۲۳ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۹:۰۳
 دستمزد کارگر باید متصل به سود کارخانه شود
برنامه «زاکانی» برای افزایش بهره وری نیروی کار؛

دستمزد کارگر باید متصل به سود کارخانه شود

پیله فروش، نماینده ستاد زاکانی اتصال مزد کارگران به سود کارخانه‌ها را یکی از برنامه‌های دکتر زاکانی معرفی کرد و گفت: متاسفانه دستمزد کارگر در کشور متناسب با افزایش سود کارخانه افزایش پیدا نمی‌کند.

به گزارش بازار، میثم پیله فروش، نماینده ستاد علیرضا زاکانی با بیان اینکه ایجاد اشتغال به تنهایی کافی نیست گفت: ما در حال حاضر شاغلان فقیر بسیار زیادی داریم بطوریکه ۶۰ درصد فقرا شاغل هستند بنابراین درست کردن شغل به تنهایی برای افراد کافی نیست.

وی از تعیین حدأقل دستمزد به صورت سراسری و یکنواخت برای کل کشور به عنوان یک آسیب برای بازار کار ایران یاد کرد و گفت: ما در تهران برای کل ایران، حدأقل دستمزد تعیین می کنیم. درحالیکه طبق ماده ۴۱ قانون کار، شورای عالی کار موظف به محاسبه حدأقل مزد کارگر برای نقاط مختلف و صنایع است نه یک حداقل مزد برای کل کشور و همه صنایع.

پیله فروش با بیان اینکه ۶۰ درصد نیروی شاغل در ایران غیررسمی اند تصریح کرد: عدم اجرای قانون کار باعث شده حداقل مزدی را تعریف کنیم که اگر فردی در تهران این مزد را دریافت کند باز هم فقیر است و در بسیاری شهرستان ها نیز باعث شده که کارفرما، کارگر خود را تحت پوشش اشتغال رسمی قرار ندهد.

نماینده ستاد زاکانی تأکیدکرد: حدأقل دستمزد باید در نقاط مختلف کشور و صنایع متناسب باشد تا شغل با کیفیت و برخوردار از بیمه تأمین اجتماعی برای افراد تأمین شود.

وی تسهیل تقاضای بازار کار را به عنوان راهکار مطرح کرد و افزود: اگر حدأقل دستمزد در مناطق مختلف متناسب با شرایط زندگی تعیین شود تقاضا برای کار به طرز قابل توجهی افزایش پیدا خواهد کرد و همه می توانند یک شغل شرافتمندانه ای پیدا کنند.

پیله فروش همچنین اتصال مزد کارگران به سود کارخانه ها را یکی از برنامه های دکتر زاکانی در این بخش معرفی کرد و گفت: یکی از مشکلات کاهش بهره وری در کارگران است که دلیلش هم مشخص است چون دستمزد کارگر متناسب با افزایش سود کارخانه افزایش پیدا نمی کند.

نماینده ستاد دکتر زاکانی نیروی کار در ایران را یکی از کم بهره ورترین نیروها در دنیا دانست و افزود: متاسفانه ارتباطی بین سود کارخانه و دستمزد کارگر وجود ندارد درحالیکه طبق تعالیم و آموزه های اسلامی و مطالعات یکی از مهم ترین راهکارها برای ارتقای بهره وری نیروی کار، که باعث افزایش تولید هم خواهدشد، اتصال دستمزد به سود کارخانه است.

کد خبر: ۹۳٬۵۵۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha