۲۰ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۰
کشاورزی خراسان جنوبی سربلند در حصار چالش ها؛ ۱۵۷ پروژه افتتاح می شود
گزارش بازار؛

کشاورزی خراسان جنوبی سربلند در حصار چالش ها؛ ۱۵۷ پروژه افتتاح می شود

بیرجند- اگر چه خشکسالی طی سالهای اخیر چالشهایی در بخش کشاورزی خراسان جنوبی ایجاد کرده اما کشاورزان این خطه زرخیر تلاش کرده اند با بهره گیری از شیوه های مدرن، بهره وری در این بخش را افزایش دهند.

 بازار؛ گروه استان‌ها: بر هیچ کس پوشیده نیست که بخش کشاورزی به واسطه اهمیت آن در تأمین امنیت غذایی، حفظ منابع آبی و خاکی و اشتغال زایی با کمترین سرمایه‌گذاری نقش بسیار مهمی در توسعه هر منطقه دارد.

حفاظت از منابع آبی با افزایش سیستم‌های آبیاری نوین، بهبود وضعیت تغذیه و سلامت مردم با رونق پروژه‌های شیلات و تولید محصولات سالم گلخانه‌ای، ارزآوری برای استان با صادرات زرشک و زعفران و عناب همه از مسائل مهم در حوزه کشاورزی استان است.

هفته جهاد کشاورزی فرصتی برای بررسی عملکرد مدیران و مسئولان این حوزه در بخش‌های مختلف است تا دریابیم نقاط قوت و ضعف حوزه کشاورزی استان کجا است.

۱۵۷ پروژه در هفته جهاد کشاورزی افتتاح می‌شود
غلامرضا قوسی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی ظهر پنج شنبه در نشست خبری اظهارکرد: در هفته جهاد کشاورزی سال جاری که از ۲۱ تا ۲۷ خردادماه برگزار می‌شود، ۱۵۷ پروژه آماده افتتاح و بهره‌برداری در خراسان‌جنوبی داریم.

وی بیان‌کرد: این پروژه‌ها با اعتباری بالغ بر ۹۸ میلیارد تومان به بهره برداری می‌رسد که از این میزان ۳۹ میلیارد تومان از محل اعتبارات دولتی، ۲۹ میلیارد تومان از محل خودیاری مردم و ۲۸ میلیارد تومان نیز از محل تسهیلات بانکی است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی گفت: شهرهای بیرجند با ۲۵ پروژه، زیرکوه با ۲۱ پروژه و خوسف با ۱۸ پروژه بیشترین سهم را از پروژه‌های افتتاحی هفته جهاد کشاورزی سال جاری دارند.

کشاورزی خراسان جنوبی سربلند در حصار چالش ها؛ ۱۵۷ پروژه افتتاح می شود

اقدامات جهاد در حفظ منابع آبی
قوسی با اشاره به اهمیت منابع آبی در خراسان‌جنوبی و اقدامات جهاد کشاورزی در حفظ این منابع اظهارکرد: تلاش کرده‌ایم با استفاده از سیستم‌های آبیاری نوین و جایگزینی کشت‌های کم آب بر در حفظ منابع آبی بکوشیم.

وی افزود: البته از طرف دیگر باید به این نکته نیز اشاره کنیم که به واسطه محدودیت‌های منابع آبی توسعه سطح زیر کشت محصولات در دستور کار ما نیست بلکه افزایش عملکرد در سطح زیر کشت فعلی را پیگیری می‌کنیم.

به واسطه محدودیت‌های منابع آبی توسعه سطح زیر کشت محصولات در دستور کار ما نیست بلکه افزایش عملکرد در سطح زیر کشت فعلی را پیگیری می‌کنیم

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی گفت: در حال حاضر ۱۲ هزار و ۷۵۰ هکتار پروژه سیستم‌های آبیاری نوین را در دست اجرا داریم.

قوسی اظهارکرد: همچنین در زمینه مرمت و احیاء قنوات نیز در طی سال زراعی تعداد ۹۴ رشته قنات به طول ۲۴ کیلومتر مرمت شده است و امسال نیز با اعتبارات جدید مرمت ۴۰۰ رشته قنات را در دستور کار داریم.

خرید ۱۰ هزار تن علوفه خشبی
وی بیان‌کرد: همچنین در بحث نهادهای یارانه‌دار نیز در فروردین ماه ۱۴۰۰ نیز ۱۴ هزار تن و در اردیبهشت ماه نیز ۱۶ هزار تن یارانه توزیع شده است و طی دو ماه گذشته نیز ۱۰ هزار تن علوفه خشبی توسط تشکل‌های کشاورزی خریداری شده است

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی ادامه‌داد: در راستای حمایت از دامداران نیز بحث خرید دام سبک مازاد ابلاغ شده است که به زودی این موضوع را نیز پیگیری خواهیم کرد.

قوسی گفت: جابه جایی و حمل هر گونه دام بدون پلاک کوبی و مجوز دامپزشکی قاچاق محسوب می‌شود و دامداران باید به این نکته توجه ویژه داشته باشند.

کشاورزی خراسان جنوبی سربلند در حصار چالش ها؛ ۱۵۷ پروژه افتتاح می شود

هزار و ۳۳۲ تن گندم از کشاورزان خراسان‌جنوبی خریداری شد
وحید ضیائیان احمدی، مدیر تعاون روستایی خراسان‌جنوبی نیز در این جلسه اظهارکرد: تاکنون هزار و ۳۳۲ تن گندم از کشاورزان خراسان‌جنوبی خریداری شده است که بیشترین خرید از شهرستان طبس با ۷۲۶ تن و  کمترین میزان نیز از درح شهرستان سربیشه با ۴۴۰ تن بوده است.

وی با اشاره به اینکه تاکنون از شهرستان‌های بیرجند، درمیان و سربیشه خرید نداشته‌ایم، بیان‌کرد: خرید گندم تا پایان شهریورماه ادامه دارد.

مدیرتعاون روستایی خراسان‌جنوبی‌گفت: میزان خرید گندم در سال گذشته تا این مقطع زمانی هزار و ۴۴۲ بوده است که بررسی آمار نشان از کاهش ۲۲ درصدی گندم در سال جاری تا به امروز نسبت به مدت مشابه سال قبل را نشان می‌دهد.

ضیائیان احمدی اظهارکرد: سال گذشته با کاهش شدید قیمت زرشک از کیلویی ۹۰ هزار تومان به ۳۰ هزار تومان رو به رو بودیم و در این راستا برای کاهش آسیب به کشاورزان برنامه های متعددی را اجرا کردیم.

افزایش فروش زرشک به شرط کنترل کرونا
وی بیان‌کرد: در پنج مرکز مهم در تهران غرفه مستقیم فروش زرشک داشتیم و امسال نیز اگر بحث کرونا حل شود فروش بسیار خوبی در زمینه زرشک خواهیم داشت.

مهدی سورگی، مدیر شرکت شهرک‌های کشاورزی خراسان‌جنوبی در این نشست خبری اظهارکرد: ما پنج شرکت شهرک‌های کشاورزی را در نهبندان، سربیشه، ماژان خوسف، آیسک سرایان، جاجی آباد زیرکوه و دشت بجد بیرجند در دست اقدام داریم.

وی با اشاره به مجوز حفاری آب برای این شهرک‌ها بیان‌کرد: پروژه معابر و گازکشی به این شهرک‌ها نیز حدود ۸۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است و امیدواریم تا پایان سال مالی نیز به ۱۰۰ درصد برسد.

کشاورزی خراسان جنوبی سربلند در حصار چالش ها؛ ۱۵۷ پروژه افتتاح می شود

بارگاه زرشک در روستای افین
مدیر شرکت شهرک‌های کشاورزی خراسان‌جنوبی مطالعات شهرک‌های دامی نیز نهایی شده است ولی اقدام عملیاتی صورت نگرفته است، گفت: برای ایجاد بارگاه زرشک در روستای افین نیز اقدامات متعددی انجام داده‌ایم.

سورگی یادآورشد: محصولات گلخانه ای خراسان جنوبی بیشترخیار، گوجه فرنگی، فلفل، بادمجان و سبزی جات است.

هرچند اقدامات عدیده‌ای در حوزه کشاورزی در خراسان‌جنوبی انجام شده است ولی به نظر می‌رسد نهایی شدن برخی از پروژه‌ها چون نهضت گلخانه‌ای نیاز به همت و تلاش بیشتری دارد که امید است با فعالیت دولت جدید شاهد اقدامات بیشتری در این زمینه باشیم.

کد خبر: ۹۳٬۱۲۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha