۱ تیر ۱۴۰۰ - ۰۸:۴۳
راه اندازی ۲ واحد تولید بستنی کام همدانی‌ها را شیرین می‌کند| صنایع تبدیلی شکل جدید به خود گرفت
بازار گزارش می‌دهد؛

راه اندازی ۲ واحد تولید بستنی کام همدانی‌ها را شیرین می‌کند| صنایع تبدیلی شکل جدید به خود گرفت

همدان- درحال حاضر ظرفیت های مناسبی برای تولید شیر در استان همدان وجود دارد کمااینکه این روزها با راه اندازی دو واحد تولید بستنی کام همدانی ها شیرین و زمینه اشتغال پایدار شماری از جوانان فراهم می شود.

 بازار؛ گروه استان‌ها: در این هوای گرم که نوید آغاز تابستان را می دهد کمتر کسی است که بتواند در مقابل یک بستنی خوشمزه مقاومت کند که البته ارزش غذایی بستنی به ارزش غذایی مواد اولیه ای که در ساخت بستنی مصرف می شود، بستگی دارد.

بستنی از قند، خامه و شیر پرچرب تهیه می شود و حاوی انرژی زیادی است اما بستنی های پاستوریزه کارخانه ای، مطمئن تر و سالم تر هستند؛ گاهی در تولید انواعی از بستنی ها شیرینی نیز به آن اضافه می شود که با این اقدام انرژی به چند برابر می رسد و مصرف زیاد بستنی موجب بروز چاقی خواهد شد.

اما به راستی مصرف بستنی صنعتی بهتر است یا بستنی سنتی؟ مدیر کل نظارت بر فرآورده های غذایی، آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو در این باره مطرح کرده که شیر به دلیل داشتن ترکیبات ویژه، مستعد آلودگی با مواد شیمیایی و باکتری ها است؛ در عین حال باید توجه کرد که در صورت عدم انجام محافظت های لازم، نور مصنوعی و نور آفتاب می تواند آثار زیانباری روی بسیاری از مواد مغذی شیر گذاشته و مزه آن را به مزه ای تحت عنوان «طعم آفتاب» که شبیه مزه مقوا و سنباده است، تغییر دهد.

با توجه به روند رو به رشد مصرف انواع بستنی در کشور و همچنین با توجه به موارد غیربهداشتی مشاهده شده، همواره مصرف بستنی‌های صنعتی نسبت به بستنی‌های سنتی در اولویت قرار می‌گیرد

بهروز جنت با اشاره به افزایش مصرف انواع بستنی در فصل تابستان به ویژه میان کودکان، گفت: با توجه به روند رو به رشد مصرف انواع بستنی در کشور و همچنین با توجه به موارد غیربهداشتی مشاهده شده، همواره مصرف بستنی‌های صنعتی نسبت به بستنی‌های سنتی در اولویت قرار می‌گیرد.

راه اندازی ۲ واحد تولید بستنی کام همدانی‌ها را شیرین می‌کند/ صنایع تبدیلی شکل جدید به خود گرفت

کارشناسان معتقدند عدم دسترسی به تسهیلات مناسب شست‌وشو، استفاده از شوینده‌ها و ضدعفونی‌کننده‌ها و آب با کیفیت عالی و همچنین استفاده از تشت‌هایی تحت عنوان ظروف فرآوری که عموما جدار آن ها پر از خراش بوده و منبع آلودگی شدید میکروبی به حساب می‌آیند، بستنی‌های سنتی را تا حد بسیار زیادی غیر قابل اعتماد می‌سازد.

این در حالی است که انواع سالم و پاستوریزه بستنی که در کارخانه‌های معتبر تولید می‌شود، این حسن را دارد که شیر آن ها سالم بوده و نکته منفی بهداشتی در مورد آن ها وجود ندارد.

همدان یکی از استان های کشور است که گاوداری و دامداری های فعال آن میزان تولید شیر خوبی دارند

استان همدان یکی از استان های کشور است که گاوداری و دامداری های فعال آن میزان تولید شیر خوبی دارند به نوعی که زنجیره تولید شیر خام در ۴ زنجیره جز اقدامات اولویت دار و محرک توسعه اقتصادی استان ذکر شده است.

از سویی شهرستان نهاوند نیز در تولید شیر استان نقش موثری دارد به نوعی که برخورداری از مراتع غنی و مناسب (۱۰۰ هزار هکتار) موجب شده ۱۲ درصد کل دام های استان و ۲۳ درصد کل شیر تولیدی استان همدان متعلق به این شهرستان باشد اما با این حال جای زنجیره های تکمیلی در این عرصه خالی است به نحوی که یکی از این موارد به کارخانه های تولید بستنی مربوط است که مخاطبان ویژه ای هم دارد.

در این راستا پای صحبت های دو تن از مردم شهر همدان نشستیم که در ادامه آن ها را می خوانید:

آقای احمدی، مردی میانسال بود که در صف خرید بستنی سنتی ایستاده بود؛ وی در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه قریب به ۳۰ سال است که از همین جا بستنی می خرد، اظهار کرد: به نظرم بستنی های سنتی خوشمزه تر هستند اما به سبب شیوع ویروس کرونا، مقداری خریدن بستنی را کاهش دادیم و این روزها، پس از حدود یکسال مجدد در حال خرید بستنی هستیم؛ چراکه نگران بودیم در صف خرید و یا همین از خانه بیرون آمدن ها درگیر کرونا شویم و از سویی، نگران شیرهای مصرفی در این بستنی ها هم بودیم.

راه اندازی ۲ واحد تولید بستنی کام همدانی‌ها را شیرین می‌کند/ صنایع تبدیلی شکل جدید به خود گرفت

یکی از بانوان همدانی که مشغول خریدن بستنی های سنتی بود نیز در گفتگو با خبرنگار بازار عنوان کرد: بستنی های پاستوریزه خیلی قیمت بالایی دارند و از سویی، طعم آن ها مانند بستنی های سنتی نیست اما برای نوه هایم همیشه بستنی پاستوریزه می خرم و امیدوارم روزی بیاید که بستنی های پاستوریزه خوشمزه تر شده و قیمت های مناسب تری داشته باشند.

وی در پاسخ به اینکه چرا برای نوه هایتان از بستنی های سنتی نمی خرید؟ اظهار کرد: بستنی های پاستوریزه تاریخ تولید و انقضا دارند و از طرفی، تمیزتر هستند و تا به حال نشده که از بستنی های پاستوریزه بخورند و مریض شوند، اما یکبار با بستنی های سنتی و دو بار با شیر سنتی مریض شده اند و این موضوع مرا نگران کرده به همین دلیل، ترجیح می دهم که از بستنی های پاستوریزه برای آن ها بخرم.

لزوم توسعه مراکز تولید بستنی های پاستوریزه ما را بر آن داشت تا در ادامه گفتگویی با حسن محمدی؛ مدیر صنایع تبدیلی و غذایی جهادکشاورزی استان همدان ترتیب داده و از وی جویای موقعیت استان در این زمینه شویم که در ادامه متن آن را می خوانید:

یک واحد بستنی در شهرک صنعتی بوعلی که قادر است بالغ بر ۱۰ تا ۱۲ نوع بستنی تولید کند با سرمایه گذاری ۲۵ میلیارد تومانی به بهره برداری رسیده و محصولات این واحد تولیدی وارد بازار شده است

حسن محمدی در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به اینکه در رابطه با تولید بستنی در استان همدان واحد تولیدی نداشتیم، عنوان کرد: خوشبختانه در سال ۹۹ یک واحد بستنی در شهرک صنعتی بوعلی که قادر است بالغ بر ۱۰ تا ۱۲ نوع بستنی تولید کند با سرمایه گذاری ۲۵ میلیارد تومانی به بهره برداری رسید که محصولات این واحد تولیدی وارد بازار شده است.

راه اندازی ۲ واحد تولید بستنی کام همدانی‌ها را شیرین می‌کند/ صنایع تبدیلی شکل جدید به خود گرفت

مدیر صنایع تبدیلی و غذایی جهادکشاورزی استان همدان همچنین از راه اندازی یک واحد بستنی در شهرستان ملایر با سرمایه گذاری ۴۵میلیارد تومانی و پیشرفت ۶۰ درصدی خبر داد و گفت: امیدواریم که با پیش بینی های انجام شده تا پایان سال این واحد به بهره برداری برسد که استان همدان در بحث تولید بستنی نیز دو  واحد و کارخانه تولید بستنی خواهد داشت.

هرچه بازار رقابت بین محصولات مختلف عرضه شده در بازار بیشتر و داغتر باشد، تولیدکنندگان صنایع مختلف بیشتر به سمت بالابردن کیفیت محصولات خود ترغیب و تشویق  می شوند

وی با تصریح بر اینکه هیچ سیاستی در جهت محدود کردن محصولات لبنی و صنایع تولیدی دیگر وجود ندارد، عنوان کرد: هرچه بازار رقابت بین محصولات مختلف عرضه شده در بازار بیشتر و داغتر باشد، تولیدکنندگان صنایع مختلف بیشتر به سمت بالابردن کیفیت محصولات خود ترغیب و تشویق  می شوند.

محمدی در پاسخ به اینکه در جهت حمایت از واحدهای تولید لبنیات در استان، آیا از ورود سایر محصولات لبنی از استان های دیگر جلوگیری به عمل می آید؟ کما اینکه در مورد واردات مرغ  به استان چنین اتفاقی افتاده است؛ گفت: مرغ یک محصول گرم و فساد پذیر است و دولت جهت تولید مرغ یارانه پرداخت می کند و  ارز چهارهزار و دویست تومانی به مرغداران تعلق می گیرد؛ به دلیل اینکه عملکرد این واحدها باید تحت نظارت استانی باشد و تولید کننده مرغ نیز باید با نظارت سازمان جهاد کشاورزی، مرغ در اختیارکشتارگاه ها قراردهند تا به بازار مصرف با قیمت مصوب عرضه شود، ولی در بحث لبنیات یا محصولات صنعتی دیگر این محصولات از نظر قانونی آزاد هستند، یارانه خاصی از طرف دولت پرداخت نمی شود و این تولیدات صنعتی نه تنها نباید به استان محدود شوند بلکه باید به استان های دیگر هم صادر شوند.

در حال حاضر بسیاری از این محصولات که تولیدی استان همدان هستند، در خوزستان و اصفهان و دیگر استان ها عرضه می شود

مدیر صنایع تبدیلی و غذایی جهادکشاورزی استان همدان در ادامه صحبت های خود با تفسیر این موضوع مطرح کرد: در حال حاضر بسیاری از این محصولات که تولیدی استان همدان هستند، در خوزستان و اصفهان و دیگر استان ها عرضه می شود.

راه اندازی ۲ واحد تولید بستنی کام همدانی‌ها را شیرین می‌کند/ صنایع تبدیلی شکل جدید به خود گرفت

محمدی با بیان اینکه این روند برای محصولات لبنی نیز صدق می کند، اظهار کرد: هرچه بازار رقابت محصولات لبنی داغ تر باشد، محصولات با کیفیت بهتری عرضه می شود و هر یک از تولیدکنندگان تلاش می کنند که در زمینه معرفی محصول تولیدی خود از دیگران پیشی گیرند.

به دنبال توسعه و تولید محصولات جدید در واحدهای فعال هستیم

مدیر صنایع تبدیلی و غذایی جهادکشاورزی استان همدان در بخش پایانی این گفتگو با اشاره به اینکه محوری ترین برنامه جهاد کشاورزی استان همدان راه اندازی واحدهای راکد و غیر فعال است، عنوان کرد: در بحث لبنیات،  ایجاد واحد جدید را در برنامه نداریم، اما به دنبال توسعه و تولید محصولات جدید در واحدهای فعال هستیم.

در حالی که توسعه و تکمیل زنجیره تولید صنایع غذایی و تبدیلی و تکمیلی در استان همدان می تواند یکی از راه های اشتغال زایی، امنیت غذایی، تامین غذای سالم، درآمدزایی و غیره باشد، موضوع بازسازی و نوسازی واحدهای صنایع لبنی و ورود به عرصه زنجیره تولید و تکمیل شیرخام نیز مطرح می شود.

موضوعی که ورود به عرصه تولید بستنی در استان همدان می تواند یکی از راه های منتهی به آن باشد؛ استان همدان در شهرستان های خود به ویژه شهرستان نهاوند به سبب حجم بالای تولیدات زراعی و محصولات باغی و فرآورده های لبنی می تواند در عرصه صنایع تبدیلی و تکمیلی در این زمینه ورود مناسبی داشته باشد و حال که قرار است راه اندازی کارخانه های بستنی در استان همدان بار دیگر کام همدانی ها را شیرین سازند، امید است تا حمایت ها از تولیدکنندگان و سرمایه گذاران در این مسیر مناسب باشد تا به سان برخی از واحدهای بستنی که در استان به تعطیلی کشیده شده اند، سرنوشت نامطلوبی را تجربه نکنند.

از سویی، شیوع ویروس کرونا و بیماری هایی که به راحتی از دام به انسان منتقل می شوند، این موضوع را گوشزد می کنند که زمان آن رسیده تا به سمت مصرف محصولات استاندارد و پاستوریزه سوق پیدا کنیم و سبک زندگی را سالم سازیم و این موضوعی است که بایستی مسئولین مربوطه و البته رسانه ها به ویژه در محصولات لبنی بر آن تاکید و فرهنگسازی در این عرصه را در پیش بگیرند.

کد خبر: ۹۳٬۶۱۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha