۱۶ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۷
فقر سواحل مکران در حوزه شبکه بزرگراهی| گنج پنهان کشور نیازمند توسعه محورهای ترانزیتی است
عضو کمیسیون کشاورزی مجلس مطرح کرد

فقر سواحل مکران در حوزه شبکه بزرگراهی| گنج پنهان کشور نیازمند توسعه محورهای ترانزیتی است

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: یکی از خلاءهای کشور، نبود زیرساخت‌های لازم برای صادرات محصولات است، بی تردید در صورت ایجاد شاهراه ارتباطی، در زمینه افزایش صادرات به آسیای میانه نیز موفق تر خواهیم بود.

به گزارش بازار به نقل از خانه ملت، معین الدین سعیدی، با اشاره به ضرورت توسعه راه‌های مواصلاتی و ترانزیتی کشور، گفت: با توجه به تاکید مقام معظم رهبری نسبت به اهمیت توسعه سواحل مکران و جایگاه استراتژیک این منطقه که قطب ترانزیت کشور محسوب می‌شود، باید بیش از پیش محورها و جاده های مواصلاتی این منطقه مورد توجه قرار گرفته و هم راستا با توسعه خطوط ریلی، پیشرفت کند.

نماینده مردم چابهار، نیک شهر، کنارک و قصرقند در مجلس با بیان اینکه بندر چابهار یکی از مناطق بسیار مهم و استراتژیک کشور بوده که حتی از برخی تحریم‌ها نیز معاف است ادامه داد: در حال حاضر موضوع ارتقاء بندر چابهار مطرح بوده که بدون توسعه شریان‌های ارتباطی این منطقه، هیچ سودی برای کشور به همراه نخواهد داشت.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با اشاره به برنامه‌های توسعه برای خطوط ریلی سواحل مکران، اضافه کرد: خطوط ریلی تنها ۱۸ درصد از ظرفیت بار کشور را جا به جا خواهد کرد لذا توسعه جاده‌های ترانزیتی از موضوعات بسیار ضروری است.

سعیدی به ضرورت توسعه محور ترانزیتی چابهار- میلک اشاره کرد و افزود: در حال حاضر اقداماتی برای بهبود کریدورهای شرق به غرب کشور در حال انجام است اما متاسفانه تاکنون علی رغم اهمیت کریدورهای شمال و جنوب و نیاز اساسی کشور، این مهم، آنطور که باید مورد توجه قرار نگرفته است، لذا اگر می‌خواهیم چابهار ماموریت فراملی خودش را به خوبی انجام دهد، راه‌های مواصلاتی آن باید توسعه پیدا کنند.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: یکی از خلاءهای کشور در حوزه تولید، نبود زیرساخت‌های لازم برای صادرات محصولات است، بی تردید در صورت ایجاد شاهراه ارتباطی، در زمینه افزایش صادرات به آسیای میانه نیز موفق تر خواهیم بود.

سعیدی با تاکید بر اینکه ظرفیت بندر چابهار در فاز دوم توسعه به ۸ میلیون تن افزایش پیدا خواهد کرد، گفت: اگر ظرفیت بندر چابهار توسعه پیدا کند اما جاده‌های مواصلاتی در همین وضعیت باقی بمانند با مشکلات بسیاری رو برو می‌شویم، در حال حاضر که ظرفیت بندر چابهار ۲ میلیون تن بوده ترافیک در اکثر جاده‌های منتهی به بندر پر حجم است از طرفی به دلیل وضعیت نامناسب محورهای این منطقه بیشترین تلفات ناشی از تصادفات جاده ای را درمیان استان‌های کشور داریم.

عضو هیات رئیسه کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست در مجلس، عنوان کرد: برای مظلومیت استان سیستان و بلوچستان همین بَس که برخی استانها کیلومترها بزرگ‌راه دارند اما حوزه سواحل مکران تاکنون شبکه بزرگ‌راهی ندارد بنابراین باید مسئولان دولتی به اولویت ها توجه کنند. مقام معظم رهبری در خصوص سواحل مکران، عبارت گنج پنهان را به کار بردند، بنابراین باید مسئولان دولتی بصورت عملیاتی به استفاده از ظرفیت های این منطقه توجه کنند چرا که گنج پنهان در صورتی که محورهای مواصلاتی و جاده‌های ترانزیتی توسعه پیدا نکند، همچنان پنهان خواهد ماند.

کد خبر: ۹۲٬۳۲۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha