۲۳ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۲
خریداران مسکن مقابل فروشندگان ناز می کنند
«بازار» گزارش می دهد

خریداران مسکن مقابل فروشندگان ناز می کنند

فعالان بازار مسکن در حالی از آغاز متفاوت معاملات مسکن در نیمه جنوبی شهر تهران در فصل بهار امسال در مقایسه با مدت مشابه سال های گذشته خبر می دهند که خریداران مسکن در مقابل فروشندگان دست برنده دارند.

بازار؛ گروه راه و مسکن: روزهای آرام از لحاظ خرید و فروش مسکن این روزها به نظر می رسد با این شرایط رکودی دست برنده خریداران مسکن را در مقابل فروشندگان افزایش دهد. فعالان بازار مسکن معتقد هستند در این روزهای رکودی معاملات مسکن، خریداران بر خلاف مواقعی که خرید و فروش رونق داشت و ناز فروشندگان را می کشیدند این روزها این خریداران هستند که قیمت تعیین می کنند و در مقابل فروشندگان دست برنده دارند.

براساس آمار رسمی همانطور که مناطق نیمه شمالی شهر در دوره رشد قیمت پیشرو بوده اند اکنون نیز در مسیر کاهش قیمت، این مناطق در ابتدای لیست قرار گرفته اند

هیبنا گزارش می دهد: در حالیکه آمارهای رسمی به سایه اندازی رکود بر روند معاملاتی املاک در ماه های نخستین سال جاری همچون سال های گذشته اشاره دارد اما برخی فعالان و کارشناسان بازار از وضعیت متفاوت معاملات در دو نیمه جنوبی و شمالی شهر خبر می دهند. به گفته آنها براساس آمار رسمی همانطور که مناطق نیمه شمالی شهر در دوره رشد قیمت پیشرو بوده اند اکنون نیز در مسیر کاهش قیمت، این مناطق در ابتدای لیست قرار گرفته اند. با این حال فعالان بازار مسکن در این مناطق عنوان می کنند معاملات خرید و فروش در این مناطق چندان قابل توجه نیست. به طوریکه از یک سو متقاضیان فقط به پرس و جوی قیمتی و مراجعه برای شناسایی فایل ها اکتفا می کنند و از سوی دیگر بخشی از فروشندگان و سازندگان همچون سال های گذشته از ارائه فایل خودداری می کنند.

با وجود چنین شرایطی در بازار املاک نیمه شمالی شهر، فعالان بازار مسکن در نیمه جنوبی از شکل گیری فصل بهار متفاوت در این مناطق خبر می دهند.

برخلاف سال های گذشته که بعد از تعطیلات نوروز تا تقریبا اواخر اردیبهشت ماه، بازار معاملات رمق چندانی نداشت اما امسال شاهد عرضه تعداد بیشتری فایل برای فروش و همچنین حضور تعداد بیشتری از متقاضیان در بازار هستیم

آنها عنوان می کنند برخلاف سال های گذشته که بعد از تعطیلات نوروز تا تقریبا اواخر اردیبهشت ماه، بازار معاملات رمق چندانی نداشت اما امسال شاهد عرضه تعداد بیشتری فایل برای فروش و همچنین حضور تعداد بیشتری از متقاضیان در بازار هستیم.

به گفته آنها بخش زیادی از متقاضیان مصرفی که اکنون در بازار حاضر شده اند در گروه متقاضیان تبدیل به احسن هستند. به این معنا که آنها مالک واحدی هستند و با فروش آن واحد قصد دارند به واحدی با متراژ بزرگ تر برای سکونت مهاجرت کنند.

مشاوران املاک در عین حال تاکید دارند در حال حاضر رونق معاملاتی به گروهی از واحدهای مسکونی اختصاص دارد که اصطلاحا به قیمت رسیده هستند. یعنی قیمت پیشنهادی ارائه شده برای این واحدها از سوی مالکان مناسب است و فاصله زیادی با میانگین قیمتی منطقه ندارد.

فعالان بازار مسکن در این مناطق همچنین عنوان می کنند بخشی اندکی از متقاضیان خرید این مناطق نیز گروهی هستند که به انگیزه سرمایه ای وارد بازار شده اند.

این روزها متقاضیان خرید مسکن به دلیل بالا بودن قیمت ها مجبور هستند از متراژ مورد نظر خود عدول کنند. یعنی اگر قبلا به دنبال یک واحد مسکونی سه خوابه بودند این روزها به دنبال خرید یک واحد مسکونی دو خوابه هستند

مصطفی قلی خسروی رییس اتحادیه مشاوران املاک نیز با اشاره به اینکه کاهش قدرت خرید مسکن که ناشی از رشد جهشی قیمت مسکن در طی چند سال گذشته است این روزها خود را در رکود خرید و فروش مسکن نشان می دهد می گوید: اگر بخواهیم واقع بینانه به این موضوع که چرا خرید و فروش مسکن دچار رکود شده است بپردازیم باید اذعان کرد که این روزها متقاضیان خرید مسکن به دلیل بالا بودن قیمت ها مجبور هستند از متراژ مورد نظر خود عدول کنند. یعنی اگر قبلا به دنبال یک واحد مسکونی سه خوابه بودند این روزها به دنبال خرید یک واحد مسکونی دو خوابه هستند.

وی افزود: قیمت های سرسام آور باعث شده تا این روزها متقاضیان خرید مسکن کمتر بتوانند به بازار مسکن مراجعه کنند بنابراین این رکود حاکم بر بازار مسکن باعث شده تا قیمت مسکن این روزها ۱۵ تا ۱۸ درصد طبق گفته ها و گزارش های فعالان بازار مسکن کاهش یابد. اما آنچه که مشخص و محرز است این است که باید نهادهای آمار دهنده مسکن بر اساس آمارهای درست اقدام به دادن گزارش کنند.

آخرین وضعیت خرید و فروش مسکن در شهر تهران
وی در خصوص آخرین وضعیت خرید و فروش مسکن در شهر تهران نیز گفت: در ۱۲ روز اردیبهشت ماه امسال در شهر تهران ۱۵ هزار و ۵۷۳ قرارداد به ثبت رسیده است که ۴۴۵۱ مورد آن مبایعه نامه و ۱۱ هزار و ۶۳ مورد آن اجاره نامه بوده است.

براساس این گزارش، آخرین گزارش رسمی از وضعیت بازار مسکن در نیمه بهار امسال نشان می دهد تورم ماهانه در این بازار برای دومین ماه پیاپی منفی شده است به طوریکه میانگین قیمت مسکن حدود دو درصد نسبت به ماه نخستین بهار امسال کاهش پیدا کرده است. در اردیبهشت ماه میانگین قیمت هر مترمربع آپارتمان مسکونی در شهر تهران به کانال ۲۸ میلیون تومان وارد شده است.

برخی کارشناسان مسکن پیش بینی می کنند روند کاهش قیمت مسکن در چندماه آتی همچنان پایدار باشد و بازار مسکن جهش قیمتی همچون یک سال و نیم گذشته را فعلا تجربه نکند. آنها تاثیرگذاری عوامل و فاکتورهای بیرونی بر روند قیمتی بازار را موثر می دانند.

کد خبر: ۹۳٬۵۳۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha