۲۲ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۷:۰۷
پرورش دام دیگر اقتصادی نیست؛ بحران علوفه گریبان دامداران را گرفته است
بازار از خراسان رضوی گزارش می‌دهد؛

پرورش دام دیگر اقتصادی نیست؛ بحران علوفه گریبان دامداران را گرفته است

مشهد- کاهش بارندگی‌ها امسال تأثیرات بسیار سویی بر روی مراتع داشته و لذا این موضوع موجب شده تا در حال حاضر علوفه به میزان کافی برای تغذیه در دسترس دامداران نباشد.

بازار؛ گروه استان‌ها: قیمت گوشت هرروز با تغییر محسوس در سطح قصابی‌های سطح شهر افزایش پیدا می‌کند و این در حالی است که وقتی پای درد دل‌های دامداران می‌نشینیم آن‌ها ادعا می‌کنند که قیمت دام خریداری‌شده از آن‌ها تغییر نکرده و لذا دراین‌بین دلالان باقیمت گوشت بازی می‌کنند.

از گلایه دامداران مبنی بر اینکه دلالان گوسفند زنده را از آن‌ها به قیمت‌های ناچیز و  در حد کیلویی ۴۵ تا ۵۵ هزار هزار تومان می خرند که بگذریم  در حال حاضر مهم‌ترین مشکل دامداران سیر کردن شکم دام‌هایشان است که به دلیل فقر مراتع و گرانی علوفه لذا این موضوع آن‌ها را به‌شدت در مضیقه قرار داده است.

سوءتغذیه دام‌ها
بنا بر اظهارات حسین ازغدی یکی از پرورش‌دهندگان گوسفند دوسوم هزینه‌های پرورش دام  مربوط به تغذیه است و متأسفانه امسال مراتع علوفه‌ای برای چرا نداشتند.

وی به بازار می‌گوید: متأسفانه ما درآمد چندان و یا اندوخته‌ای نداریم که بتوانیم یک کامیون علوفه را برای دام ها خریداری و در انبار ذخیره کنیم.

این پرورش دهند دام سبک اظهار می‌کند: اگر دامدار نتواند علوفه دام را تأمین کند لذا دام ارزش اقتصادی پیدا نمی‌کند و اگر هم قرار باشد باقیمت‌های امروزی و جو کیلویی ۷ هزار تومان را به دام بدهد لذا بازهم فروش گوشت با این قیمت مقرون‌به‌صرفه نیست.

پرورش دام اقتصادی نیست؛ بحران علوفه گریبان دامداران را گرفته است

این دامدار بابیان اینکه همه‌ساله در فصل بهار برای تعلیف دام از طبیعت استفاده می‌کردیم اما امسال مجبور شدیم در این فصل به خرید علوفه روی آورده و به‌صورت دستی دام‌ها را تغذیه کنیم عنوان می کند: متأسفانه نه علوفه می‌توانیم بخریم، نه از مراتع قادر به استفاده هستیم و  از همه مهم‌تر که دولت اجازه کشتار دام‌های شیری را هم نمی‌دهد و لذا هیچ راهی نیز پیش پای مانمی گذارد که باید با این دام گرسنه چه بکنیم؟

ناتوانی دامداران در تأمین علوفه
مدیر امور دام سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی در همین رابطه بابیان اینکه  به دلیل خشک‌سالی و همچنین افزایش قیمت نهاده‌ها؛ نگهداری دام در حال حاضر اقتصادی نیست به ما می‌گوید: همین موضوع موجب شده تا بسیاری از دامداران موفق به تأمین نهاده‌ها و نیازهای دام خود نشوند و لذا دام خود را راهی کشتارگاه کنند.

احمد داوطلب بابیان اینکه این موضوع موجب شده تا بسیاری از واحدهای پرورش دام سبک به تعطیلی کشانده شوند افزود: متأسفانه کمبود  نهاده‌های تولید، گرانی نهاده و خشک‌سالی سایه انداخته موجب شده تا آمار کشتار گاوهای شیری نیز امسال افزایش یابد.

وی بابیان اینکه قیمت دام مولد با افت محسوس همراه بوده ست بیان کرد: امسال کاهش شدید بارندگی موجب خشکی مراتع و از دست رفتن فرصت علف بهاری دام‌ها گردید.  

مدیر امور دام سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی با اشاره به این موضوع که ۸۰ درصد هزینه نگهداری و پرورش دام مربوط به تغذیه است اظهار کرد: واقعیت این است که امسال به دلیل کاهش بارش‌ها و فقر حاکم د مراتع لذا دامداران نتوانستند ا این منبع تغذیه برای تعلیف دام خود استفاده کنند و لذا ازآنجایی‌که قیمت نهاده‌های دامی نیز افزایش زیادی داشته و کمبود محسوس است لذا بسیاری از دامداران باید از تغذیه و دستی استفاده کنند که این موضوع برای تمامی آن‌ها امکان‌پذیر نیست.

وی بابیان اینکه بسیاری از دامداران به دلیل کمبود نقدینگی و ضعف مالی قادر به تأمین علوفه نیستند لذا دام خود را راهی کشتارگاه می‌کنند که این موضوع خود درنهایت منجر به کاهش جمعیت مولد و درنهایت تهدید امنیت غذایی خواهد شد.

فرصتی که سوخت
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی نیز در خصوص وضعیت مراتع و چگونگی تأمین علوفه به ما می‌گوید: به دلیل خشک‌سالی و کاهش اندک برف و باران لذا خسارات زیادی امسال به مراتع وارد شد.

غلامحسین ساربان بابیان اینکه امسال افزون بر ۶۰ درصد شاهد کاهش بارندگی بودیم افزود: همین موضوع موجب شد تا رشد علف‌های خودرو و علوفه‌های کشت‌شده توسط کشاورزان متوقف شود و لذا افزون بر یک‌میلیون و  ۲۰۰ هزار تن  از علوفه مراتع تقریباً از دسترس خارج شد!

وی اظهار کرد: با وجود اینکه انتظار می‌رفت از اواخر آذرماه بارندگی‌ها شروع‌شده و بخشی از کاستی‌ها جبران شود اما پیش‌بینی‌ها درست از آب درنیامد.

کاهش محصول
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان بابیان اینکه کاهش بارش‌ها تأثیر مستقیمی بر روی کاشت برخی محصولات مانند جو داشت است بیان کرد: درحالی‌که عملکرد برداشت جو در استان بین ۳ تا ۴ تن در هکتار است اما به دلیل کاهش بارندگی‌ها این رقم به ۲ تن هم رسیده ات.

ساربان بیان کرد: طبیعی است که وقتی برداشت جو کاهش پیدا می کند به همان میزان هم ما در برداشت کاه و کلش که برای خوراک دام استفاده می‌شود با کمبود مواجه خواهیم شد.

پرورش دام اقتصادی نیست؛ بحران علوفه گریبان دامداران را گرفته است

وی اذعان کرد: همه این عوامل دست‌به‌دست هم داده و لذا قیمت نهاده‌ها را به‌شدت افزایش بخشیده و همین کمبود موجب شده تا قیمت جو از کیلویی ۱۵۰۰ تومان در سال گذشته به کیلویی ۷ هزار تومان در سال جدید برسد و لذا دامداران حق‌دارند که از این وضعیت گلایه داشته باشند.

تلاش برای تأمین علوفه
وی در پاسخ به این سوال که حال در این شرایط چه باید کرد نیز افزود: در این راستا برای تأمین علوفه نسبت به افزایش زیر کشت علوفه اقدام شده است و لذا حدود ۲۳۰ هزار هکتار از اراضی استان به کشت علوفه اختصاص‌یافته است.

ساربان عنوان کرد: در بحث تولید ذرت نیز وزارت خانه افزایش سطح زیر کشت ۱۹ هزار هکتار را  ابلاغ کرده که ما نیز سطح کشت ۲۵ هزار هکتار را  در شهرستان ها در دستور کار قرار دادیم تا بخشی از سطوح جالیز را کاهش و سطح زیر کشت علوفه سوق دهیم.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی اذعان کرد: در بخشی دیگر از برنامه‌ها در تلاشیم تا با مشارکت کشاورزان دامدار و با افزایش سطح زیر کشت بحران علوفه امسال را به نحوی در استان مدیریت کنیم.

نتیجه
بنا بر گفته کارشناسان کاهش هزینه‌های تولید، افزایش ارزش محصولات تولیدی، تأمین نهاده به میزان موردنیاز و افزایش واردات از عوامل و راهه‌ای مؤثر در جلوگیری از کشتار دام مولد است.

گفتنی است ۱۰ درصد جمعیت دامی کشور به ظرفیت ۱۵ میلیون رأس متعلق به خراسان رضوی است که سالانه ۷۶ هزار تن گوشت قرمز، ۱۵۳ هزار تن گوشت سفید و ۱۴۰ هزار تن تخم‌مرغ در این استان تولید می‌شود لذا رفع موانع تولید در این استان نقش بسزایی در ایجاد اشتغال و تأمین نیازهای کشور دارد.

کد خبر: ۹۲٬۷۴۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha