

رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس ادامه داد: هیچ فعال اقتصادی نباید زندانی شود و در صورت نیاز باید به ایجاد خط تولید و یا کارخانه‌ دیگر محکوم شود چون زندانی کردن یک تولید کننده عقلانی نیست و به اقتصاد کشور ضربه می زند و زندانی شدن تولید کننده برای خدماتی که ارائه داده شایسته نیست.

اکبری  با بیان اینکه دولت باید زیر ساخت های لازم برای سرمایه گذار را فراهم کند،ادامه داد: بخش خصوصی با ایجاد اشتغال باری از دوش دولت بر می‌دارد و باید دولت بخش خصوصی را حمایت کند.

وی افزود: دولت باید تیم درست کند و فعالان اقتصادی و تولیدکنندگان باید میدان دار باشند و حداقل میدان داری برای فعالان اقتصادی این است که وزرا و مدیران اقتصادی را خود آنها انتخاب کنند.

رئیس اتحادیه صادر کنندگان زنجان در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه در حوزه تجارت خارجی، آزادسازی و اصلاح امور به خصوص در زمینه مجوزها برای صادرات، همچنین برداشتن مسائل و مشکلات و قوانین دست و پاگیر در حوزه تجارت خارجی باید پیگیری شود و رئیس جمهور آینده به این موارد بیشتر توجه کند،گفت: طی چند سال اخیر تعداد زیادی از تجار و صادرکنندگان به دلیل دست و پنجه نرم کردن با مشکلات نتوانستند فعالیت اقتصادی مطلوبی انجام دهند.

مهدی رنگ رونا با بیان اینکه یکی از اولویت‌های دولت آینده در حوزه اقتصاد به ویژه بازرگانی خارجی برداشتن  قوانین دست و پاگیر و رفع مشکلات است،ادامه داد: باید بخشنامه‌ها و قوانین دست و پا گیر توسط دولت جدید برداشته شود.

وی با بیان اینکه در حوزه بازرگانی داخلی نیز با توجه به مشکلاتی که در حوزه‌های مختلف از جمله تأمین کالاهای اساسی و نهاده‌های دامی وجود دارد باید به تامین کالاهای اساسی بیشتر توجه شود،گفت: برای حل مشکلات امروز کشور نیاز به مدیرانی جهادی داریم. 

 مدیر صنایع باید مشکلات کارخانجات را به خوبی لمس کرده و در خدمت صنایع باشد و اعتماد به بخش خصوصی در دولت آینده در حوزه اقتصاد جزو موفقیت‌های دولت باشد

رئیس اتحادیه صادر کنندگان زنجان با بیان اینکه مدیر صنایع باید مشکلات کارخانجات را به خوبی لمس کرده و در خدمت صنایع باشد،ادامه داد: اعتماد به بخش خصوصی در دولت آینده در حوزه اقتصاد جزو موفقیت‌های دولت باشد.

رنگ رونا با بیان اینکه بخش خصوصی چابک است و می‌تواند کارهای تعریف شده را به خوبی انجام بدهد،بیان داشت:  برای چابک‌سازی و توسعه اقتصاد باید کمی از حوزه اقتصاد دولتی به سمت اقتصاد آزاد حرکت کرد و در این میان بخشنامه‌ها در حوزه تجارت خارجی  اصلاح شود.

مدیر عامل یک واحد تولیدی حوزه نساجی در استان زنجان  در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه استان زنجان به منطقه ویژه اقتصادی تبدیل شده است،گفت: مواد اولیه وارد این منطقه شده به تولید رسیده و سپس به صادرات منتهی شود.

محمود ضرابی با بیان اینکه اکثر مناطق آزاد و ویژه اقتصادی به منبع و دروازه قاچاق تبدیل شده است،ادامه داد: یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های ما در استان زنجان این است که منطقه ویژه اقتصادی زنجان از همین ابتدا به گونه‌ای جانمایی و تعریف شود که معضل قاچاق به منطقه ویژه اقتصادی زنجان ورود پیدا نکند.

وی ابراز داشت: زنجان قطب نساجی در کشور است و باید فعالان این حوزه به خوبی حمایت شوند و سهم کارفرما از پرداخت بیمه تأمین‌اجتماعی که ۲۳ درصد است به حداقل ۱۵ درصد کاهش یابد و یکی دیگر از دغدغه‌های صنعت نساجی و پوشاک زنجان مربوط به ارزش‌افزوده است که باعث شده آسیب زیادی به این بخش وارد شود.

مسئولین دولتی برای ورود سرمایه گذار به استان سنگ‌اندازی می‌کنند و باید دلیل این کارشکنی‌ها برای فعالان اقتصادی استان مشخص شود

نایب رئیس دوم اتاق بازرگانی زنجان با بیان اینکه تسهیلات هفت میلیارد تومانی به هیچ وجه جوابگو نیست،گفت:  تسهیلات باید حداقل باید به ۳۰ میلیارد تومان افزایش یابد.

ضرابی با بیان اینکه مسئولین دولتی برای ورود سرمایه گذار به استان سنگ‌اندازی می‌کنند، ادامه داد: باید دلیل این کارشکنی‌ها برای فعالان اقتصادی استان مشخص شود.

رئیس‌جمهور باید برنامه‌محور باشد
رئیس اتاق بازرگانی زنجان در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه یکی از وظایف مهم  رئیس‌جمهور آینده بازگرداندن شفافیت در همه امور است،گفت: دولت آینده باید با مردم صادق بوده و بتواند صادقانه با مردم صحبت کند.

علی یگانه فرد با بیان اینکه بخش خصوصی طی سال‌های اخیر آسیب زیادی را در حوزه بروکراسی اداری و نیز مسائل مربوط به بانک متحمل شده است،ادامه داد: با شعار نمی‌توان امور مربوط به کشور را اداره کرد و رئیس‌جمهور آینده باید بیش از هر چیز برای کارهای خود برای چهار سال آینده برنامه داشته باشد.

نیاز ضروری برای تقویت انگیزه سرمایه گذاری فعالان اقتصادی زنجان در دولت آینده

وی ابراز داشت: رئیس‌جمهور باید برنامه‌محور باشد و با شعار و انجام کارهای نمایشی نمی‌توان وضعیت کشور را بهتر و سامان داد.

رئیس اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی استان زنجان با بیان اینکه رئیس‌جمهور آینده باید نشاط و امید از دست رفته را به جامعه بازگرداند،ادامه داد: امروز یک نوع بی‌اعتمادی در اقشار مختلف جامعه و به تبع آن در بخش صنعت به وجود آمده است که باید این بی اعتمادی از بین برود.

یگانه فرد افزود: فعالان عرصه صنعت طی سال‌های اخیر با توجه به وجود بخشنامه‌های متعدد و دست و پاگیر انگیزه فعالیت خود در عرصه اقتصادی را از دست دادند و باید انگیزه سرمایه گذاری در استان تقویت شود.

نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه در مجلس فعلی روی ریشه ها دست گذاشته و روی مشکلات به طور اساسی کار می‌کنیم،گفت: رشد تولید ما در ۲۰ سال گذشته ۳۲ درصد بوده یعنی فقط ۳۲ درصد افزایش تولید داشتیم و در نقدینگی بیش از ۱۰ هزار درصد رشد داشتیم.

طاهری ابراز داشت: در کشور درختی به نام درخت مشکلات داریم و در ۳۲ سال گذشته هیچکس به مشکلات به صورت ریشه‌ای نپرداخته و  فقط شاخ و برگ‌ها را زدند و دولت جدید باید زیر ساخت های لازم برای حضور سرمایه گذاران را فراهم کند چرا که توسعه اقتصادی با تولید محقق می شود.

وی با بیان اینکه بانکداری ما با این روش فعلی مشکلات غیرقابل جبرانی را برای کشورمان در پی دارد،بیان داشت: باید ساختار بانکی و بانک مرکزی اصلاح شود و در همه جای دنیا برای امتیاز دادن به بانک مرکزی دو مسئله تورم و ارزش پول ملی را ارزیابی می‌کنند و بانک وظیفه دارد روی این دو مورد مانور دهد.

طی سال های اخیر سنگ اندازی در پای تولید کنندگان و قوانین دست و پاگیر باعث شده تا اعتماد بخش خصوصی به دولت کمرنگ شود که باید در دولت جدید این مهم زنده شود. 

کد خبر: ۹۳٬۸۴۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha