۲۲ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۵
 تولید ۶ میلیون بشکه نفت در کوتاه‌مدت مقدور نیست
عضو هیات نمایندگان اتاق ایران:

تولید ۶ میلیون بشکه نفت در کوتاه‌مدت مقدور نیست

پدیدار، عضو هیات نمایندگان اتاق ایران گفت: حداکثر توان تولید نفت ایران بر خلاف اظهارات اخیر، چهار میلیون بشکه نفت برآورد می‌شود.

به گزارش بازار به نقل از اتاق ایران، وزیر نفت اخیرا اعلام کرده ایران به راحتی می تواند تولید نفت خود را روزانه تا ۶.۵ میلیون بشکه افزایش دهد. عضو هیات نمایندگان اتاق ایران در این خصوص گفت: ایران در حال حاضر امکان تولید روزانه ۶.۵ میلیون بشکه نفت در روز را ندارد. توان تولیدی ما بر اساس امکانات و مقدوراتی که از قبل ایجاد شده تا سقف ۴ میلیون بشکه در روز است.

رضا پدیدار افزود: با وجو این مسائل، با تدابیری که از قبل برای تولید بیشتر پیش بینی شده،   این امکان تا ظرف یک تا دو سال آینده می‌تواند فراهم شود که ما ظرفیت تولیدی  خود را از ۴ میلیون بشکه ای که بین ۳ تا ۶ ماه آینده داریم به حدود ۶ میلیون بشکه نفت برسانیم.

او تاکید کرد: باید وضعیت فعلی را تقویت کنیم تا چاه‌های جدید که در دست کار داریم به ویژه در غرب کارون امکان تولید نفت بیشتر را برای ما فراهم کنند. در غیر اینصورت خبری که جناب وزیر اعلام کردند در حال حاضر چه برای شرکت‌هایی که به طور مستقیم در اختیار دولت هستند  و چه در راستای به کار گرفتن توان بخش خصوصی در کوتاه مدت امکان پذیر نیست. اما در میان مدت(یک تا ۳ سال) و بلند مدت(۳ تا ۵ سال) قطعا می توانیم این ظرفیت را حتی بالاتر از ۶ میلیون بشکه نفت افزایش دهیم. البته برای رسیدن به این میزان از تولید نیاز به جذب سرمایه‌گذاری مالی و حفظ وضعیت فعلی هم داریم. ما باید هم نیاز مشتریان کنونی و تولید داخل را برای مصرف داخل تامین کنیم هم بتوانیم مازاد آن را صادر کنیم.

پدیدار در خصوص فروش این میزان از تولید در شرایط کنونی توضیح داد: اگر حتی در خوشبینانه‌ترین حالت در شرایط کنونی امکان تولید ۶ میلیون بشکه نفت در روز هم فراهم شود میزان فروش این تعداد بشکه مقدور نیست. چرا که اقتصاد و شرایط ما در منطقه در مواجهه با مشتریان سنتی و مشتریان جدید به دلیل تحریم‌های چند ساله و از دست دادن بازار به گونه‌ای شده که با مشکل فروش مواجه‌ایم حتی اگر بخواهیم با قیمت مناسب‌تری با آنها معامله کنیم.

عضو هیات نمایندگان اتاق ایران گفت: بعد از حل بحران تحریم شاید بتوانیم با تدابیری، از محل ذخایر استراتژیک و ذخایر بازرگانی خودمان استفاده کنیم و این میزان نفت را با قیمتی زیر قیمت بازار بفروشیم و منابع مالی به دست آوریم اما فعلا چنین شرایطی مقدور نیست.

او اظهار کرد: از آنجا که اقتصاد ملی ایران یک اقتصاد نفتی و متکی به درآمدهای نفتی و فراورده‌های هیدروکربوری است، با این میزان فروش، اقتصاد ما فعال و پروژه‌های در دست به جریان خواهند افتاد. قطعا با رشد تولید و فروش نفت و مشتقات آن وابستگی اقتصاد کشور به نفت هم بیشتر خواهد شد که این نیز خود نکته قابل توجهی است.

کد خبر: ۹۳٬۳۵۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha