۱۹ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۱
اقتصاد کشاورزی دشت اردبیل در حال تحول است/ کشت ۸ گونه غلات دانه‌ریز
رئیس جهاد کشاورزی اردبیل اعلام کرد؛

اقتصاد کشاورزی دشت اردبیل در حال تحول است/ کشت ۸ گونه غلات دانه‌ریز

اردبیل- نیکشاد، رئیس سازمان جهاد کشاورزی اردبیل گفت: با کشت محصولات متنوع در دشت اردبیل با رویکرد کم آب‌بری اقتصاد کشاورزی در این شهرستان در حال تحول است.

خلیل نیکشاد در گفت‌وگو با خبرنگار بازار، اظهار کرد: کشورمان ایران و استان‌های مختلف در محدوده مناطق خشک و نیمه‌ خشک قرار دارند هر چند که در استان اردبیل در سال‌های گذشته وفور آب و منابع غنی خاک را شاهد بودیم که این روند در سال‌های اخیر رو به نزول گذاشته است.

وی مهمترین چالش پیش رو در بخش کشاورزی را کم آبی و افزایش دمای هوا به طور میانگین تا دو درجه اعلام کرد و گفت: بر اساس اعلام هواشناسی در بازه زمانی چند سال اخیر دمای هوا در استان اردبیل که پیش از این استانی سردسیر و پربارش بود، دو درجه گرم‌تر شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی اردبیل به کاهش منابع آب زیرزمینی و همچنین فرونشست دشت اردبیل اشاره کرد و افزود: همه این دغدغه‌ها و نگرانی‌ها زمینه‌ای را فراهم کرده تا ما از کشاورزی سنتی عبور کنیم و به سمت کشاورزی با مدیریت منابع آب و خاک و تجهیز و نوسازی ناوگان این بخش و توسعه سامانه‌های آبیاری حرکت کنیم.

نیکشاد با بیان اینکه راندمان آبیاری به طور متوسط در سال‌های گذشته ۳۰ تا ۴۲ درصد بوده است، تصریح کرد: با اجرای طرح‌های آبیاری مدرن به ویژه روش قطره‌ای و تیپ این راندمان ۸۰ تا ۹۰ درصد ارتقا یافته است.

وی به ارتقا وضعیت به زراعی در اراضی دشت اردبیل و گذر از کشت متناوب سیب‌زمینی اشاره کرد و ادامه داد: با تلاش سازمان جهاد کشاورزی کشت ۸ گونه غلات دانه‌ریز و همچنین دانه‌های روغنی در دستور کار کشاورزان در دشت اردبیل قرار گرفته است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی اردبیل بهره‌وری و توان تولید اقتصادی این محصولات را به مراتب بیشتر از سیب‌زمینی، گندم و جو اعلام کرد و گفت: برای مقابله با خشکسالی و تنش‌های آبی کشت محصولاتی همچون گلرنگ، کلزا، چغندر قند، علوفه و غلات در دشت اردبیل نیز رونقی مضاعف گرفته است.

وی به حمایت کشاورزان در تبدیل اراضی خود به سامانه نوین آبیاری اشاره کرد و افزود: بانک‌های عامل تا ۸۰ درصد تسهیلات مربوط به این بخش را پرداخت می‌کنند و در کنار آن سعی بر حمایت از کشاورزان در تجهیز ناوگان و مکانیزاسیون بخش کشاورزی است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی اردبیل خاطر نشان کرد: با حمایت بانک کشاورزی و سایر بانک‌های عامل این پشتیبانی‌ها در سال تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها ادامه خواهد داشت تا یک روند مطلوب و رو به جلو را در تحول اقتصادی کشاورزی در استان اردبیل شاهد باشیم.

کد خبر: ۹۲٬۸۵۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha