۲۴ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۹
تبدیل قزوین به قطب اصلاح ارقام ۳ محصول باغی در کشور
رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی قزوین خبر داد

تبدیل قزوین به قطب اصلاح ارقام ۳ محصول باغی در کشور

قزوین- رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان قزوین گفت: این استان به قطب اصلاح ارقام سه محصول باغی شامل انگور، زیتون و پسته در کشور تبدیل شده است.

به گزارش بازار به نقل از روابط جهاد کشاورزی قزوین، بابک قرالی در این باره اظهار کرد: قزوین از قطب‌های اصلی تولید انگور و زیتون در کشور به شمار می‌رود و در تولید پسته نیز طی سال‌های اخیر جهش بالایی داشته است.

وی افزود: به منظور ارتقای کیفیت این محصولات باغی و مقابله با چالش‌های پیش روی باغداران، اصلاح ارقام این محصولات طی سال‌های اخیر در مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی قزوین در دستور کار قرار گرفته است.

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان گفت: از طریق فعالیت‌های تحقیقاتی و سرشاخه کاری و پیوند موفق به تولید ارقام جدید انگور از جمله رقم مینودر و امین شده ایم که برای تازه خوری بسیار مناسب هستند و می‌توانند با کیفیت بالا در بازارهای داخلی و خارجی عرضه شوند.

وی افزود: ارقام جدید زیتون نیز که در این مرکز تولید و کشت شده اند نیز برای روغن کشی مناسب است و کیفیت بسیار خوبی دارند.

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان گفت: ارقام جدید پسته تولید شده نیز مقاوم به سرما و شرایط خشکی هستند.

وی افزود: کار سرشاخه کاری و کشت ارقام جدید انگور در پنج هکتار و زیتون و پسته نیز هر کدام در ۲ هکتار از باغ‌ها به صورت نمونه و الگویی انجام شده و نتایج حاصله برای بهره گیری در باغ‌ها به باغداران ارایه شده است.

قرالی افزود: در تولید بذور جدید گندم دیم نیز فعالیت‌های قابل توجهی در مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان انجام شده و این مرکز در تولید رقم باران در قالب طرح ایران سیمیک و معرفی آن به گندم کاران مشارکت داشته است.

استان قزوین دارای ۴۸۹ هزار هکتار زمین کشاورزی است که از این تعداد حدود ۷۶ هزار هکتار آنرا باغ‌های میوه تشکیل می‌دهند و سایر به زمین‌های زراعی اختصاص دارد.

کد خبر: ۹۳٬۷۶۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha