۲۳ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۶
«چانگان سی اس ۳۵» یا «جک اس ۳» | دو چینی مدعی کیفیت در بازار ایران
چه خودرویی با ۴۶۰ میلیون تومان بخریم؟

«چانگان سی اس ۳۵» یا «جک اس ۳» | دو چینی مدعی کیفیت در بازار ایران

«چانگان سی اس ۳۵» و «جک اس ۳» دو رقیب چینی در بازارهای داخلی هستند که به لطف طراحی با کیفیت جک، برتری و رقابت در بازار داخل را از آن خود کرده است.

بازار؛ گروه خودرو: بازار خودرو کشور به جبر تحریم‌ها به سلطه محصولات چینی در آمده و هر روز جولان چینی‌ها در صنعت و بازار خودرو کشور بیش از گذشته می‌شود. خودروسازان داخلی پیش از تحریم‌ها با تعامل دو طرفه برخی از محصولات چینی را به کشور آوردند تا با مونتاژ بتوانند ذائقه بخشی از بازار را تامین کنند. اغلب خودروهای چینی پیشرانه با حجم کمتر از ۱.۸ لیتر دارند.

از آنجایی که محصولات کراس‌اوور در بازار مشتریان فراوانی نسبت به سایر کلاس‌های خودرویی دارد، اغلب خودروهای چینی در این سگمنت تولید می‌شوند. جک اس ۳ محصول کرمان‌موتور و چانگان سی اس ۳۵ محصول سایپا، دو خودرو کراس پرحاشیه و البته پرفروش بازار کشور هستند. همواره این سوال از سوی مشتریان مطرح هست که با داشتن بودجه‌ای در محدوده ۴۶۰ میلیون تومان و باتوجه به هزینه نگهداری و دسترسی قطعات، کدام خودرو ارزش خرید دارد؟ در این گزارش به بررسی دو محصول فوق خواهیم پرداخت.

«چانگان سی اس ۳۵» یا «جک اس ۳» | دو چینی مدعی کیفیت در بازار ایران

طراحی خودرو
جک اس ۳ و چانگان سی اس ۳۵ خودروهای کراس‌اوور با طراحی جدید هستند، این دو محصول در دسته خودروهای سایز کوچک شهری تقسیم می‌شوند. جک اس ۳ از کرمان موتور با خطوط تیز روی بدنه و سطوح تخت کاراکتری اسپرت دارد که در نمای جانبی با خط شخصیتی برجسته زاویه‌دار و زاویه خاص ستون C مشابه محصولات هیوندای است. نمای جلو با کاپوتی که با خط تیز روی آن حجم خاصی را به وجود آورده و چراغ‌های نسبتا کشیده و جلوپنجره عریض چهره‌ای خشن دارد. اما نمای عقب با چراغ‌های به نسبت کشیده و محل قرارگیری پلاک روی در صندوق همان سبک طراحی مشابه محصولات هیوندای را تداعی می‌کند و نمای زیبا به این کراس‌اوور می‌بخشد؛ اگرچه S۳ استایل استخوانی داشته باشد، اما رینگ‌های ۱۶ اینچی برای این استایل مناسب به نظر می‌رسد.

چانگان سی اس ۳۵ محصول کم اقبال سایپا، از چهره‌ای جذاب‌تری برخوردار است، زیرا خطوط تیز و فرم‌های تخت بدنه کاراکتری جوان پسند به سی اس ۳۵  بخشیده که در نمای جلو برخلاف جک اس ۳ با چراغ‌های به شکل قطره آب و جلوپنجره شش ضلعی جمع‌وجور چهره‌ای اسپرت را القا می‌کند. افزایش ۴۵ میلی‌متری عرض نسبت به جک‌اس ۳ منجر به شده تا ظاهری قابل قبول‌تری داشته باشد. خط زاویه‌دار خط شخصیت که به چراغ‌های عقب منتهی می‌شود و استفاده از یک خط حجیم روی در صندوق و حالت خاص لچکی عقب که به ستون C می‌رسد، الگوبرداری از روی محصولات اینفینیتی بوده که استایل زیبا برای چانگان سی اس ۳۵ به ارمغان آورده است. برخلاف جک اس ۳، چانگان در نسخه اتوماتیک خود با رینگ‌های ۱۷ اینچی عرضه شده است.

یکی از نکات بسیار مهم در کابین جک اس ۳ وجود عایق‌ حرارتی و صدا است که نسبت به چانگان سی اس ۳۵ از ورود حرارت و صدای آزار دهنده به کابین جلوگیری می‌کند. از طرفی کیفیت ساخت قطعات همچون روکش صندلی‌ها، دوخت صندلی‌ها و حتی ادواتی که پلاستیکی بوده نسبت به قطعات استفاده شده در چانگان  در سطح بالاتری قرار دارد

«چانگان سی اس ۳۵» یا «جک اس ۳» | دو چینی مدعی کیفیت در بازار ایران

طراحی داخل اقتصادی دو خودرو
کابین دو خودرو مذکور با متریال پلاستیک تولید شده است که می‌توان اظهار داشت هر دو در یک سطح کیفی قرار دارند؛ جک اس ۳ باتوجه به الگوبرداری طراحی از هیوندای طراحی داشبورد نیز به خوبی دیده می‌شود. قرارگیری یک نمایشگر ۷ اینچی لمسی در کنسول میانی، طراحی دریچه‌های عمودی سیستم تهویه مطبوع و حجیم بودن پشت آمپر همان حس قرارگیری در پشت کراس‌اوور هیوندای چینی شده را تداعی می‌کند.

یکی از نکات بسیار مهم در کابین جک اس ۳ وجود عایق‌ حرارتی و صدا است که نسبت به چانگان سی اس ۳۵ از ورود حرارت و صدای آزار دهنده به کابین جلوگیری می‌کند. از طرفی کیفیت ساخت قطعات همچون روکش صندلی‌ها، دوخت صندلی‌ها و حتی ادواتی که پلاستیکی بوده نسبت به قطعات استفاده شده در چانگان سی اس ۳۵ در سطح بالاتری قرار دارد. از مهم‌ترین تجهیزات ایمنی و رفاهی جک اس ۳ می‌توان به سیستم ترمز دیسکی هرچهارچرخ، سیستم ترمز ABS، EBD، ESC، ترمز کمکی هیدورلیکی HBA، دو ایربگ برای راننده و سرنشین جلو، نشانگر فشار باد تایر، سنسور نور، دوربین دنده عقب، سانروف، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک، پوشش چرمی فرمان، کروز کنترل و کلیدهای کنترل سیستم صوتی روی فرمان اشاره کرد.

«چانگان سی اس ۳۵» یا «جک اس ۳» | دو چینی مدعی کیفیت در بازار ایران

در مقابل چانگان سی اس ۳۵ نوع چیدمان و طراحی داشبورد همان حس محصولات اینفینیتی را اما با کیفیت بسیار پایین القا می‌کند.   زیرا داشبود از پلاستیکی ساخته شده که گویی قرار است از نظر مقاومت با سنگ به رقابت‌ بپردازد. قرارگیری یک نمایشگر لمسی در کنسول میانی و تنظیمات الکترونیکی سیستم تهویه مطبوع کابین را از سادگی خارج می‌کند.

آپشن‌های چون سیستم ترمز چهارچرخ دیسکی به همراه ABS، EBD، HBA، چهار ایربگ برای راننده و سرنشین جلو و جانبی، کروز کنترل، صندلی‌های چرمی،   سنسور دنده عقب، دکمه‌های تنظیم و کنترل روی فرمان، فرمان با قابلیت تنظیم ارتفاع و ریموت کنترل تاشو نصب شده است. در زمینه آپشن هر دو خودرو در یک سطح قرار دارند اما با اختلاف یک یا دو سیستم بیشتر در جک اس ۳ بیشتر به چشم می‌آید.

یکی از نقاط ضعف چانگان سی اس ۳۵ تعویض دنده در دور موتورهای بالا است که منجر به ایجاد صدای زیاد از موتور و افزایش دمای موتور می‌شود که در جک اس ۳ این چنین نیست

مقایسه قوای محرکه
هر دو خودرو مذکور چینی دارای پیشرانه ۱.۶ لیتری هستند که مطابق ادعای جک و چانگان این قوای محرکه از پیشرانه ۱.۶ لیتری میتسوبیشی الگوبرداری شده است. محصولات جک در ایران به خودروهای باکیفیت و کم استهلاک معروف هستند، بنابراین یک پیشرانه چهارسیلندر به حجم ۱۵۹۰ سی‌سی با ۱۶ عدد سوپاپ در سرسیلندر و مجهزبه سیستم زمان‌بندی متغیر سوپاپ‌ها حداکثر می‌تواند ۱۰۷ اسب‌بخار قدرت و ۱۵۵ نیوتون‌متر گشتاور تولید کند.

این پیشرانه ۱.۶ لیتری جک متناسب با شرایط آب‌وهوای ایران بوده و اگر در نگهداری از خودرو نکات صحیح رعایت شود، تا ۱۲۰ هزار کیلومتر کم استهلاک خواهد بود. اما بسیاری از مالکان خودرو در تعویض روغن تعلل می‌کند که این مساله سبب می‌شود سوپاپ‌های هیدرولیکی سیستم VVT با اشکال مواجه شود و در نهایت مالک خودرو را با دردسرهای بسیاری مواجه کند. یکی از نکات مهم در پیشرانه جک اس ۳ میزان مصرف سوخت ترکیبی است که نسبت به چانگان سی اس ۳۵ حدود ۲ دهم درصد پایین‌تر بوده است.

«چانگان سی اس ۳۵» یا «جک اس ۳» | دو چینی مدعی کیفیت در بازار ایران

از سوی دیگر گیربکس CVT وظیفه انتقال قدرت به چرخ‌های جلو اس ۳ را برعهده دارد که باتوجه به آنکه بسیاری از مکانیزم تعویض دنده CVT رضایت ندارند، مکانیزم کنترلی گیربکس با وجود طراحی سوپاپ‌های هیدرولیکی سبب شده تا تعویض دنده‌ها نرم انجام شود. در مقابل چانگان سی اس ۳۵ رقیب هموطن جک اس ۳، پیشرانه چهارسیلندر ۱.۶ لیتری تنفس طبیعی با ۱۶ سوپاپ در سرسیلندر در خود جا داده است. این موتور به صورت تئوری باتوجه به بهره‌گیری از سیستم تایمینگ متغیر سوپاپ‌ها توانایی تولید ۱۱۳ اسب‌بخار قدرت و ۱۶۰ نیوتون‌متر گشتاور را دارد.

اما زمانی که تست درایو از هر دو خودرو در شرایط یکسان انجام شود در یک سطح قرار می‌گیرند، یکی از نقاط ضعف چانگان سی اس ۳۵ حساسیت به روغن موتور است. اگر مالک خودرو به تعویض به موقع روغن موتور و عدم استفاده از روغن موتور مناسب توصیه شده، توجه نکند. خودرو پس از کارکرد ۶۰ هزار کیلومتر، سوپاپ OCV آن معیوب شده و دیگر سیستم تایمینگ متغیر سوپاپ‌ها به درستی کار نخواهد کرد. یکی دیگر از نقاط ضعف چانگان سی اس ۳۵ تعویض دنده در دور موتورهای بالا منجربه ایجاد صدای زیاد از موتور و افزایش دمای موتور می‌شود که در جک اس ۳ این چنین نیست.

با وجود نگهداری صحیح از این کراس‌اوور ساب‌کامپکت چانگان، این خودرو تا ۹۰ هزار کیلومتر خودروی مناسب به لحاظ پیشرانه و سیستم انتقال قدرت خواهد بود. یکی از نقاط قوت سی اس ۳۵ نسبت به اس ۳ گیربکس ۴ سرعته اتوماتیک است که شتاب بهتری را نسبت به اس ۳ به ارمغان می‌آورد. در زمینه گیربکس چهارسرعته نیز اگر به روغن گیربکس که مهم‌ترین سیال پس از روغن موتور در یک خودرو گیربکس اتوماتیک است، اهمیت داده نشود. تعویض دنده‌ها سریع و یا با تاخیر بسیار انجام می‌شود که این مورد در چانگان سی اس ۳۵ گزارش شده است. همچنین استفاده مکرر از حالت دستی گیربکس به سرعت این جعبه دنده چهارسرعته را مستهلک خواهد کرد.  

«چانگان سی اس ۳۵» یا «جک اس ۳» | دو چینی مدعی کیفیت در بازار ایران

در زمینه سیستم تعلیق هر دو خودرو در محور جلو ساختار مک‌فرسون و در محور عقب میل پیچشی استفاده شده است. جک اس ۳ با تایرهای ۵۵/۲۰۵ با رینگ‌های ۱۶ اینچی آلومینیومی به دلیل تناسب سایز رینگ با ابعاد بدنه، ارتعاشات وارده به بدنه در سطح پایین‌تری قرار دارد. بر این اساس سواری جک اس ۳ نسبت به چانگان سی اس ۳۵ باکیفیت‌تر و رضایت‌بخش‌تر است. چانگان سی اس ۳۵ با تایرهای ۵۰/۲۱۵ با رینگ ۱۷ اینچی در محور جلو و عقب در نسخه اتوماتیک سواری خشک و نامناسبی به ویژه در زمان حرکت روی دست‌اندازه‌ها و سطوح ناهموار دارد.

زیرا رینگ ۱۷ اینچی نصب شده منجربه طول بیشتر ارتعاش وارد به بدنه شده و همین امر سبب نارضایتی سواری این خودرو می‌شود. ارتعاشات وارد به سیستم تعلیق چانگان سی اس ۳۵ نیز در کوتاه مدت منجربه می‌شود تا شما را به تعمیرگاه‌ها یا نمایندگی‌ها بکشاند تا درصدد تعمیر و تعویض قطعات سیستم تعلیق این خودرو برآید. در زمینه فرمان‌پذیری نیز چانگان در تست‌ها کمی بیش فرمان بوده و برای این سگمنت از خودرو مناسب نیست.

«چانگان سی اس ۳۵» یا «جک اس ۳» | دو چینی مدعی کیفیت در بازار ایران

ارزش خرید کدام یک بیشتر است؟
با توجه به قیمت ۴۶۰ میلیون تومانی نسخه صفرکیلومتر ۹۹ هر دو خودرو، جک اس ۳ باتوجه به اینکه خودروی کم استهلاک‌تر به لحاظ پیشرانه، سیستم انتقال قدرت و سیستم تعلیق است و مصرف سوخت پایین‌تری دارد، گزینه‌ای نخست خرید می‌شود. اما چانگان سی اس ۳۵ به دلیل سروصدای کابین در کارکردهای بالا، خرابی‌های پی‌درپی در زمینه سیستم تعلیق و گیربکس و همچنین قیمت‌های بالاتر برخی از قطعات موتوری نسبت به جک اس ۳ در اولویت دوم خرید قرار می‌گیرد.

کد خبر: ۹۳٬۵۳۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha