۱۹ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۶:۵۴
مطالبه اقتصادی های مازندران از پاستور| ترحم نه، حمایت کنید
بازار گزارش می‌دهد؛

مطالبه اقتصادی های مازندران از پاستور| ترحم نه، حمایت کنید

ساری- بخش خصوصی و اقتصادی مازندران چشم به برنامه های پاستورنشین جدید دوخته تا با رفع موانع و پشتیبانی های لازم، اقتصاد استان را شکوفا کند.

بازار؛ گروه استان‌ها: فعالان بخش خصوصی با اشاره به مشکلات فراوان فراروی تولید و بخش خصوصی توجه دولت آینده را برای حل چالش‌های فراروی این بخش الزامی عنوان کردند.

به گفته آنان، وجود موانع متعدد، پرهیز از بخشی نگری، بخشنامه‌های خلق الساعه، فرسودگی ناوگان و گرانی هزینه‌های تولید و مواد اولیه، توان بخش خصوصی را برای رقابت پذیری و حضور در بازارهای هدف کاسته است.

بخش خصوصی چوب بخش‌های دیگر را می‌خورد
عبدالله مهاجر رئیس اتاق بازرگانی مازندران در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه از بین هفت نامزد تأیید صلاحیت شده باید با شرکت در انتخابات گزینه مورد نظر و اصلح را برای صیانت از این انقلاب انتخاب کنیم، افزود: هر یک از داوطلبان در حوزه اقتصادی دارای دغدغه‌ها و برنامه‌هایی هستند.

وی با بیان اینکه ۲۵ درصد اقتصاد در دست بخش خصوصی است، افزود: متأسفانه چوب ۱۰۰ درصد بخش‌های دیگر را می‌خوریم و هر بلایی که بخواهند سر بخش خصوصی می‌آورند.

وی با اظهار اینکه بخش خصوصی به تکلیف خود عمل خواهد کرد، افزود: امسال با آنکه قرار بود مانع زدایی شود بخش خصوصی با موانع زیادی روبه ر شده است و این نشان می‌دهد ادارات توجهی به شعار سال نکرده اند.

مهاجر با اشاره به مشکلات قطع برق و تعرفه‌های بالای آن یادآور شد: در بازه کنونی تعرفه برق ۵۰۰ برابر و گاز ۳۵۰ برابر افزایش یافت و با این تعرفه‌ها نمی‌توان، هزینه‌ها را مدیریت کرد و اگر امسال سال مانع زدایی، مشکلات حل نشود، جای تأمل و تعجب دارد.

مطالبه اقتصادی های مازندران از پاستور| ترحم نه، حمایت کنید

رئیس اتاق بازرگانی مازندران یادآور شد: اگر قرار است مانع زدایی شود، نباید نگاه ترحمی به بخش خصوصی داشت بلکه باید مانعی ایجاد شده را با برنامه و در چارچوب قانون حل کرد.

چرخ حمل و نقل نمی چرخد / کمبود قطعات یدکی
بخش حمل و نقل نیز طی سال‌های گذشته با چالش‌های فراوانی مواجه شده و فعالان این بخش انتظار دارند با روی کارآمدن دولت جدید، انبوه مسائل این بخش برطرف شود. رستمی فعال اقتصادی بخش حمل و نقل در گفتگو با خبرنگار بازار با اظهار اینکه بخش حمل و نقل از مظلوم ترین بخش در کشور به شمار می‌رود، افزود: آن چه که برای تولید اهمیت دارد، حمل و نقل است زیرا باید مواد اولیه به موقع حمل و منتقل شود.

وی افزود: همچنین بعد از تولید باید کالاها به موقع به بازار مصرف برسد و این نشان می‌دهد بخش حمل ونقل از عناصر مهم و تأثیرگذار برای رسیدن به بازارهای هدف است.

وی ادامه داد: با آنکه بعد از کرونا همه مسئولان شعار در خانه بمانید را سردادند، ولی در بخش حمل و نقل شعار در خانه نمانید و کالاهای اساسی را حمل کنید، مدنظر بوده است.

رستمی با اظهار اینکه تولید بدون حمل و نقل میسر نیست، ادامه داد: در حال حاضر قطعات و لوازم یدکی اصلی در کشور وجود ندارد و به عنوان نمونه روغن استاندارد نداریم که سبب بروز مشکلاتی شده است.

وی نداشتن جاده‌های مناسب و بالا بودن عمر ناوگان قصه پرغصه بخش حمل ونقل ذکر کرد و گفت: قرار بود ماشین‌های سه سال ساخت به کشور وارد شود ولی معلوم نیست به وضعیت کنونی ارز، این مسئله چگونه حل خواهد شد.

بخشنامه‌هایی که نسخه تولید را می پیچد
بخش فولاد و صنعت هم چشم به پاستورنشین سیزدهم و تیم اقتصادی جدید دوخته و امیدواراست در دولت جدید با پرهیز از بخشنامه‌های خلق الساعه برای پویایی بخش تولید برنامه ریزی شود، بهمن احمدی مدیرعامل شرکت فولاد بهمن در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه حذف قوانین غیرضرور و خلق الساعه امری مهم است، گفت: وجود قوانین باید به گونه‌ای باشد که بخشنامه‌های سلیقه‌ای در کار صنعت خللی ایجاد نکند.

وی با اظهار اینکه بخش صنعت و خصوصی از قوانین خلق الساعه ضربه خورده است، ادامه داد: اختلاف سلیقه‌ها و نظرها و توقعات سبب شده تا مشکلات افزایش یابد و امیدواریم دولت بعدی همراهان خوبی در حوزه اقتصاد داشته باشد.

وی با عنوان اینکه در شورای گفتگو، تسهیل، رفع موانع تصمیمات زیادی برای رفع مشکلات بخش خصوصی گرفته شده است، افزود: در کشوری که صنعتگر و کارآفرین با بخشنامه‌های خلق الساعه دچار مشکل می‌شوند، انگیزه برای کارآفرینی کاهش می‌یابد.

حسینقلی قوانلو رئیس سازمان صمت مازندران نیز در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه در حال حاضر در جنگ اقتصادی قرار داریم، افزود: تحریم‌ها سبب شده تا در بخش نیروگاهی با کاهش سرمایه گذاری مواجه بودیم و نتوانستیم به توسعه طرح‌ها بپردازیم.

مطالبه اقتصادی های مازندران از پاستور| ترحم نه، حمایت کنید

وی با اشاره به اینکه ۱۵ هزار مگاوات کسری برق داریم، افزود: محدودیت‌ها و کسری برق سبب ایجاد قطعی‌های مکرر برق شده است.

وی ادامه داد: با این حال به رغم محدودیت‌ها، سال قبل در تولید ۹ رقم کالا در استان مازندران با رشد بالای مواجه بودیم و به عنوان نمونه تولید فرش ماشینی رشد داشته است.

تورم امسال کمتر از پارسال نیست
وی تصریح کرد: در اقتصاد تورم دارای تعریف است و وقتی رشد نقدینگی بالای ۴۰ درصد و رشد اقتصاد به سه درصد می‌رسد، نتیجه آن افزایش تورم است و هر دولتی که روی کار بیاید، تورم امسال کمتر از سال قبل نخواهد بود.

قوانلو یادآور شد: میانگین سرمایه گذاری در استان مازندران طی هشت سال اخیر حدود ۵۰۰ میلیارد تومان بود و سال گذشته سه هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری در بخش صنعتی استان صورت گرفته است.

رئیس سازمان صمت مازندران به خسارت‌های ناشی از کرونا اشاره کرد و گفت: سال قبل یک میلیون شغل براثر این بیماری در کشور از بین رفت که مازندران نیز از آن متأثر شده است، به رغم شرایط کرونایی ۱۲ هزار و ۷۵۰ نفر به اشتغال بخش صنعت افزوده شده است.

صنعت و تولید مازندران در پی پوست اندازی است تا با حضور مدیران تازه نفس و قوی برای برون رفت بخش تولید از چالش‌های فراروی، برنامه‌های جدید و کارآمد ارائه شود.

کد خبر: ۹۲٬۶۱۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha