۲۳ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۴
افزایش۲برابری حقوق کارمندان مخابرات با کاهش سود خالص این شرکت| قراردادها با شرکت‌های دیگر شفاف نیست
بازار بررسی می‌کند؛

افزایش۲برابری حقوق کارمندان مخابرات با کاهش سود خالص این شرکت| قراردادها با شرکت‌های دیگر شفاف نیست

بر اساس صورت مالی تلفیقی، شرکت مخابرات ایران در سال ۹۹ حقوق کارکنان خود را ۱۰۰ درصد افزایش داده است این در حالی است که سود خالص این شرکت برای سال ۹۹ حدود هفت درصد کاهش را نشان می‌دهد.

بازار؛ گروه بورس: هزینه حقوق و مزایای کارکنان شرکت مخابرات در سال ۹۸ در مجموع حدود یک هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان بوده که این عدد برای سال ۹۹ حدود ۲ برابر شده است یعنی ۱۰۰ درصد به حقوق و مزایای کارکنان شرکت مخابرات ایران اضافه شده است، این در حالی است که تعداد کارکنان این شرکت در سال ۹۸، ۱۹ هزار ۳۷۱ نفر و در سال ۹۹ تعداد کارکنان ۱۹ هزار ۳۳ نفر بوده است.

در سال گذشته بر اساس تصمیم هیئت وزیران،  حقوق شاغلین دستگاه‌های اجرایی در سال ۱۳۹۹، ۱۵ درصد نسبت به سال ۱۳۹۸ افزایش یافته به طوری که پس از افزایش مذکور، حکم حقوقی آنان از ۲۸ میلیون ریال کمتر نخواهد بود.

کاهش هفت درصدی سود خالص شرکت مخابرات، با وجود افزایش درآمد حدود ۴۰ درصدی مخابرات بیانگر بالا بودن هزینه‌های عملیاتی این شرکت است که از جمله هزینه‌های متحمل شده بر درآمدهای عملیاتی می‌توان به افزایش ۵۰ درصد هزینه‌های خدمات قراردادی، افزایش ۱۰۰ درصد هزینه‌های حقوق و مزایای کارکنان و افزایش ۱۰۰ درصدی هزینه شبکه دیتا اشاره کرد

عدم حمایت حقوقی از سهم اخابر
شرکت مخابرات ایران با نماد اخابر در تابلوی اصلی بورس و اوراق بهادار ثبت شده که بر اساس آخرین اطلاعات معاملات بر روی تابلوی بورس  قیمت پایانی سهام این شرکت ۶.۸۵۰ ریال است. 

این شرکت با سهام شناور ۱۱ درصد، میانگین حجم ماه ۱۰ میلیون واحد، حجم مبنای ۱۷ میلیون و نسبت پی به ای ۲۲.۸۸ در تابلوی بورس ثبت شده است. در حال حاضر ۱۹۷ نفر حقیقی در حال خرید سهم و ۱۴۱ نفر از سهامداران در حال فروش این سهم هستند و حقوقی هیچ گونه و خریدی در این سهم انجام نداده است.

شرکت مخابرات ایران  در سال ۹۹، حدود ۳۰ هزار و ۴۰۰میلیارد تومان در آمد کسب کرده که نسبت به سال ۹۸، ۳۳ درصد رشد را در صورت مالی خود نشان می‌دهد این در حالی است که در همین مدت این شرکت میزان هزینه‌های این شرکت ۲۲ هزار میلیارد تومان بوده که این عدد در سال ۹۸، حدود ۱۵ هزار میلیارد تومان بوده است.

سود عملیاتی که شرکت مخابرات بر اساس صورت مالی تلفیقی، در سال ۹۹ کسب کرده نسبت به سال قبل ۲۹ درصد کاهش پیدا کرده است، که دلیل آن هم افزایش هزینه‌های شرکت مخابرات ایران است.

زیان شرکت مخابرات ایران با توجه به افزایش مصرف اینترنت در ایران
یکی از اهداف دولت الکترونیک، کاهش هزینه‌های سربار بر روی شرکت‌های دولتی و نیمه دولتی بود این در حالی است که بر اساس گزارش صورت مالی افزایش هزینه‌های ناشی از دستمزدها و سایر هزینه‌ها اداری از عدم تحقق این هدف در دولت الکترونیک است.

کاهش هفت درصدی سود خالص شرکت مخابرات، با وجود افزایش درآمد حدود ۴۰ درصدی مخابرات بیانگر بالا بودن هزینه‌های عملیاتی این شرکت است که از جمله هزینه‌های متحمل شده بر درآمدهای عملیاتی می‌توان به افزایش ۵۰ درصد هزینه‌های خدمات قراردادی، افزایش ۱۰۰ درصد هزینه‌های حقوق و مزایای کارکنان و افزایش ۱۰۰ درصدی هزینه شبکه دیتا اشاره کرد.

در هزینه‌های قراردادی برخی از هزینه‌های مثل خرید خدمات از مشاوران ۵۰ درصد، افزایش سه برابری هزینه نگهداری و تعمیرات و اضافه شدن ۶۰ درصد بر هزینه لوازم مصرفی وجود دارد که در بسیاری از شرکت‌ها این هزینه‌های در حال کاهش است.

با توجه به اینکه شرکت‌های ارتباطی دیجیتال و مخابراتی در سایر کشورهای دنیا با توجه به افزایش روز افزون استفاده کنندگان از خدمات اینترنتی با افزایش درآمد همراه هستند اما شرکت مخابرات ایران در سال ۹۹ با کاهش سود خالص به دلیل بالا بودن هزینه‌ها روبه رو بود.

بر اساس آمار منتشر شده، به دلیل شیوع کرونا، قرنطینه و بالا رفتن میزان دور کاری، ضریب استفاده از تلفن همراه به نسبت سال قبل با افزایش هفت درصدی رو به رو رشده است. طی سال۹۹ درآمد هر دو اپراتور بزرگ تلفن ‌همراه کشور یعنی ایرانسل و همراه اول که بیش از ۹۷درصد بازار شبکه تلفن را در دست دارند، بین ۳۰ تا ۳۵درصد افزایش‌یافته و در این ‌بین، درآمد آنها از اینترنت و خدمات داده رشد ۴۷ تا ۵۰درصدی داشته است

براساس گزارش ماهانه شرکت ارتباطات سیار ایران، درآمد شناسایی‌ شده شرکت همراه اول از اول سال مالی (فروردین ۹۹) تا پایان ۹ ماهه سال جاری به ۱۷ هزار و ۱۹۴ میلیارد تومان رسیده که فقط ۱۱۸ میلیارد تومان با کل درآمد شرکت در ۱۲ ماهه پارسال فاصله داشته و از درآمد ۱۲ هزار و ۸۱۸ میلیارد تومانی ۹ماهه سال ۹۸ نیز ۴ هزار و ۳۷۶ میلیارد تومان یا ۳۴ درصد بیشتر است. 

شرکت ارتباطات همراه اول یکی از شرکت‌های زیر مجموعه شرکت مخابرات ایران و نخستین و بزرگترین شبکه تلفن همراه و اینترنت پر سرعت در ایران می‌باشد. با این وجود شرکت مخابرات ایران با کاهش سود خالص در سال ۹۹ همراه بود.

انتقاد حسابرس سازمان از عدم درج مزایایی مدیران اصلی شرکت مخابرات ایران
حسابرس سازمان بورس و اوراق بهادار که صورت مالی شرکت مخابرات ایران را حسابرسی کرده در یکی از بندهای خود آورده که استانداردهای حسابداری درخصوص شناسایی درآمد حاصل از طرح اختصاصی مربوط به اجرای پروژه فیبر نوری به مبلغ ۳۴۸ میلیارد ریال (سنوات گذشته ۵.۴۵۴میلیارد ریال) متناسب با عمر مفید دارایی‌های ایجاد شده رعایت نشده و مبالغ مزبور به صورت یکجا به حساب سایر درآمدها منظور گردیده است.

همچنین در بخشی از گزارش حسابرس به عدم  دریافت برخی از حساب‌های اشاره کرده که در بخشی از آن آمده؛ صورت تطبیق حساب های بین شرکت با سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، سازمان فناوری اطلاعات ایران و شرکتهای ارتباطات زیرساخت، خدمات ارتباطی ایرانسل تا تاریخ این گزارش به این سازمان ارائه نشده و پاسخ تاییدیه های درخواستی از آنها نیز تا تاریخ این گزارش دریافت نشده است.

نظر حسابرس معتمد سازمان بر روی صورت مالی شرکت مخابرات ایران در ۲۴ بند عنوان شده که طبق نظر حسابرس حفظ حقوق سهامداران و برخورد یکسان با آن‌ها توسط این شرکت رعایت نشده است و همچنین درج اطلاعات با اهمیت از قبیل، حقوق مزایای مدیران اصلی، رویه ‌های حاکمیت شرکتی و ساختار آن در پایگاه اینترنتی شرکت و یک یادداشت جداگانه در گزارش تفسیری رعایت نشده است.

امروز ۲۳ خرداد ماه شاخص کل بورس تهران با ۳ هزار واحد ریزش تا این لحظه تنظیم خبر بر روی عدد ۱میلیون ۱۴۱ هزار واحد قرار دارد که نماد فارس با ۸۵۸ واحد افت بیشترین تاثیر را بر روی شاخص کل داشته است.

کد خبر: ۹۳٬۵۱۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha