۱۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۴
ظرفیت رشد سالانه ۲۰ تا ۴۰ درصدی تجارت ایران با جهان
رئیس کمیسیون صادرات اتاق بازرگانی ایران خبر داد

ظرفیت رشد سالانه ۲۰ تا ۴۰ درصدی تجارت ایران با جهان

نفر، رئیس کمیسیون صادرات اتاق بازرگانی ایران گفت: فراهم کردن زیرساخت‌های تجاری، رشد ۲۰ تا ۴۰ درصدی صادرات و واردات را در هر سال برای کشور به دنبال دارد.

به گزارش بازار، جمشید نفر با بیان اینکه اعداد و ارقام تجاری فعلی در مقابل ظرفیت صادرات و واردات کشور بسیار کوچک هستند، تصریح کرد: با اعمال سیاست‌های درست، منطقی و همه جانبه می‌توان بهبود تدریجی در تجارت را انتظار داشت.

وی با اشاره به فراهم نبودن زیرساخت‌های مناسب برای رشد ۱۰۰ درصدی حجم مبادلات تجاری، گفت: با ایجاد شرایط مناسب افزایش ۲۰ تا ۴۰ درصدی تجارت در هر سال قابل پیش بینی است که با برنامه مناسب می‌توان به آن دست یافت.

رئیس کمیسیون صادرات اتاق بازرگانی ایران با اشاره به افزایش تجارت در دو ماه نخست سال جاری، اظهار داشت: در ماه‌های آغازین سال گذشته که ویروس کرونا به تازگی شیوع پیدا کرده بود، نخستین راهکار جهان بستن مرزها به روی یکدیگر بود به همین دلیل ایران نیز به دلیل ممنوعیت تردد، نتوانست کالایی را مبادله کند.

وی افزود: سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته روند تجاری در حالت عادی قرار گرفته و به همین دلیل شاهد رشد مبادلات هستیم که با توجه به انجام مذاکرات احیای برجام سخت می‌توان پیش بینی کرد که تجارت چه مسیری را تا پایان سال طی خواهد کرد.

نفر اضافه کرد: با برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در کشور امکان تغییر شرایط در دولت بعدی نیز وجود دارد که هر تصمیمی می‌تواند بر تجارت ایران و جهان تاثیر گذار باشد و موجب بهبود یا آسیب به آن شود.

وی با تاکید بر اینکه تجارت با دلار بیش از ۲۰ هزار تومان مشکلات فراوانی را برای صادرکنندگان ایجاد کرده و موجب آسیب شده است، گفت: مبادلات اقتصادی ایران تا پایان سال جاری وابسته به سیاست‌های کلان است که در صورت متوازن بود رشد قابل توجهی در تجارت را برای کشور به همراه خواهد داشت.

رئیس کمیسیون صادرات اتاق بازرگانی ایران با تاکید بر این که احیای برجام برای اقتصاد نتایج مثبتی به دنبال دارد، تصریح کرد: استفاده درست از این فرصت می‌تواند فشار اقتصادی را از دوش مردم بردارد و رونق را بیش از پیش به کشور بازگرداند، اما ارزپاشی عملکردی مخالف را ایجاد می‌کند و به اقتصاد آسیب بیشتری خواهد زد.

وی با بیان اینکه سیاست‌های دولت در تولید و صادرات باید رقابتی باشد، گفت: برخی سیاست‌های حمایتی مانع رشد و توسعه هستند و باید دولت به گونه‌ای عمل کند که تولیدکنندگان از همه توان و ابداعات خود در جهت افزایش صادرات استفاده کنند.

نفر افزود: با توجه به منابع سرشار انرژی و کارگر ارزان در کشور در صورت اعمال قوانین پشتیبانی کننده، تولید می‌تواند به میزانی رشد پیدا کند که جایگاه نخست صادرات برخی کالاها در جهان را به دست آوریم.

وی در خصوص اقلام صادراتی ایران، اظهار داشت: هوش و استعداد جوانان ایرانی و محصولات معدنی از اصلی‌ترین کالا و خدماتی است که قابلیت صادراتی بسیاری دارد و از سوی دیگر به دلیل چهار فصل بودن کشور در اغلب محصولات کشاورزی مزیت صادراتی داریم.

بر اساس آخرین اعلام گمرک، در اردیبهشت ماه سال‌جاری ۲۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تن کالای صادراتی و وارداتی به ارزش ۱۲ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار بین ایران و سایر کشورها مبادله شد که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته از نظر وزن و ارزش به ترتیب ۶.۶ درصد و ۳۸ درصد رشد را تجربه کرده است.

در اردیبهشت ماه سال‌جاری ۲۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تن کالای صادراتی و وارداتی به ارزش ۱۲ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار بین ایران و سایر کشورها مبادله شد که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته از نظر وزن و ارزش به ترتیب ۶.۶ درصد و ۳۸ درصد رشد را تجربه کرده است.

کد خبر: ۹۲٬۲۷۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha