۱۹ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۰
واکسن کوو برکت ایران بالاتر از استانداردهای جهانی است| تولید انبوه سریعا انجام شود
محرز عضو علمی ستاد کرونا در گفتگو با بازار:

واکسن کوو برکت ایران بالاتر از استانداردهای جهانی است| تولید انبوه سریعا انجام شود

محرز عضو علمی ستاد ملی مقابله با کرونا که واکسن کووایران برکت را برای تزریق شخصی انتخاب کرده؛ تاکید دارد کارآزمایی بالینی این واکسن بالاتر از استانداردهای بین‌المللی انجام شده است.

امیرحسین عیدی؛ بازار: مینو محرز متخصص بیماری‌های عفونی و عضو علمی ستاد ملی مقابله با کرونا در رابطه با وضعیت واکسیناسیون عمومی و مشکلات و معضلات تولید واکسن حرفها و دغدغه های جدی دارد.

وی در گفتگو با خبرنگار بازار، در پاسخ به سوالی  در رابطه با وضعیت فعلی کرونا و واکسیناسیون عمومی در کشورهای مختلف گفت: در کشورهایی که توانستند مردمشان را واکسینه کنند، زندگی به روال عادی برگشته است.

به گفته وی در حالت کلی بیماری کووید در حال پیشرفت است و هرچه از انسان به انسان دیگری منتقل می‌شود، جهش پیدا می‌کند و به سرعت در حال پیشرفت است. اما ما در کشورمان بعلت تحریم و بستری که وجود نداشت پیشگیری جدی نکردیم و به سراغ درمان رفتیم. البته این بیماری درمان اختصاصی ندارد.

وی در ادامه افزود: ما کمی از برنامه عقب بودیم. عده‌ای در مورد ساخت واکسن می‌پرسند که چرا دیر اقدام کردیم که باید خدمتتان عرض کنم به علت تحریم و امکاناتی که نبود کمی این عمل دیر انجام شد و به محض اینکه این امکانات تهیه شد، شروع به ساخت واکسن کردیم و به نتایج خوبی رسیدیم. در حال حاضر تنها راه برای پیشگیری از کویید ۱۹، واکسیناسیون هرچه سریعتر بخشی از جامعه است. وقتی واکسینه انجام شود از شدت و سرعت بیماری جلوگیری می‌شود و از مرگ و میر هم جلوگیری می‌کند. پس باید به این سمت برویم که واکسن بیشتری تهیه کنیم و مردم بیشتری واکسیناسیون شوند.

تولید واکسن با کمبود مواجه است و تولید به اندازه مصرف نیست
مینو محرز در پاسخ به این سوال که آیا می‌توان بر روی واکسن‌های وارداتی حساب کرد یا خیر اظهار داشت: به طور کلی واکسن در همه جای دنیا کمبود دارد و درخواست و تقاضای واکسن میلیاردی است و تولیدش هم در این سطح نیست. کشورهایی که زودتر شروع کردند و امکان تولید انبوه واکسن را داشتند، در مورد واکسن‌هایشان  مشکلی نداشتند و موفقتر بودند و درصد بالایی از جامعه را واکسینه کردند. الان هم زندگی عادی‌شان را شروع کرده‌اند. ولی جاهایی که امکان ساخت آن را نداشتند، دچار مشکل شدند. تولید واکسن واقعا با کمبود مواجه است و تولید آن به اندازه مصرفش نیست. کشوری هم که پول ندارد، منتظر است سایر کشورها واکسینه شوند تا شاید نوبت به آنها هم برسد که این موضوع خودش کلی معطلی دارد.

وی در ادامه گفت: الان ساخت واکسن به قدری دشوار شده است که حتی  مواد اولیه اش هم کمبود پیدا کرده است.

به جرات می‌توان گفت معضلات زیادی در تهیه واکسن انبوه در دنیا وجود دارد و ما باید انتظار داشته باشیم که اگر نوبت اول را از واکسن‌های خارجی بزنیم، ممکن است نوبت دوم را به ما نفروشند

وی گفت: به نظرم الان که واکسن داخلی راه افتاده است، وزارت بهداشت باید واکسنی که تحت نظر ما از نظر علمی کارآزمایی شده است را زودتر اعمال کند و اجازه واکسیناسیون عمومی داده شود و کمبودها را جبران کند. آن کارخانه عظیم که مسوولین می‌گفتند راه بیفتد و چند میلیون دوز تولید کند.

مینو محرز اظهار داشت: این بیماری ضررهای زیادی را به جوامع چه از نظر اقتصادی و چه آموزشی و اجتماعی و... زده است و این موضوع کار و همت دولت را می‌خواهد تا بتواند برطرف شود.

واکسن کوو برکت ایران بالاتر از استانداردهای جهانی است

کوو ایران زودتر از همه شروع کرده و از صفر تا صد آن ساخت ایران است
متخصص بیماری‌های عفونی در پاسخ به این سوال که کدام واکسن می‌تواند زودتر به بازار بیاید و موثرتر است گفت: من بقیه واکسن‌ها را هنوز مراحلشان‌ را نمی‌دانم. اما کوو ایران زودتر از همه شروع کرده و از صفر تا صد آن ساخت ایران است و کارآزمایی بالینی روی انسان آن زیر نظر من و ۲ نفر از همکارانم انجام شده است. کاملا همه چیز خوب و علمی پیش رفته است. در مرحله اول کارآزمایی بالینی مشخص شد که عارضه مهمی ندارد. مرحله دوم که تاثیرپذیری بود مشخص شد که تا هشتاد درصد تاثیرپذیری دارد و در مرحله سوم که روی ۲۰ هزار نفر هست تقریبا در حال اتمام است. البته نتیجه قطعی که ما مقالاتش را ارائه بدهیم هنوز مشخص نیست. من خودم هم جان خودم را بیشتر از همه دوست دارم و همین واکسن را زدم؛ چون واقعا به آن اعتقاد داشتم و کارآزمایی بالینی آن بالاتر از استانداردهای بین‌المللی انجام شد.

وی در ادامه گفت: آزمایشاتی که بر روی این واکسن انجام شده، حتی روی کشت سلولی که معمولا خیلی‌ها انجام نمی‌دهند تا ۹۵% موثر بوده است. ویروس ضعیف شده هم هست و عارضه مشخص و شدید هم اصلا ندارد. البته ما ۱۸ سال به بالا را امتحان کردیم ولی به زودی گروه سنی ۱۲ تا ۱۶ سال وکارآزمایی بالینی بانوان باردار را شروع خواهیم کرد.

معتقدیم واکسیناسیون باید زودتر شروع شود...
مینو محرز در پاسخ به این سوال که بالاخره چه زمانی وزارت بهداشت مجوز اضطرار را صادر می‌کند اظهار داشت: باید از خودشان بپرسید. کسانی که در آنجا تصمیم می‌گیرند ظاهرا مردم، بیماران و این فاجعه را نمی‌بینند. ما که این فاجعه را می‌بینیم معتقدیم واکسیناسیون باید زودتر شروع شود.

وزارت بهداشت کشور می‌تواند اجازه دهد که واکسیناسیون ابتدا در داخل شروع شود و زمانیکه خواست بین‌المللی شود، باید تاییدیه یک مرجع بین المللی را بگیرد. ما که الان یکسال و خرده‌ای است ک مرگ و میر بیشتری را می‌بینیم و با این پیک کرونا تعداد آنها بیشتر شده می‌گوییم باید هرچه زودتر مردم واکسینه شوند

وی افزود: واکسن کوو ایران روی مدل انگلیسی کرونا تاثیر داشت و باید ببینیم روی مدل آفریقای جنوبی و هندی هم تاثیر دارد یا خیر. نکته‌ای که مردم باید بدانند این است که تا واکسیناسیون کامل باید شستشو و فاصله‌گذاری اجتماعی را رعایت کنند.

واکسن کوو برکت ایران بالاتر از استانداردهای جهانی است

ما در ۵۰ سال پیش هم در واکسیناسیون در منطقه اول بودیم...
مینو محرز در پاسخ به سوال خبرنگار بازار مبنی بر اینکه با رواج تولید واکسن کرونا چه تغییری در جایگاه اقتصادی ایران پیدا خواهد شد اعلام کرد: ما در حدود ۵۰ سال پیش هم در واکسیناسیون در منطقه اول بودیم و هیچ‌جایی در اطراف و در خاورمیانه نداشتیم که حتی بتواند واکسن بسازد و ما واکسن می‌ساختیم. به عنوان یک ایرانی افتخار می‌کنم که واکسیناسون و تولید واکسن دوباره در کشور ما راه افتاده است و نیاز داخلی را می‌توانیم جبران کنیم و حتی به کشورهای اطراف هم صادر کنیم. می‌دانید که از دو کشور پاکستان و افغانستان بیماران عفونی زیادی داریم و امیدوارم دوباره به جایی برسیم که به کشورهای اطرافمان هم کمک کنیم.

متخصص بیماری‌های عفونی در پاسخ به این سوال که چند درصد احتمال موفقیت واکسن کووایران برکت را می‌داند گفت: تا پایان مرحله سوم قاطع می‌گویم که ۹۵ درصد احتمال موفقیت واکسن کووایران برکت است و می‌توان به جرات گفت که از واکسنی مانند سینوفارم هم بهتر است. در یک بررسی که از سینوفارم شده حدود ۵۵ درصد تاثیرپذیری داشته و واکسن کووایران برکت حدود ۸۰ درصد تاثیرپذیری و کارآزمایی بالینی داشته است.

وی در پایان اعلام کرد: من می‌توانم به مردم این نوید را بدهم که به زودی واکسن در اختیار همگان قرار خواهد گرفت و اطمینان داشته باشید اگر فاز اول واکسیناسیون را از یک پلتفرم و فاز دوم را از یک پلتفرم دیگر بزنید مشکلی برایتان ایجاد نخواهد شد. به کسانی که تبلیغات منفی می‌کنند گوش نکنید. زدن واکسن برای همگان یک باید است.

کد خبر: ۹۲٬۷۹۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha