۲۶ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۶
لزوم توجه به تحولات بین‌المللی در حفظ پویایی حمل و نقل ایران| بلوکهای تجاری منطقه نادیده گرفته نشود
گفتگوی بازار با کارشناس حمل ‌و نقل بین المللی؛

لزوم توجه به تحولات بین‌المللی در حفظ پویایی حمل و نقل ایران| بلوکهای تجاری منطقه نادیده گرفته نشود

«ساسان زاهدی» معتقد است که بی‌توجهی به تحولات بین المللی و پیامدهای احتمالی آنها نه تنها در بلند مدت یا میان مدت که حتی در کوتاه مدت نیز بر نظام حمل ونقل بین‌المللی ایران اثرگذار است.

تهمینه غمخوار؛ بازارارتباط موثر با کشورهای همسایه، از عوامل اصلی رشد اقتصادی و امنیت یک کشور است که هرچه موقعیت آن کشور در زنجیره تأمین جهانی و شاهراه های حمل و نقل بین المللی بار و مسافر تقویت شود، امنیت ملی نیز بهبود می یابد.

ایجاد این ارتباط موثر زمانی که از طریق یک سامانه حمل و نقل کارا یعنی برخورداری از سرعت بالا، هزینه کم، دسترسی آسان و فرآیندهای ساده، ارتباطی موثر برقرار سازد، می تواند در مناسبات و تجارت بین المللی نقش مهمی را ایفا نماید.

موقعیت جغرافیایی ایران در محل تلاقی کریدورهای تجاری شمال_جنوب و شرقی_غربی این فرصت را فراهم کرده تا کشور نقشی کلیدی در تجارت بین المللی ایفا نماید. از این رو داشتن سیستم حمل و نقل کارا یعنی کاهش زمان و هزینه سفر که در ترانزیت و تسهیل تجارت نقش آفرین باشد، از اهداف بخش حمل و نقل کشور است.

«ساسان زاهدی»، کارشناس مسائل بین المللی حمل ‌و نقل در خصوص راههای حفظ پویایی حمل و نقل ایران به خبرنگار بازار گفت: عبارت اثر بال زدن یک پروانه در گوشه ای از جهان و ایجاد طوفان در گوشه‌ای دیگر از جهان که به آن اثر پروانه‌ای گفته می‌شود، بارها به عناوین مختلف و در حوزه‌های گوناگون توسط صاحبنظران، مدیران و سیاستمداران کشورهای مختلف بیان گردیده است.

وی افزود: گذشت زمان، اثر این امر را در عرصه های اقتصادی به انحای مختلف نشان داده  و به نظر می‌رسد هر چه به زمان حال نزدیکتر شده‌ایم، جلوه عینی این موضوع، بیش از پیش عینیت یافته است.

کارشناس حوزه بین الملل حمل و نقل اضافه کرد: شاید در حدود ۴۰ سال یا حتی ۳۰ سال پیش، نظام حمل و نقل بین‌المللی ایران که البته بسیار محدودتر و ساده‌تر از امروز آن بود، توجهی به تحولات سیاسی، فنی و اقتصادی در جهان و حتی کشورهای همسایه نیز نشان نمی‌داد؛ اما امروز به جرات می‌توان گفت که بی‌توجهی به آن تحولات و پیامدهای احتمالی آنها بر تقاضای حمل و نقل بین‌المللی در ایران، نه تنها در بلند مدت یا میان مدت که حتی در کوتاه مدت نیز می‌تواند آثار منفی و یا مثبتی بر نظام حمل و نقل بین‌ المللی ایران داشته باشد.

زاهدی تصریح کرد: لذا، در این میان ضروری است با شناخت نسبی این تحولات، کوشش در پیشینه نمودن پیامدهای مثبت آنها و کمینه ساختن پیامدهای منفی آنها داشت.

وی افزود: مهمترین تحولات اقتصادی، سیاسی و نظامی در عرصه بین‌الملی که می‌تواند موجب افزایش یا کاهش تقاضا برای حمل و نقل بین‌المللی ایران گردد به قرار زیر است:

۱ـ نتیجه مذاکرات وین میان جمهوری اسلامی ایران با طرفین سابق برجام: به صورت مستقیم بر میزان صادرات، واردات، ترانزیت، مبادلات بانکی، مسائل بیمه‌ای و شرایط عمومی اقتصادی کشور اثر خواهد داشت.

۲ـ‌ اختلافات تجاری میان قطبهای اصلی اقتصادی جهانخصوصاً بین‌ آمریکا و چین و جنگ تعرفه‌ای میان آنها با توجه به سهم تجارت دو کشور و حجم اقتصاد هر یک از این دو کشور، هرگونه اتفاق ولو کوچک و اندک، تأثیرات قابل توجهی بر اقتصاد جهان و سایر کشورها خواهد داشت.

۳ـ نوسانات نرخ ارزهای مهم جهان: در این بین کاهش یا افزایش طبیعی یا مصنوعی قیمت ارزهای عمده جهان نظیر دلار، یورو، یوان، روبل، روپیه هند و ... به انحای مختلف بر مسائل اقتصادی و تجاری جهان و از جمله ایران تأثیر خواهد داشت.

استفاده از IT، هوش مصنوعی، اینترنت اشیاء، رمز ارزها، افزایش تعداد شناورهای اقیانوس پیمای بزرگ در ابعاد مختلف هم بر عرضه و تقاضا برای خدمات حمل و نقل جهت جابجایی کالا و مسافر اثر خواهد داشت

۴ـ تحولات فناوری: استفاده از IT، هوش مصنوعی، اینترنت اشیاء، رمز ارزها، افزایش تعداد شناورهای اقیانوس پیمای بزرگ و ... که در ابعاد مختلف هم بر عرضه و تقاضا برای خدمات حمل و نقل جهت جابجایی کالا و مسافر اثر خواهد داشت و هم اینکه فرایندها و سیستم‌های ارائه خدمات حمل و نقل (اعم از ناوگان، بازرگانی، سیستم های رزرواسیون،  و ...) را دستخوش تغییرات خواهد نمود.

۵ـ اختلافات سیاسی و نظامی میان کشورها: در این حوزه نیز رویارویی میان چین و آمریکا در دریای چین جنوبی و اقیانوس آرام و تنگه مالاگا می‌تواند مسیرهای اصلی حمل و نقل جهان را دستخوش تحولات نموده و بر رونق یا رکورد مسیرهای موجود و یا مسیرهای احتمالی جدید اثر گذارد.

۶ـ تغییرات اقلیمی: نه تنها باعث جابجایی و یا تغییر قطبهای تولید (خصوصاً در بخش کشاورزی) و یا تغییر مسیرهای تجاری می‌گردد بلکه باعث اتفاقات دیگری نظیر ایجاد مسیر جدید دریایی در حاشیه قطب شمال شده که این مسیر جدید خود کریدور تازه ای در عرصه حمل و نقل بین‌المللی محسوب می گردد.

۷ـ میزان و سرعت واکسیناسیون کرونا در ایران و جهان: با توجه به اثر شدید شیوع کرونا بر کاهش فعالیت‌های اقتصادی در جهان و نیز در نظر گرفتن اثر مستقیم واکسیناسیون بر بازگشایی فعالیت‌های اقتصادی، توجه به این موضوع و آماده ساختن سیستم حمل و نقل کشور برای پاسخگویی به نیازهای واصله حائز اهمیت است.

با توجه به اثر شدید شیوع کرونا بر کاهش فعالیت‌های اقتصادی در جهان و نیز در نظر گرفتن اثر مستقیم واکسیناسیون بر بازگشایی فعالیت‌های اقتصادی، آماده ساختن سیستم حمل و نقل ایران برای پاسخگویی به نیازهای واصله حائز اهمیت است

۸ـ پیدایش و ایجاد بلوک‌های تجاری منطقه‌ای: شاید ۳۰ سال پیش در ایران توجهی به پیدایش آسه آن، همکاری اقتصادی آسیا و اقیانوسیه و ... از جانب هیچکس صورت نگرفت، لیکن ایجاد این قطبها و تجمیع مثلاً ۱۰ اقتصاد، الزاماً به معنای ۱۰ برابر شدن حالت اولیه نبوده بلکه سینرژی و قدرتی بیش از ۱۰ برابر حالت اولیه،در بلوک جدید ایجاد شده، متجلی گردیده‌ است و امروزه به نظر می‌رسد که بی‌تفاوتی نسبت به ایجاد اینگونه بلوک ها به منزله نوعی غفلت و حتی حالت انفعالی داشتن محسوب گردد که باید این رخوت زدگی در رصد تحولات، از سیستم حمل و نقل کشور، زدوده شود.

۹ـ توجه ویژه به شرایط کشورهای همسایه: این امر در ابعاد مختلف اقتصادی، سیاسی، نظامی و حتی فرهنگی ضروری می‌باشد تا بتوان با اثرگذاری و نه فقط اثرپذیری، نسبت به تعقیب و پیگیری اهداف و منافع ملی کشور همت گمارد و بی‌شک در این بین، انتقال نظر و تجربیات فعالین صنعت حمل و نقل به برنامه‌ریزان و سیاستگذاران کشور در قوای مقننه و مجریه (اعم از وزارت راه و شهرسازی، وزارت امورخارجه، صمت، برنامه و بودجه و ...) ضروری می‌باشد.

۱۰ـ تغییرات سازمانی در موسسات حمل و نقلی و توجه به صرفه جویی ناشی از مقیاس:

ادغام یا Merge شدن شرکتهای کوچک و ایجاد گروههای عظیم تجاری با هدف توجه به موضوع  صرفه جویی ناشی از مقیاس یا economy of scale  در بخشهای خدماتی از چندین سال پیش در جهان عمومیت یافت و تجربه کرونا نیز نشان داد که اینگونه شرکتها به دلیل گستردگی ناوگان، شبکه، سیستمها و ... از قابلیت تاب آوری بیشتری در شرایط بحرانی برخوردار می باشند.

لذا ضروری است در ایران نیز به این مسئله توجه شایسته صورت گیرد تا از اتلاف سرمایه های کشور و حتی سرمایه های بخش خصوصی در قالب شرکتها کوچک با هزینه های سربار بالا، محدودیت ناوگان و شبکه فعالیت، ضعف در بازاریابی حتی رقابتهای تحلیل برنده پرهیز شده و زمینه برای ایجاد و فعالیت شرکتهای توانمند فراهم گردد.

وی گفت: پیشنهاد من این است که کارشناسان، پژوهشگران و فعالین صنعت حمل و نقل کشور به این عوامل توجه داشته و ضمن تحلیل آنها، از این تحولات غفلت نداشته باشند تا منافع ملی کشور در این حوزه به نحو بهینه و مطلوب پیگیری گردد.

این کارشناس در پایان تصریح کرد که  همچنین پیشنهاد می‌گردد هر یک از موارد به عنوان یک محور پژوهشی، مدنظر علاقمندان و پژوهشگران در صنعت حمل و نقل و دانشگاهها و مراکز پژوهشی قرار گیرد.

کد خبر: ۹۳٬۶۴۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha