۱۶ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۸:۵۳
بانک‌ها عامل اصلی تورم و رشد نقدینگی هستند
کارشناس مسائل اقتصادی:

بانک‌ها عامل اصلی تورم و رشد نقدینگی هستند

بخشی دستجردی، کارشناس اقتصادی گفت: یکی از عواملی اصلی رشد نقدینگی وام هایی است که بانکها بدون پشتوانه سپرده و با چاپ پول می دهند.

به گزارش بازار، رسول بخشی دستجردی با بیان این که علت العلل مشکلات کشور رشد نقدینگی است گفت: عامل دیگر رشد نقدینگی، سودی است که بانک‌ها به سپرده‌ها می‌پردازند.

این کارشناس اقتصادی با بیان این که نقدینگی را باید از بیرون بانک مرکزی کنترل کرد نه از پشت میز بانک مرکزی افزود: اصلاح ساختار بودجه چیز خوبی است، اما ابر مشکل نقدینگی را باید حل کرد باید کاری بکنیم که که تقاضای مردم برای وام گرفتن کم شود و باید بتوانیم طی سلسله اقداماتی سود سپرده بانکی را کاهش دهیم.

بخشی دستجردی با بیان این که قطعا می‌توانیم ظرف ۴ سال تورم را کنترل کنیم گفت: ما باید یک اف‌ای تی اف داخلی داشته باشیم باید همه بازارهای موازی با تولید را از کار بیندازیم.

او گفت: عدد نقدینگی به ۳ هزار و ۶۰۰ هزار میلیارد تومان رسیده است و این رقم طی ۳ سال آینده ۲ برابر خواهد شد.

این کارشناس تاکید کرد: در طول هزار و ۸۰ روز آینده متوسط رشد روزانه نقدینگی ۳ هزار میلیارد تومان می‌شود و این مسئله بسیار بزرگی است.

رسول بخشی دستجردی با بیان این که ما سال‌هایی را داشته ایم که نرخ تورم یک رقمی بوده گفت: با کنترل رشد پول و نقدینگی و رشد تولید ناخالص ملی و ثبات نرخ ارز می‌توانیم نرخ تورم را تک رقمی کنیم.

کد خبر: ۹۲٬۳۲۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha