۱۹ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۰:۴۶
تمرکز اصلی دولت من حمایت از اقشار آسیب‌پذیر
نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری عنوان کرد

تمرکز اصلی دولت من حمایت از اقشار آسیب‌پذیر

همتی، نامزد یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: تمرکز اصلی دولت، حمایت از آسیب پذیرترین بخش و اقشار جامعه خواهد بود.

به گزارش بازار، عبدالناصر همتی افزود: به علت مشکلات اخیر اقتصادی که ناشی از تحریم‌های ظالمانه بود، کافی نبودن امکانات و منابعی که باید در اختیار مردم قرار گیرد و شرایط تورمی، طبقات پایین جامعه به ویژه سه دهک پایین جامعه آسیب شدیدی دیدند و گرفتار هستند بنابراین مهمترین کار ما در دولت سیزدهم این است که در این باره اقدام اساسی انجام دهیم.

وی با اشاره به وعده‌های نامزدها از جمله پرداخت یارانه نقدی ۴۵۰ هزار تومانی برای هر فرد گفت: من بر وضع اقتصادی دولت و کشور مسلط هستم و از مردم عزیز هم درخواست دارم که به این نکته توجه کنند ما در دادن قول‌ها باید یک سری مطالب و منابع کشور را در نظر بگیریم برنامه من این است که بتوانیم یک چتر حمایتی برای سه دهک پایین جامعه که تعداد آن بیش از ۸ میلیون خانوار است ایجاد کنیم که از طریق هدفمند کردن یارانه‌ها این کار را انجام خواهم داد.

همتی گفت: منظورم این نیست که از منابع بودجه‌ای یا افزایش نقدینگی این کار را انجام دهیم بلکه با منابع درآمدی مربوط به هدفمندی یارانه‌ها می‌خواهم به هر خانوار یک میلیون تومان پرداخت کنم، زیرا ضعیف‌ترین اقشار جامعه ما برای خرید مایحتاج اولیه زندگی خود در مضیقه هستند این جزو اولین کارهایی است که ما باید به آن توجه کنیم.

وی افزود: برای بقیه اقشار جامعه باید توانمند سازی را پیگیری کنیم عمده توانمند سازی این است که برای آن‌ها اشتغال ایجاد کنیم برنامه‌ها را برای ایجاد اشتغال تدوین کردیم که به توسعه واحدهای کوچک و متوسط منجر می‌شود از همه مهمتر این که این برنامه در استان‌های حاشیه کشور اجرا می‌شود که عمده بیکاری در آنجا است.

همتی با بیان اینکه مهمترین بحثی که در توانمندسازی باید توجه کنیم رشد اقتصادی است گفت: تقریباً در یک دهه گذشته میانگین رشد اقتصادی کشور ما نیم درصد بوده است که برای کشور ما قابل قبول نیست و دلیل عمده کاهش اشتغال هم به رشد اقتصادی برمی گردد و مبنای اساسی آسیب‌های اجتماعی نیز رشد اقتصادی کشور است که به طور جدی با آن توجه خواهیم کرد.

وی افزود: برای یارانه‌های پنهان در انرژی که مورد تذکر بسیاری از کارشناسان است باید منافع و آسیب‌های تغییر قیمت انرژی را بررسی کنیم عده‌ای می‌گویند قیمت انرژی را تغییر و پول آن را به مردم می‌دهیم باید ببینیم تغییر قیمت انرژی‌های مختلف مانند گاز، بنزین و گازوئیل چه آثار تورمی و بهره‌وری دارند این تغییر قیمت حتما بر بهره وری واحدهای تولیدی تاثیر دارد در این باره برنامه‌ای تدوین کردیم که بر اساس آن اقدام می‌کنیم.

نامزد یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: البته یارانه‌های پنهان انرژی را به صورت یک ابر پروژه دیدیم که در چند ماه اول دولت بررسی جدی خواهیم کرد البته قبلا بررسی شده، اما نهایی نشده است فکر می‌کنم خیلی راحت می‌توانیم بخشی از این یارانه‌های پنهان را از این مجموعه خارج کنیم، اما باید توجه کنیم که به راحتی نمی‌توان راجع به آن اظهار نظر کرد و مثلا یک قیمتی روی بنزین بگذاریم و پول آن را به مردم بدهیم این ساده‌ترین کاری است که ممکن است به فکر هر کسی برسد، اما ما در مدت کوتاهی بعد از آغاز به کار دولت این کار را عملیاتی خواهیم کرد.

همتی ادامه داد: منابع حاصل از آزاد شدن یارانه‌ها هم باید به بخش تولید و به بخش مصرف‌کننده برسد این یعنی ما نمی‌توانیم فقط به مصرف کننده اختصاص دهیم مطمئن باشید اگر تولید از این ناحیه آسیب ببیند این آسیب روی قیمت‌ها اثر خواهد گذاشت و ممکن است بهره‌وری تولید را دچار مشکل کند.

وی درباره ورزش گفت: به نظر من ورزش باید حرفه‌ای و در دست ورزشکاران باشد یعنی کسانی که دست اندرکار فدراسیون‌ها و مجموعه ورزش کشور هستند باید از بدنه و حرفه‌ای ورزش باشند این را به طور جدی پیگیری خواهم کرد.

همتی افزود: نکته بعدی سرمایه‌گذاری در تجهیزات ورزشی است که متاسفانه با وجود تلاش‌های که شده کمبودهای جدی در زیرساخت‌ها داریم و مهمتر از آن سرمایه‌گذاری بر روی ورزش‌های قهرمانی و ملی است که برای ما مهم است وقتی برد یک مسابقه فوتبال شادی را در ملت به ارمغان می‌آورد ما نباید از این امر غفلت کنیم اولویت من در دولت سیزدهم توجه حرفه‌ای به ورزش است ان شاءالله بتوانیم با آشتی دادن مجموعه فدراسیون‌ها و سازمان تربیت بدنی با ورزشکاران، اختیار اداره مجموعه‌های ورزشی را به دست حرفه ای‌ها و ورزشکاران قرار دهیم.

وی با بیان اینکه به فرهنگ کشور از سینما، تئاتر، موسیقی، کتاب تا فرهنگ عمومی باید توجه ویژه شود گفت: در حوزه فرهنگ محدودیت‌های بی مورد ایجاد کردیم مثلا در حوزه موسیقی محدودیت‌هایی ایجاد کردیم اکنون جوان‌های ما یک چیزی را گوش می‌دهند، اما ما طراحی‌های دیگری انجام می‌دهیم که اصلا مورد قبول آن‌ها نیست بنابراین باید با تعاملی که گفتم در دولت بنده خواهد بود باید بتوانیم میان جوان ها، نوجوان‌ها و کسانی که برای آن‌ها در بخش فرهنگ تصمیم می‌گیرند ارتباط برقرار کنیم و با حفظ چارچوب فرهنگ اسلامی که مورد توجه جمهوری اسلامی هست بتوانیم آزادی عمل بیشتری به عزیزان بدهیم تا فعالیت کنند.

همتی گفت: در باره کتاب باید توجه جدی کنیم اینکه کتاب را از قبل در زمره رد شده یا سانسور شده قرار دهیم خوب نیست و باید به مجموعه‌های صنفی واگذار کنیم و دولت در کنترل، نظارت و چاپ کتاب کمتر دخالت کند.

وی افزود: زمینه موسیقی هم باید از بزرگان موسیقی استفاده کنیم و دیدگاه‌های آن‌ها را درباره موسیقی جدید به کار گیریم اگر این‌ها را با برخورد حذفی انجام دهیم همه این فعالیت‌ها زیرزمینی خواهد شد.

همتی با بیان اینکه باید از تئاتر هم باید حمایت کنیم گفت: تئاتر ما بسیار ضعیف است و باید از آن پشتیبانی کنیم.

وی افزود: سینما بسیار مهم است که باید به آن توجه جدی کرد من سینما را در کنار مردم می‌بینم یعنی سینما باید آن چیزی باشد که مردم دوست دارند و مردم به آن توجه می‌کنند و دولت به عنوان

حامی فرهنگ باید سرمایه‌گذاری و پشتیبانی مالی کند ضمن اینکه اجازه ندهیم که پول‌های کثیف در سینما، فیلم و سریال‌های خانگی بیاید.

همتی گفت: باید بتوانیم پوشش کاملی برای سینما، موسیقی، تئاتر و کتاب داشته باشیم همچنین اعتقادم این است در مقوله هنر باید مجموعه‌های صنفی تصمیم بگیرند و دولت نظاره‌گر باشد نه که دولت در این مجموعه‌ها دخالت روزمره داشته باشد. در مجموعه‌های هنری، اهل فرهنگ و هنر بهتر می‌توانند مسائل خود را در این زمینه حل کنند.

کد خبر: ۹۳٬۰۴۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha